הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כלכליסט: ''עשרות מיליוני שקלים לרפתנים בתמורה להורדת מחיר המטרה''


שורת הסכמות בין משרדי החקלאות והאוצר תאיים על הישרדותן של כ־100 רפתות. אלו שיצליחו להתמודד יזכו למענק. משרד החקלאות הסכים גם לפתיחת שוק הגבינות הקשור ליבוא. התאחדות מגדלי הבקר: ''ספין פוליטי שמבקשים משרדי התמ''ת והאוצר לבצע על גבם של הרפתנים לפגוע בפרנסתם. לא ייתכן כי עתידם ופרנסתם של מאות משפחות רפתנים בפריפריה תהיה תלויה במשחקי אגו ופופוליזם''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-3-2012


אחרי שעמד לצד הרפתנים בהתנגדותם למסקנות ועדת קדמי לבחינת שוק החלב, משרד החקלאות הגיע לאחרונה לשורת הסכמות עם משרד האוצר במטרה להפחית את מחיר החלב הגולמי שמשולם לרפתנים. ההסכמות יוגשו לאישור הממשלה בסוף אפריל. כך מדווח היום העתון "כלכליסט". התאחדות מגדלי הבקר: ''זהו ספין פוליטי של משרד האוצר והתמ''ת על גבם של הרפתנים''.

ועדת המשנה לבחינת ענף החלב, בראשות שרון קדמי מנכ''ל משרד התמ''ת, הוקמה בקיץ האחרון על רקע מחאת הקוטג', בהוראת השר שלום שמחון. עד היום לא הצליחה הממשלה לאשר את המלצות הועדה לנוכח התנגדות משרד החקלאות, הרפתנים, שרים וחברי כנסת.

לפי הדיווח של ''כלכליסט'' עולה, כי במוקד ההסכמות שהושגו עומד השינוי בשיטת החישוב של מחיר המטרה (המחיר שמשולם לרפתן בעבור ליטר חלב גולמי ועומד היום על 2.15 שקלים), כך שיחושב לפי הממוצע שיילקח מ־70% עד 90% מהרפתות היעילות, בפריסה של חמש שנים. בנוסף, יתחייבו הרפתנים לקיצוץ של 2% נוספים ממחיר המטרה שינבע מהתייעלות, וכמו כן יפחיתו את העמלה שמשולמת כרגע למועצת החלב - מ־5 אגורות לליטר ל־4 אגורות. גורם המעורה בענף החלב אמר ל"כלכליסט" כי להערכתו, שינוי שיטת התחשיב תוביל להפחתה של 16 אגורות בתוך שמונה שנים, וכתוצאה מכך לסגירתן של כ־100 רפתות (מתוך 900), שיתקשו להתקיים תחת המחירים החדשים.

בתמורה להסכמות אלו, רפתנים שיפרשו יקבלו מענקי פרישה, ופרמיה נוספת תשולם להם עבור מכירת המכסות שלהם לרפתות אחרות. במקביל, רפתנים שירצו להגדיל את הרפתות שבבעלותם יזכו במענקי עידוד, שהיקפם מוערך בעשרות מיליוני שקלים וימומן על ידי משרד האוצר.

על פי הדיווח, משרד החקלאות שהתנגד כליל לפתיחת הענף ליבוא, הסכים גם לפתיחת שוק הגבינות הקשות ליבוא בפריסה של 8 שנים, לעומת המתווה המקורי שקבע פריסה של 5 שנים. מדובר בנסיגה מהעמדה הראשונית של משרד החקלאות שהתנגד למהלך בתוקף. נקודה שנותרה במחלוקת הנה ביטול הפטור החקלאי מהסדר כובל שניתן למשווקי תוצרת חקלאית על פי חוק ההגבלים העסקיים, כך לפי כלכליסט.

