הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביהמ''ש דחה 6 תביעות של שבט אלעוקבי לבעלות פרטית בקרקעות בנגב


ההליך המשפטי המורכב התנהל כחמש שנים, נשמעו בו עדים רבים ומומחים מטעם הצדדים, הוגשו מסמכים היסטוריים ונרשמו למעלה מאלף עמודי פרוטוקול. בפסק דין מפורט ומנומק, דחה בית המשפט אחת לאחת את טענות התובעים לבעלות, וקיבל את עמדת המדינה כי האדמות הן אדמות מדינה שמטרתן לשמש למטרות ציבוריות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-3-2012


בית משפט המחוזי בבאר-שבע דחה בשבוע שעבר שש תביעות של בדואים לבעלות פרטית בקרקעות בנגב. מדובר בפסק דין עקרוני ומקיף בתביעות של בני שבט אלעוקבי לבעלות פרטית, בכ-1,000 דונם מאדמות הנגב באזור דודאים דרומית לרהט, כולל באזור המכונה "עראקיב".

בשולי פסק הדין, כתבה נשיאת בית-המשפט השופטת שרה דברת: ''כפי שציינתי בפסק הדין, חבל שהתובעים דוחים על הסף את ידה המושטת של המדינה למתן פיצוי, ותקווה אני שבסופו של יום ישנו מעמדתם. התעכבתי עם כתיבת פסק הדין לאור החלטת הממשלה על תכנית להסדרת התישבות הבדואים בנגב, מתוך תקוה שהצדדים יגיעו להסדר, ומשלא נעשה דבר והבנתי שאין טעם להמתין עוד, נחתם פסק הדין".

ההליך המשפטי המורכב התנהל כחמש שנים, נשמעו בו עדים רבים ומומחים מטעם הצדדים, הוגשו מסמכים היסטוריים ונרשמו למעלה מאלף עמודי פרוטוקול. בפסק דין מפורט ומנומק, דחה בית המשפט אחת לאחת את טענות התובעים לבעלות, וקיבל את עמדת המדינה כי האדמות הן אדמות מדינה שמטרתן לשמש למטרות ציבוריות. התובעים חויבו בהוצאות ההליך בסך 50,000 ₪. המדינה יוצגה על ידי עו"ד חבצלת יהל, יערי רואש ונירה גלעד מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי).

בית המשפט שמע עדויות מקיפות של מומחים שהעידו בהתבסס על מקורות היסטוריים וגיאוגרפיים הכוללים ספרות מקיפה, מסמכים ומפות, והעדיף את חוות הדעת מטעם המדינה, שלגביה נכתב שהיא מפורטת ויסודית, כפי שניתנה על ידי הגיאוגרפית ההיסטורית פרופ' רות קרק מאוניברסיטה העברית בירושלים. בית המשפט בפסק דינו הטיח ביקורת במומחה מטעם התובעים, פרופ' אורן יפתחאל מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב והגדיר את התנהלותו כ"מביכה".

טענות התובעים, לפיהן השלטונות העות'מאניים והבריטיים הכירו בבעלותם באדמות הנגב, נדחו תוך הקביעה שטענת התובעים ל"אוטונומיה בדואית בנגב" אינה מבוססת. כמו כן קבע בית המשפט כי מהמסמכים הפנימיים של הבדואים עולה שהם ידעו על חובתם לרשום קרקעות בטאבו, אך לא רצו לעשות כן. בהסתמך על הראיות שהונחו בפניו והמצב המשפטי, קבע בית המשפט כי לא היה קיים יישוב בשטחי התביעה, שהקרקעות לא הוקצו לתובעים ולא הוחזקו על ידם בתנאים הנדרשים על פי החוק. "הפקעות במקרקעין בוצעו על פי חוק הרכישה כדין והתובעים לא הצליחו להוכיח טענותיהם לעניין הבעלות בחלקות התביעה", נכתב בפסק הדין.

בחודש יולי האחרון הגישה פרקליטות מחוז דרום אזרחי לבית משפט המחוזי בבאר-שבע, תביעה בסך של 1,790,000 ₪ בגין ההוצאות בהן נאלצה לשאת המדינה, לצורך פינוי הקרקעות שהן אדמות מדינה רשומות, עליהן נבנו מספר רב של מבנים בלתי חוקיים, וגם לאחר שפונו, חזרו בני השבט למקום שוב. התביעה נועדה לשפות את המדינה על הוצאות הפינויים מקרקע זו.

לעיון בפסק הדין


כתבתו של אחמד אבו-סוויס, חדר החדשות-דרום