הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר לנדאו בפורום המים העולמי: נעניק את התמיכה והידע למדינות העולם


שר האנרגיה והמים של ישראל ד''ר עוזי לנדאו, פתח הבוקר (ג') את המושב בנושא מיחזור והשבת מים במסגרת פורום המים העולמי ה-6 במרסיי. היעד לכנס: הכפלת אחוז המים המטופלים ברחבי העולם עד שנת 2025

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-3-2012


"אני אמנם מגיע מפינה במזרח התיכון, אשר מוגדרת בתנ"ך כ'ארץ זבת חלב ודבש', אך מים באזורנו הם מוצר במחסור. גם אצלנו, כמו ברחבי הגלובוס, יחד עם תופעות כגון התחממות גלובאלית והגידול באוכלוסיה, גובר השימוש במים, וכמויות המים השפירים הולכת ומתמעטת.'' כך אמר הבוקר שר האנרגיה והמים ד''ר עוזי לנדאו בדברי הפתיחה במושב השולחן העגול בנושא מיחזור והשבת מים בפורום המים העולמי ה-6 המתקיים בימים אלו במרסיי, צרפת.

''ככל שאנו משתמשים ביותר מים, נוצרים באופן טבעי יותר שפכים ויותר ביוב. בנושאים אלה עלינו לטפל. כולנו נדרשים למצוא פתרונות, לא רק ברמה המקומית אלא ברמה הגלובאלית. זה חשוב לשימור הסביבה, להגנה על הנחלים, הנהרות ומי התהום וכמובן – לטובת בריאותם ורמת חייהם של כל תושבי הגלובוס. כשמדינה אחת מטפלת בשפכים ושכנתה אינה עושה זאת, גם מי התהום של המדינה שמטפלת, ניזוקים. ולכן, עלינו לתקוף את הנושא חזיתית. אם לא נעשה זאת, יעמוד העולם כולו בפני בעיה קשה. אם לא נעמיד סטנדרטים ויעדים ברורים לכלל המדינות לטיפול ראוי בשפכים, יהרסו מקורות המים של כולנו. אנו מתקדמים לקראת מצב בו בתוך זמן קצר המים יהיו משאב קריטי, שלא לומר, נדיר יותר מהנפט.
ארצות הסובלות ממחסור במים ניצבות בפני אתגר נוסף, מעבר לניהול מערכות מים והטיפול בשפכים - השבת מים היא הפתרון לבעיית המחסור הצפוי בשנים הקרובות. עלינו לעשות שימוש נוסף במים שלנו. חייבת לחלחל בנו ההבנה שבחלק גדול מהמים שהשתמשנו בהם, ניתן לחזור ולנצל בשנית לטובת שימושים בחקלאות ועוד. מים וביוב אינם יודעים גבולות. לכן, על מדינות שכנות לשלב ידיים בטיפול בשפכים. את זאת, יש לעשות תוך התייחסות פרטנית לצרכיה ויכולותיה של כל מדינה ומדינה. באחריותנו להעניק את התמיכה והידע לכל מדינות העולם על מנת להשיג את המטרה."

השר לנדאו הציג את המהפכה שמובילה ישראל בתחום הטיפול בביוב והשבת הקולחין, כאשר 93% מהמים בישראל מטופלים וכ-80% מושבים לשימוש חוזר. לנדאו הציב את היעד לכנס: הכפלת אחוז המים המטופלים ברחבי העולם עד שנת 2025. "מסר זה מסמן את מידת הרצינות שחברות פורום המים העולמי מייחסות לנושא. נדרשת התחייבות בינלאומית לעניין. אנו נעמיד את הידע הישראלי לשיפור משקי המים של מדינות ברחבי העולם". סיכם השר.

הצעת ישראל צפויה להיות מאושרת במליאת השרים של הכנס, שתתקיים הערב (15:30-19:00 שעון ישראל), בה ישתתפו מעל 100 שרים ממדינות שונות בעולם.

בדיון, שנוהל במשותף עם שר הסביבה הסינגפורי, ויואן בלקרישנאן, לקחו חלק נציגים מישראל, ביניהם אנשי רשות המים ומקורות (ישראל), ומרחבי העולם השתתפו נציגי חברות וארגונים מצרפת, קפריסין, פולין, קוסובו, מלטה, מצרים, מונגוליה, טוגו, ניג'ר, זימבבואה, אנגולה, בורונדי, צ'ילה, מאלי ועוד.

פורום המים העולמי נחשב לאחד הכנסים הגדולים והחשובים מסוגו בעולם. הוא התכנס לראשונה לפני 15 שנה, ומתקיים אחת ל-3 שנים. מדובר ברב-שיח רב-לאומי ורב שכבתי, הנערך בפורמט של שולחנות עגולים.