הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרס רוטשילד הוענק ל-5 חוקרים מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל-אביב


הפרס היוקרתי מוענק מדי שנתיים כאות הוקרה לעבודה מחקרית יוצאת דופן ומקורית במגוון תחומי המדעים. בין הזוכים, פרופ' רפאל משולם שזכה בפרס על פתיחת אופקים חדשים להבנת הכימיה של חומרים טבעיים מצמח הקנאביס המשפיעים על התנהגות האדם, על מאמציו החלוציים לחקור את הבסיס הכימי לפעילות הקנאביס ועל זיהוי המרכיבים העיקריים של מערכת ביוכימית-פיזיולוגית חדשה המעורבת בתהליכים ביולוגיים רבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-3-2012


ארבעה מחוקרי האוניברסיטה העברית וחוקרת אחת מאוניברסיטת תל-אביב קיבלו השבוע את פרס רוטשילד היוקרתי בטקס במשכן הכנסת בנוכחות שר החינוך גדעון סער ובמעמד הלורד רוטשילד.

בשנת 1959 יסדה יד הנדיב את הארגון לפרסי רוטשילד במטרה לתמוך, לעודד ולקדם את המדע והתרבות בישראל. הפרס מוענק כאות הוקרה לעבודה מחקרית יוצאת דופן ומקורית בתחומים הבאים: הנדסה, חקלאות, מדעי החברה, מדע החיים, מדעי היהדות, מדעי הכימיה, מדעי הפיזיקה, מדעי הרוח ומתמטיקה. הפרסים מוענקים אחת לשנתיים, כאשר בכל תחום ניתן פרס אחת לארבע שנים. המלצות לפרס מוגשות על-ידי נשיאי האוניברסיטאות בישראל, הרקטורים, דיקני הפקולטות וראשי החוגים הרלוונטיים, חברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, וכן חתני פרס רוטשילד בעבר בתחומם האקדמי.

המועצה לפרסי רוטשילד מונה שמונה חברים ומורכבת מנציגים של ממשלת ישראל, משפחת רוטשילד, מוסדות אקדמיים בישראל והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ובראשה עומד פרופ' איתן קולברג. בין הזוכים בפרס היוקרתי בעבר ניתן למצוא שני חתני פרס נובל – פרופ' עדה יונת ופרופ' דן שכטמן, וכן את הנשיאה הנוכחית של האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים, פרופ' רות ארנון.

הזוכים בפרס רוטשילד לשנת 2012

פרופ' חיים סידר מהמחלקה לביולוגיה התפתחותית וחקר הסרטן בפקולטה לרפואה קיבל את פרס רוטשילד במדעי החיים. פרופ' סידר זכה בפרס על תרומתו המכרעת להבנת המנגנונים של דיכוי ביטויים של גנים ועל תגליות פורצות דרך בתחום האפי גנטיקה שהניחו את הבסיס להבנת תהליכים פיזיולוגיים של התפתחות גוף האדם ושל תהליכים סרטניים.

פרופ' רפאל משולם מבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה קיבל את פרס רוטשילד במדעי הכימיה ובמדעי הפיזיקה. פרופ' משולם זכה בפרס על פתיחת אופקים חדשים להבנת הכימיה של חומרים טבעיים מצמח הקנאביס המשפיעים על התנהגות האדם, על מאמציו החלוציים לחקור את הבסיס הכימי לפעילות הקנאביס ועל זיהוי המרכיבים העיקריים של מערכת ביוכימית-פיזיולוגית חדשה המעורבת בתהליכים ביולוגיים רבים.

פרופ' משה אידל מהמחלקה למחשבת ישראל קיבל את פרס רוטשילד במדעי היהדות. פרופ' אידל זכה בפרס על מחקרו המהפכני בתחום הקבלה והמיסטיקה היהודית, על פיתוח מתודולוגיה שהשתמשה בשיטות חקר פנומנולוגיות ועל פיתוח כלים תיאורטיים שהקלו על הבנת הקשרים ההדדיים בין תחומו לבין תחומים אחרים של לימודי הדתות.

פרופ' גיל קלעי ממכון איינשטיין למתמטיקה קיבל את פרס רוטשילד במתמטיקה/מדעי המחשב והנדסה. פרופ' קלעי זכה בפרס על מחקרים פורצי דרך בתחומי הקומבינטוריקה, הקמירות ותורת ההסתברות, על מחקרים בתחום האנליזה ההרמונית הבדידה שהייתה להם השפעה רבה על ענף המורכבות החישובית ועל שדות מחקר אחרים במדעי המחשב העיוניים.

פרופ’ מרגלית פינקלברג, מהחוג ללימודים קלאסיים באוניברסיטת תל-אביב,  קיבלה את פרס רוטשילד על תרומותיה החלוציות בחקר שורשיה העתיקים של התרבות היוונית הקלאסית, על חלקה בפענוח הכתב העתיק של הליניאר A, ועל עבודתה המזהירה על הולדת מושג הבדיון ביוון העתיקה. מחקריה של פרופ` פינקלברג מתמקדים ביוון העתיקה ומשתרעים על פני קשת רחבה של נושאים.