הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טיל חדש על עוטף עזה: דו''ח קדמי


בשבועות האחרונים, ישובי הנגב מתמודדים עם ''טיל'' מסוג חדש: דו''ח קדמי. איום שתוצאותיו הרסניות יותר מכל פצמ''ר, מכל קאסם ומכל גראד. איום שיכול לגרום למאות אנשים לאובדן פרנסה ולהרוס את כל ענף החלב של מדינת ישראל. אי אפשר לצפות מחקלאי עוטף עזה, מסורים וחדורי מוטיבציה ככל שיהיו, לשאת על גבם את נטל ההפרטה והתחרות החופשית, שנועדו להפחית מרווחי הטייקונים ומבעלי המדפים בסופר

חיים ילין, ראש מועצה אזורית אשכול  29-3-2012


הגיעה הפסקת האש.
שקט עכשיו באשדוד, באשקלון, בבאר שבע. בישובי המרכז יכולים התושבים לצפות בלוח השידורים הרגיל ללא הפרעה.

אצלנו בישובי "עוטף עזה", הישובים הנמצאים בטווח 0 עד 7 ק"מ מגבול הרצועה, חזרו ל"שגרת החירום" איתה אנחנו מתמודדים בשנים האחרונות: פצמ"ר פעם ביומיים, קאסם פעם בשלושה.

עם השנים למדנו להתמודד עם הירי המתמשך על הקהילות שלנו, שמקור הפרנסה המרכזי שלהן היא חקלאות. העיקשות שלנו לשמור על חוסנן של הקהילות הביאה לכך שלא רק שתושבים לא עוזבים את האזור, כל המועצות האזוריות בתחום עוטף עזה נמצאות בעלייה מתמדת במספר התושבים.

בשבועות האחרונים, ישובי הנגב מתמודדים עם "טיל" מסוג חדש: דו"ח קדמי. איום שתוצאותיו הרסניות יותר מכל פצמ"ר, מכל קאסם ומכל גראד. איום שיכול לגרום למאות אנשים לאובדן פרנסה ולהרוס את כל ענף החלב של מדינת ישראל.

אחד המרכיבים העיקריים בדו"ח קדמי הוא ההחלטה לפתוח את ענף החלב לייבוא וקניית חלב גולמי מחו"ל במקום מהרפתות של מדינת ישראל. החלב הגולמי המיובא זול יותר רק מסיבה אחת: במדינות שמהן מייבאים את החלב, קיים סבסוד משמעותי לחקלאים שנתמכים על ידי המדינה שלהם. במדינת ישראל החלב אינו מסובסד על ידי המדינה לכן נחשב ליקר יותר.

תוצר הלוואי של דו"ח קדמי: סגירת רפתות ישראליות מחוסר יכולת לעמוד בתחרות.

רבע מתוצרת החלב בישראל מגיעה מישובי הנגב והדרום. במיוחד לאחר ההסלמה האחרונה, בה עלה שוב הדיון על חובתה ויכולתה של מדינת ישראל להגן על קיומה ועל חיי תושביה, דו"ח קדמי יוצר איום מוחשי על מדינת ישראל. ביכולתו לפגוע יותר מכל קאסם, בחוסנן של הקהילות החקלאיות החיות לאורך הגבול עם רצועת עזה. יישום המלצות הדו"ח יפגע באופן ממשי ומיידי במאות תושבים המתפרנסים מחקלאות החלב ולשים סוף לאופייה החקלאי של מדינת ישראל שנחשבת למעצמה חקלאית בכל העולם.

כל כלכלן מתחיל יודע שמדינה שאינה מסוגלת לספק מזון בעצמה ומפתחת תלות במדינות אחרות לצורך אספקת מוצרי מזון עלולה להימצא בבעיה כלכלית חמורה. יחד עם הרפתנים חשופים לסכנה גם מגדלי המספוא והדגנים לסוגיהם, יצרני התערובות והתחמיצים, המספקים את תוצרתם לענף החלב.

מחירי מוצרי החלב הגבוהים לא נובעים מרווח הרפתנים על החלב. העלויות הגבוהות מתווספות לאורך שרשרת השיווק על ידי המחלבות ורשתות השיווק. לא הם אלו שיספגו את השינויים שמאחל לנו דו"ח קדמי. מי שהמשך קיומם יוטל בספק לאחר יישומו הם אך ורק הרפתנים. רשתות השיווק והמחלבות ימשיכו להתקיים וליהנות מתכולת הארנקים של כולנו.

חקלאי עוטף עזה שמגדלים את הירקות של תושבי ישראל ומובילים את החלב הטרי למחלבות ממשיכים לעשות זאת בראש מורם ולא יפסיקו את עבודתם גם בימי שגרת החירום וגם בהסלמה הבאה. הם חולבים כשיש "צבע אדום", חולבים אחרי שהרפת סופגת פגיעה ישירה מפצמ"ר והפרות נפגעות וימשיכו לחלוב 3 פעמים ביום כדי להמשיך ולספק לכם חלב לקפה של הבוקר.

לא חמאס ולא הג'יהאד הם אלו שיעצרו את חקלאות החלב בדרום מי שיעצור אותה הוא רק הטיל החדש והמשופר, שנגדו גם כיפת ברזל לא תוכל לעמוד: דו"ח קדמי.

מדינה אשר מידי חודשיים-שלושה חווה הסלמות שמערערות את חיי התושבים, מדינה שתושבי הפריפריה שלה, צמודי הגדר סובלים כמעט מידי יום ירי לעברם, חייבת לעמוד מאוחדת מאחורי ערכים של ערבות הדדית, התיישבות, ציונות ושמירת הגבולות!

אי אפשר לצפות מחקלאי עוטף עזה, מסורים וחדורי מוטיבציה ככל שיהיו, לשאת על גבם את נטל ההפרטה והתחרות החופשית, שנועדו להפחית מרווחי הטייקונים ומבעלי המדפים בסופר.

רגע לפני שנצטרך לשנות את מילות השיר "ארץ זבת חלב ודבש", מחובתם של כל מקבלי ההחלטות לדאוג שהחלב הלבן במדינת ישראל ימשיך להיות כחול-לבן ולמצוא את הדרך להוריד את מחירי מוצרי החלב על ידי קיצוץ נבון ושקול מהגורמים האמיתיים שעושים את הרווח הגדול ולא מחקלאי עוטף עזה.

הכותב הוא חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול