הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערבה: ראמות לבנות שוחררו לטבע; נחנך מסלול האופניים מואה-פארן


שתי ראמות לבנות שגדלו בגרעין הרבייה בשמורת חיבר ביטבתה שוחררו אתמול לטבע. מקטע נוסף בין מואה לפארן בשביל ישראל לאופניים נחנך בטקס צנוע וחגיגי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-3-2012


דברים קורים בערבה: מקטע נוסף בשביל ישראל לאופניים נחנך אתמול בטקס חגיגי באתר מואה שבערבה התיכונה. אורך השביל הוא כ-35 ק"מ, מתוכם כ-10 מוגדרים כסינגל. השביל מתחיל בחורבת מואה וממשיך למצוקים המרשימים של נחל עשוש, חולף בקטע יפיפה מתחת לרמת צופר דרך וואדיות ובין עצי שיטה, ממשיך לאורך סוף ציר המעיינות ועד לתלם עשת, ומסתיים בישוב פארן. דרגת הקושי של הרכיבה בינונית והיא לוקחת כ-5 שעות בקצב איטי, כולל עצירות.

שביל ישראל לאופניים הוא חלום שקרם עור וגידים בזכות עבודתם הקשה של עשרות אנשים - אנשי התכנון והפיתוח של רשות הטבע והגנים, הפקחים בשטח, מתנדבים וחובבי רכיבה שמסייעים לבנות את השביל. ''המשתתפים בבניית השביל זכו להיות חלק בלתי נפרד ממימוש חזון הממזג ערכים אקולוגיים, סביבתיים וחברתיים'' אומר אומר הלל זוסמן, מנהל פרויקט שביל ישראל לאופנים מטעם רשות הטבע והגנים. ''זהו שיתוף פעולה שיעשה רק טוב לרוכבי האופניים ולטבע כאחד, ואני מקווה שהרוכבים שיגיעו לסינגל יהיו רבים, אך ידעו גם להישמע להוראות, לרכב באחריות ולשמור על הטבע במקום''.

שביל ישראל לאופניים מתוכנן לעבור לאורכה של ישראל, מהחרמון ועד למפרץ אילת, ולהסלל כך שיתאים לרוכבים ברמה בינונית ויציע את מיטב הנופים והמקומות לאורכה של הארץ. את התוכנית מכינה ועדת היגוי בראשות משרד התיירות, והיא כוללת פיתוח תשתיות של כ-4,900 ק"מ של שבילים מגוונים, מוקדי שירותים נלווים ופעילויות חינוך קהילה והסברה. שבילים אלה יתווספו לכ-600 ק"מ נוספים קיימים וכ-1,400 ק"מ של שבילים המקודמים מתקציבים נפרדים. עבודת ההכנה רוכזה על ידי יובל פלד, מנהל חטיבת תכנון ופיתוח של רשות הטבע והגנים, והלל זוסמן מנהל פרויקט שביל ישראל לאופניים ברשות הטבע והגנים.

לפני חניכת הסינגל החדש שוחררו בטקס מרגש לטבע ראמות לבנות, שנולדו וגדלו בגרעין הרבייה של הראמים בשמורת טבע חיבר יטבתה וכעת הושבו חזרה לטבע, לאחר תקופת התאקלמות במכלאה מיוחדת שהוקמה בעין שחק. ''השבת הראמים הלבנים הוא סיפור הצלחה בן כמה שנים.'' אומר שאול גולדשטיין מנכ''ל רשות הטבע והגנים. ''גרעין הרבייה הוקם בשנות השמונים, ושלושה עשורים לאחר מכן ניתן לומר שהשבת הראמים הלבנים היא הצלחה בקנה מידה בינלאומי. הטבע אינו מובן מאליו ולעיתים דברים שנראים למביט מהצד כטבעיים לחלוטין הם בעצם פרי עבודה מאומצת של שנים רבות מצד עובדי רשות הטבע והגנים וגופים נוספים כמו המועצה האזורית ערבה תיכונה, אשר מצטרפים למאמצי השמירה על הטבע." האירוע שבו השתתפו תושבים וילדים מהאזור, היה גם הזדמנות נוספת להיזכר בגעגועים בעידן גדיש ז"ל שהיה פקח הראמים ובעמוס גולדשטיין ז"ל שקיפחו את חייהם בתאונת מטוס טרגית בשנת 1997 בעת טיסה לצילום הראמים בשטח.


שביל האופניים מואה-פארן, צילמה: אסנת איתן

בטקס השתתפו מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, מנהל מרחב דרום של הרשות רביב שפירא, וראש המועצה האזורית ערבה תיכונה מר עזרא רבינס.