הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יום הולדת לעגבנייה הנפאלית ישראלית: מהחממות בישראל להרי ההימלאיה


חוואים מרחבי עמק קטמנדו נוהרים בחודשים האחרונים לחווה חקלאית שהוקמה בנפאל על-ידי עובדים נפאלים ששהו בישראל וצברו את הידע והנסיון שאותו הם מיישמים במדינתם. השמועה הגיעה גם לראש הממשלה שנתן הנחיה ''לשכפל'' אותה ב-50 אתרים נוספים ברחבי המדינה. שר החקלאות הנפאלי: ''לא הייתי מאמין ששיח עגבניות מסוגל לתת תוצרת של 20 ק''ג''. בסוף השבוע האחרון חגגו העובדים שנה להקמת החווה בבית שגריר ישראל בקטמנדו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-3-2012


העובדים הנפאלים מייצאים ידע ישראלי לארצם: ביום שישי האחרון (23/3) נחגגה בבית שגריר ישראל בקטמנדו שנה לפעילות חווה חקלאית נפאלית שהוקמה על ידי תריסר עובדים נפאלים שעסקו בעבודות חקלאיות במושבים וחוות חקלאיות בישראל. חלקם עבדו בין היתר בחממות בגוש קטיף ובחוות שקמים.

בזמן שהותם בארץ, הבינו העובדים כי עם שובם לנפאל יוכלו להשתמש בידע הרב והניסיון החקלאי שרכשו בישראל. הם רשמו בחריצות רבה כל פרט מידע הקשור לגידול העגבניות הישראליות, ולאחר סיום תקופת ההעסקה שלהם וחזרתם לנפאל, השקיעו את כל חסכונותיהם, חברו לשני שותפים מתחום התקשורת, וביחד הקימו את החווה המשותפת המשתמשת בידע ובטכנולוגיות ישראליות.

שתילי העגבניות הראשונים נשתלו בחודש מרץ לפני שנה ובימים אלו מציינת החווה שנה ראשונה לפעילותה. החוואים אפילו נדהמו מההצלחה של עצמם. חקלאים מרחבי עמק קטמנדו נוהרים בחודשים האחרונים למקום על מנת להתרשם מה"חווה הישראלית בנפאל". הידיעה הגיעה גם לראש הממשלה הנפאלי שהזמין את החקלאים ללשכתו ובעקבות המפגש איתם נתן הנחיה "לשכפל" את החווה ב-50 אתרים נוספים ברחבי נפאל.

החקלאים עצמם שומרים על קשר הדוק עם השגרירות הישראלית ונעזרים בתשומות של ידע וקשרי עבודה רצופים. הם זוכים לליווי מקצועי של ד"ר בישנו צ'אפגיין, מומחה חקלאי העובד בארגון הישראלי "תבל בצדק" ומלווה את החווה מאז הקמתה.

האירוע החגיגי לציון שנה להקמת החווה נערך בביתו של שגריר ישראל בקטמנדו, חנן גודר. הבית קושט בשתילי עגבניות בני שנה כשעליהם הפירות העסיסיים של העגבנייה. השתילים שפוזרו בבית כבר הפיקו עשרים קילוגרם של פרי כל אחד וסיימו את תקופת מתן הפרי. שר המדינה לחקלאות של נפאל Mr. Om Praksh Yadav סיפר למשתתפים כי העגבנייה הנפאלית מייצרת שלושה קילו עגבניות בלבד ולולא היה מתרשם מהשתילים בעצמו, לא היה מאמין כי שיח עגבניות מסוגל לתת תוצרת של 20 ק"ג.

בנוסף לשר המדינה לחקלאות השתתפו באירוע שגרירים רבים, אנשי עסקים שביקשו לבחון קשרים עסקיים, חברי פרלמנט, אנשי משרד החוץ ורבים אחרים העוסקים בתחום החקלאי. בתום חגיגת יום ההולדת ולפני שהאורחים התפזרו קיבלו המשתתפים שקית שי ובה... מבחר עגבניות ישראליות !