הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התיירנים בגולן משתתפים במחקר תיירותי של האיחוד האירופי


מחקר ''תיירות משנית'' מתקיים ברומא, לרנקה וצפון ישראל, במטרה לקדם תיירות שאינה ממוקדת ליעדים המקובלים. מידי שנה מגיעים לאתרי התיירות והנופש בגולן כ-3 מליון תיירים, רובם מישראל. היעד לשנים הבאות הוא חמישה מיליון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-3-2012


מספר התיירים המגיעים לאזור הגולן מידי שנה מגיע לכ-3 מליון, רובם ישראלים. היעד שהוצב לשנים הקרובות הוא 5 מליון מבקרים בשנה. כך אמר השבוע ראש מועצה אזורית גולן אלי מלכה, בכנס תיירנים שהתקיים ביוזמת המועצה ומט''י גולן.

לדברי מלכה, המועצה פועלת בקידום תשתיות שתאפשרנה לינה של קבוצות גדולות מחו''ל, וכמו כן קידום תיירות התוכן, שתהווה עוגן למשיכת מטיילים, וכוללת אתרי מורשת יהודית דוגמת עין קשתות (אום אל קנטיר) שחזור בית כנסת עתיק, אתרי מורשת גבורה וקרב, אתרים וולקניים, ומרכזי תיירות ואמנות.

"המטרה שלנו היא להעשיר את מגוון אפשרויות הבילוי בגולן, תוך ההתמקדות בקידום תיירות תוכן'' אומר מלכה ''המטייל הישראלי מחפש אתרי התיירות שנותנים לו ערך מוסף. השילוב של טיול בנופים יפים ומפגש עם נושא מרתק, כמו התופעות הוולקניות, מעצים את החוויה ומושך קהל יעד רחב יותר של מטיילים. לציבור הישראלי יש רצון לספר לילדים ולנכדים על מורשת הקרבות שלהם ושל חבריהם בגולן. בגולן פזורים אתרים שהיו מוזנחים, טיפלנו בהם וטיפחנו אותם וכיום הם אתרי ביקור לכל דבר, כמו תל פאחר, תל סאקי ועוד. בנוסף אנו מטפלים במצפים ובגישה נוחה למפלים ולנחלים, ומפתחים את הנתיב הגעשי שכולל את פארק וולקני אביטל, אתר המגנטיזם, הר בנטל, הגו'בה הגדולה ביער אודם ועוד.'' מלכה אמר כי הוא מקווה שכבר במהלך חודש יוני או יולי תוכל המועצה לחנוך את הפארק הוולקני באביטל עם שר התיירות.

המועצה האזורית גולן מעוניינת לפתח אזור תיירות המעניק חוויה כוללת, שתכלול בנוסף לטבע, מסעדות טובות, מסלולי רכיבה על אופניים, צימרים ברמה גבוהה ואטרקציות נוספות. גם בההרחבות הקהילתיות בישובים, קיים תכנון מראש להקמת חדרי אירוח או עסקים תיירותיים במטרה למנף את הפרנסה בתחום התיירות ההולך ומתרחב בגולן. מלכה ציין עוד, כי גם תיירות היין הענפה באזור הולכת ומתפתחת, ומעבר ליזמות המקומית של הקמת יקבים, קיים תכנון לשיווק עשר חוות יין על שטח של כ- 200 דונם, במטרה להעצים את תיירות היין בגולן.

במהלך הכנס חולקו למעל מאה תיירנים מהגולן שנכחו במקום, שאלונים לטובת סקר חדש שעורך האיחוד האירופי בחודש הקרוב, בהשקעה של רבע מיליון שקלים בנושא "תיירות משנית". הסקר מתבצע בו זמנית ברומא, לרנקה, אזור הגליל המזרחי והצפון. פרופ' אורי מר חיים ממכון המחקר מיג"ל, שמייצג גם את עמותת 15 הרשויות באזור הגליל, ופרופ' שי דוד מהמכללה הבינתחומית בהרצליה, העורכים את הסקר בישראל, סיפרו כי באיחוד האירופי הבינו שיש צורך לקדם את התיירות המשנית שאינה ממוקדת רק ליעדים המקובלים, וכי פיתוח של יעדי תיור נוספים יגדילו את אפשרויות הבילוי והתיור ואת מספר המבקרים באזור מוגדר. "הכוונה לקיים את הקידום והחשיבה ברמה ממשלתית להכוונה אחרת של תיירות, ולעודד שהייה של יום נוסף בכל מקום, לכן הגענו לכנס בכדי לחלק שאלונים לתיירנים, לשמוע מהם את הדברים ולבחון את הנושא לעומקו" אמר פרופ' אורי מר חיים.

שפי מור, מנכ"ל תיירות מרום גולן מספר, כי לאחרונה ישנן בגולן השקעות גדולות בתחום התיירות, כמו למשל במרום גולן בהקמת כפר נופש הכולל בקתות, אולמות, לובי גדול ושיפור תשתיות בהשקעה של 19.5 מיליון ₪. באולם הכנסים של כפר הנופש מתוכננים כנסים נוספים, רובם באמצע השבוע במטרה להביא קהל יעד נוסף למקום. גם הפארק הוולקני המתוכנן להסתיים בקרוב ביזמת המועצה האזורית גולן והקרן לשיקום מחצבות, יביא לקידום קהל רב, מאחר ובאתר קיימים ממצאים וולקניים ייחודיים בעולם.

הגולן ערוך לקליטת אלפי משפחות לפסח ורוב המקומות בתפוסה של 85% אך הצפי הינו לתפוסה מלאה. לאחר חורף תיירותי מוצלח, התיירנים בגולן ערוכים לקליטת מבקרים באתרי הנופש והאטרקציות. פריחת הדובדבן מתאחרת השנה, ולכן אלו שיגיעו בפסח צפויים כבר לראות את ניצניה במטעי הפרי.