הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אמצעי מניעה ביולוגי נגד מזיקים: זבובים עקרים


זבוב הפירות הים תיכוני הוא אחד המזיקים העיקריים לחקלאות. איך מדבירים אותו בדרך ביולוגית? בעזרת זבובים עקרים

רוני פיבלוביץ, ecobrand  22-3-2012


הדברה ביולוגית דמיינו את זה: זן חדש של מליוני גברים שנראים טוב יותר, מתנהגים נכון יותר ויודעים את העבודה טוב יותר, מסתובבים בינינו. בברים, בתי קפה, מקומות עבודה ושאר איזורי הציד. הם מתחילים עם נשים, מבטיחים להן בית וילדים ולאחר רגע האמת, כשהן נופלות בקסמם - הם חושפים את זהותם האמיתית - הם עקרים ומטרת שהותם בעולם היא להפחית את הילודה. מדע בדיוני? לא כשמדובר בזבובים.

ביו פלי היא חברה ישראלית חדשנית שעיקר יעודה הוא לשחרר אל העולם זן מסוים של זבובים עקרים במטרה לצמצם את אוכלוסיית הזבובים המזיקים לחקלאות. מדובר בשיטת הדברה ביולוגית, אך בניגוד לשיטות אחרות, העושות שימוש בטפיל או טורף, פה מדובר בגיוס של המזיק עצמו למאבק. מה שנקרא - if you can't beat them join them.

זבוב הפירות הים תיכוני הוא אחד המזיקים העיקריים בעולם החקלאות. אמא זבובה, מחפשת מקום להטיל את ילדיה הרכים ובוחרת לעשות זאת בליבו של פרי. פלפלים, פירות הדר, רימונים ועוד, כל אלה גדלים ומתפתחים להיות יפים ומבריקים אך בתוכם, למרבה האכזבה, גדלים הזבובים וגורמים לריקבון פנימי. פירות רקובים אלה נמנעים כמובן משיווק בארץ ויצוא וגורמים נזק כלכלי למגדלים אותם. לא פלא כי זבובים אלה לא ממש רצויים בחקלאות, בלשון המעטה.

עד כה, טופלו הזבובים בריסוס והדברה אך מכיוון שמדובר בחומרים כימים חריפים, נוטה החקלאות לחפש אחר פתרונות ידידותיים יותר לאדם ולסביבה המאפשרים להפחית או להמנע לחלוטין משימוש ברעלים.

כאן נכנסת לתמונה ביו פלי, אשר פיתחה שיטה להפחתה וויסות כמות זבובי הפירות באמצעות הפצת כמות גדולה של זבובים עקרים בשטח הגידול. כאשר הזבובים פוגשים בנקבות הזבוב, הם מונעים את התרבותן וכך מביאים להפחתה של המזיקים בטווח הארוך.

ואיך משיגים כל כך הרבה זבובים עקרים? בביו פלי מייצרים זבובים. תהליך הגידול שלהם מצליח לדמות את תהליך גידולם בטבע, את ההטלה אל תוך הפרי מחליפה הטלה אל רשת צפופה והביצים נזרעות אל מצע מזון מלאכותי שיספק לקטנטנים את כל המזון אותו מספק להן הפרי, בו בדרך כלל הן גדלים. לאחר התהליך הארוך, בוקעים לבסוף הזבובים ועוברים עיקור על ידי קרינה מסוג גמא, הפוגעת בעיקר במערכת הרבייה שלהם תוך מינימום פגיעה במערכות הגוף האחרות של הזבוב.

לבסוף, על מנת להעניק לזבובים המעוקרים יתרון יחסי על פני חבריהם שגדלו בשטח, הם מקבלים טיפולי השבחה ארומותרפים ותוספי תזונה.הזבובים העקרים מפוזרים בשטח פעמים בשבוע, באופן אקולוגי על פי הצפיפות הרצויה. ומשם - לעבודה.

הכותבת: רוני פיבלוביץ מ-ecobrand, עוסקת בצרכנות ירוקה ובפיתוח מותגים סביבתיים חברתיים. יועצת בנושאי שיווק ירוק ושיווק לאחריות תאגידית. לאתר של רוני פיבלוביץ www.ecobrand.co.il

פורסם לראשונה ב-nrg מעריב