התאחדות מגדלי הבקר: ספין פוליטי על גבם של הרפתנים

בהתאחדות מגדלי הבקר המייצגת את הרפתנים בישראל, טוענים כי מדובר בספין פוליטי שמבקשים משרדי התמ"ת והאוצר לבצע על גבם של הרפתנים ולפגוע בפרנסתם. "במקום לטפל בפערי התיווך של מחירי המזון ברשתות השיווק, כפי שהיה על הממשלה לעשות היא מבקשת לפגוע במחיר החלב הגולמי, הנמוך והמפוקח ממילא המשולם לרפתן, שאין לו כל קשר לעליית מחירי מוצרי החלב''. אומר מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, יעקב בכר. ''המשמעות הינה סגירת מאות רפתות בפריפריה ופגיעה בפרנסת הרפתנים, כמו גם שרשרת הפרנסה של הקשורים לענף הרפת והחלב. על אף שמתקיימים מגעים בין משרדי התמ"ת, האוצר והחקלאות, בידיעת התאחדות מגדלי הבקר, הפערים הינם עצומים ולא נראה כי נגיע להסכמות. הפרסומים שמנסים משרדי התמ"ת והאוצר למכור לציבור הינם שקריים. הרפתנים ימשיכו במאבקם הצודק וקוראים לראש הממשלה לגלות אחריות ולא לפגוע בפרנסת הרפתנים''. אומר בכר.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן: "אנו בעד הגעה להסדר של 8 שנים שיבטיח אי ניגעה בחוק החלב במשך קיומן של רפתות קטנות ובינוניות. קיים קשר בין מחיר המטרה, התייעלות, היקף יבוא ומדיניות התכנון. על כך מתקיימים מגעים. נציגי החקלאים ומשרד החקלאות לא יתנו ידם להסכם שיגדע את מקור פרנסתם של רפתנים קטנים ובינוניים''.

''לא נוותר ונמשיך במאבקנו הצודק''

רוני ליטבק, מנהל רפת קיבוץ עמיר אמר היום, "אני קורא לשרי ממשלת ישראל לעצור את הטירוף הזה של משחקי האגו והפופוליזם, אשר יקבע את גורלנו כאן בפריפריה. הרצון של שרי התמ"ת והאוצר לפגוע ולחבל בענף רפת וחלב הנמצאים תחת פיקוח ומתוכננים אינו מובן. הרצון של נבחרים בעם להכחיד ייצור עצמי של מזון בישראל, אינו מובן גם הוא. ברור כי ההחלטות מונעות משיקולים זרים ותמוהים. שר התמ"ת שהיה עד לפני מספר חודשים שר חקלאות והעביר את חוק החלב המוצלח, פועל כעת במרץ רב נגד אותו חוק שהוא עצמו העביר. מדוע ראש הממשלה לא שואל עצמו מהיכן נובעים השיקולים של שר התמ"ת? אני מזמין את השרים לבקר ברפתות שלנו בפריפריה בצפון ובדרום, אנו אנשי עבודה, אזרחים שומרי חוק העושים מילואים, משלמים מיסים ויושבים בגבולות המדינה. שכרנו הוא הנמוך מכולם בשרשרת הרווח של החלב. מדוע רוצה ממשלת ישראל לפגוע בנו?" אומר ליטבק.

בשבוע שעבר הפגינו הרפתנים בזמן נאומו של השר שמחון בוועידת הגליל בנהריה, ומחו על כך שהשר משתתף בוועידה שמטרתה קידום הגליל והנגב ופועל במקביל לסגירת מאות רפתות וחיסול פרנסתם של חקלאים בגליל ובנגב. "בכל מקום בו יהיה השר גם אנחנו נהיה. לא נוותר ונמשיך במאבקנו הצודק" אמרו הרפתנים.

משרד החקלאות: מדובר בספקולציות וספינים של גורמים אינטרסנטיים

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה, כי "הנושא נמצא בדיונים. אין שום שינוי בעמדתו המקורית של משרד החקלאות, כי ירידה במחיר המטרה לא תוביל להפחתת המחירים לצרכן. הנתונים בכתבה אינם נכונים ומדובר בספקולציות וספינים מצד גורמים אינטרסנטיים. משרד החקלאות יתנגד נחרצות למתכונת כפי שפורסמה".

ממשרד התמ"ת נמסר: "איננו חלק מהמגעים בין משרד האוצר למשרד החקלאות. נכבד כל הסכמה בין הצדדים. ממשרד האוצר נמסר: "בשלב זה טרם הושגו הסכמות סופיות. בשבוע הבא יתקיים שימוע לרפתנים כנדרש בחוק".