הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נמחקה בקשה להגשת תביעה ייצוגית נגד שטראוס ותנובה


לטענת התובע שתי החברות ביצעו תיאום מחירים, עברו על חוק ההגבלים העסקיים והן מתפקדות כמונופולים בשוק החלב. השופט: ''התובע או תובעים אחרים יוכלו להגיש בעתיד תביעה אם תהיה מבוססת על תשתית נתונים הולמת''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-3-2012


בית המשפט המחוזי בפתח תקווה מחק הבוקר (א') בקשה להגשת תביעה ייצוגית בסך 1.4 מיליארד שקל נגד שטראוס ותנובה, שלפיה החברות מתפקדות כמונופולים בשוק החלב ותאמו ביניהן מחירים.

השופט עופר גרוסקופף מחק את התביעה על הסף ופסק כי "המחסור הקריטי בנתונים היכולים לבסס את החשד לזהות או דמיון במחירים שנגבו ברשתות שונות מביא לכך שאין כל סיכוי לכך שהבקשה תתקבל, והוא אף מחייב להעלות ספק בשאלה האם התובע הייצוגי ייצג בצורה הולמת את האינטרסים של הקבוצה".

הבקשה לאישור התביעה הייצוגית הוגשה בחודש ספטמבר האחרון על ידי התובע הייצוגי אמיר יוסף ברוט, שטען כי החברות מתפקדות כמונופולים בשוק החלב, מתנהלות באופן המגביל את התחרות בשוק החלב בישראל ומקיימות הסדר כובל בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים. לביסוס טענותיו הציג ברוט נתונים של מחירי מוצרים מסוימים ברשתות ובמרכולים באוגוסט 2011 שמראים כי באותו מועד היו זהים או דומים.

השופט גרוסקופף קבע כי "לא ניתן על סמך זהות מחירים ברשת מסוימת במועד נתון, להסיק דבר בדבר קיומה של זהות מחירים על פני זמן". הוא מתח ביקורת על ברוט וציין כי "תפקידו של התובע לבוא לבית המשפט כאשר ברשותו בסיס נתונים לכאורי המבוסס ולו באופן ראשוני על הנטען בתביעה. לא ניתן להעלות השערה גרידא ולהשתמש בהליך המשפטי כאמצעי לאשש או להפריך אותה".

השופט גרוסקופף מחק כאמור את התביעה, אך לא שלל מהתובע או מתובעים אחרים את האפשרות להגיש תביעה אחרת שתהיה מבוססת על תשתית נתונים הולמת. ברוט חוייב לשלם לתנובה ולשטראוס 25 אלף שקל לכל אחת.

התובע יוצג בתביעה על ידי עו"ד רוני קרדונר; תנובה יוצגה על ידי עו"ד טל אייל בוגר ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות'; ושטראוס יוצגה על ידי עוה"ד ניב זקלר ועופר ארגוב ממשרד וינשטוק זקלר.