הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועידת הגליל: רפתנים הפגינו נגד שר התמ''ת שלום שמחון


הרפתנים שהוצאו על ידי הסדרנים מחוץ לאולם הבטיחו להמשיך במאבקם נגד השר שמחון וועדת קדמי. רוני ליטבק: ''לא יתכן כי שר הפועל כל העת לסגירת מאות רפתות בגליל ובנגב, באמצעות ועדת קדמי, ישתתף בוועידה כזו הבאה לקדם את הגליל והנגב, כאשר הוא פועל הפוך ממטרותיה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-3-2012


הרפתנים ממשיכים במאבקם נגד המלצות ועדת קדמי: רפתנים מקיבוץ עמיר, מושב בית הלל וקיבוץ עין המפרץ הגיעו היום לועידת הגליל ה- 6 שנפתחה בנהריה במעמד נשיא המדינה ובהשתתפות שרים, חברי-כנסת, ראשי רשויות, מנהלי בתי חולים, תעשיינים ועוד.

כאשר עלה שר התמ"ת שלום שמחון לנאום במהלך הועידה, קמו מספר רפתנים שנכחו במקום, לבושים בחולצות המאבק, הניפו שלטי מחאה וקראו קריאות לעבר השר כנגד המהלכים שהוא מקיים שיובילו לסגירת 400 רפתות באזורי הפריפריה. הרפתנים הוצאו על ידי הסדרנים מחוץ לאולם והבטיחו להמשיך במאבקם הצודק.

ועדת קדמי הוקמה ביוזמת שר התמ''ת שלום שמחון בעקבות המחאה בקיץ, במטרה לבחון דרכים להוזיל את מוצרי החלב בשוק. הועדה המליצה להוריד את המחיר שמשולם לרפתנים על כל ליטר חלב, ולפתוח את המשק הישראלי ליבוא של מוצרי חלב מחו''ל. לטענת הרפתנים, למרות המחאה החברתית והצהרות ממשלת ישראל כי היא פועלת למיגור מרכזי הכוח בכלכלת המדינה ופערי התיווך של רשתות השיווק והטייקונים, הרי שלמעשה פעולותיה מנוגדות להצהרותיה, והיא נותנת יד בשיתוף עם ועדת קדמי, לחיסול הרפתות המשפחתיות והמחלבות הקטנות בפריפריה ומעצימה את כוחן של המחלבות הגדולות בבעלות הטייקונים.

''לא יתכן, כי שר הפועל כל העת לסגירת מאות רפתות בגליל ובנגב, באמצעות ועדת קדמי, המעוניין להביא אסון ולחסל את פרנסת אלפי משפחות, ישתתף בוועידה כזו הבאה לקדם את הגליל והנגב, כאשר הוא פועל הפוך ממטרות הועידה.'' אמר רוני ליטבק, מקיבוץ עמיר שהיה בין הרפתנים שהגיעו לועידה. ''למרות שכבר ידוע לממשלה ולציבור כי האשמים בעליית מחירי מוצרי החלב הן המחלבות הגדולות ורשתות השיווק המרוויחות בפערי התיווך ולמרות שהמחיר לליטר חלב לרפתנים לא השתנה כבר שנים, ממשיך השר שמחון לפעול לסגירת רפתות ולחיסול ענף הרפת בפריפריה. אני מזכיר לכולם, כי רפתות אינן קיימות במרכז הארץ ולמרות הצהרותיו של שר התמ"ת עיקר פרנסתנו אינה בתעשיות גדולות אלא בחקלאות ! לא ייתכן, כי ראש הממשלה ייתן יד להרס ההתיישבות העובדת, החקלאות והציונות בגבולות המדינה כנגד אנשים התורמים למדינה כה הרבה. אנו נמשיך למחות ולהיאבק נגד ועדת קדמי והשר שמחון".

נשיא המדינה שמעון פרס: "מצפון תיפתח הטובה על הארץ כולה''

נשיא המדינה שפתח את הועידה התייחס בדבריו גם לצורך הדחוף בחיזוק ופיתוח הגליל: "הגליל עדיין משווע לפיתוח רחב יותר, גדול יותר, להשקעות הון, לפארקי היי-טק המשלבים את כל פסיפס האוכלוסייה, יהודים וערבים כאחד. גליל שיהיה אטרקטיבי לא רק בגפניו המשכרים אלא גם בשבביו האלקטרונים. עדיין דרוש שדרוג משמעותי לצרכים הבסיסיים: לדיור, לחינוך, לתרבות הפנאי. למרכזי תעסוקה הבנויים על המדע ועל הדיגיטציה.ישראל העתידית היא ישראל המדעית, הטכנולוגית, החוקרת, המתוקשרת, האטרקטיבית. הגליל יכול וצריך למשוך מדענים, לא רק תיירים". לסיכום דבריו אמר הנשיא: "מצפון תיפתח הטובה על הארץ כולה. מן הגליל תצא הבשורה של פיתוח, מדע, תקווה ושלום".

סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל, אמר בועידה כי בכוונת הממשלה לשקם השנה יותר מ-700 יחידות דיור נטושות בגליל ולשווקן בחזרה לשוק הנדל"ן. "בשנת 2011 עברו כמעט 4,000 משפחות לגליל והמטרה היא להשאיר אותם בגליל באמצעות תמריצים שונים בחינוך ובתעסוקה. מנהלת הגליל הקימה שתי פרוייקטים גדולים בגליל הכוללים יותר מ-500 יחידות דיור ומתכוונת לשקם יותר מ-700 יחידות דיור נטושות ולהוציא אותן אל השוק".