הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה: תוקם רשת מוקדי צפרות בישראל


בהשקעה של 37 מיליון שקל יוקמו ארבעה מרכזי צפרות חדשים ושלושה ישודרגו. המרכזים יהוו חלק מרשת מוקדי צפרות ארצית וצפויים למשוך אליהם עשרות אלפי תיירים בשנה מכל העולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-4-2012


הממשלה אישרה הבוקר (א') את הצעתם של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, להקמת 4 מרכזי צפרות חדשים, ושדרוג של 3 מרכזים קיימים, שיהוו חלק מרשת מוקדי צפרות ארצית וצפויים למשוך אליהם עשרות אלפי תיירים בשנה מכל העולם.

על פי התוכנית יוקמו ארבעה מוקדי צפרות חדשים בשדה בוקר, עין גדי, לוטן וחצבה, וישודרגו שלושת המרכזים הקיימים בכפר רופין, מעגן מיכאל ואילת. מטרת ההחלטה הינה לקדם את התיירות, החינוך, הסביבה והמחקר בתחום הצפרות.

מיקומה של ישראל במפגש בין שלוש יבשות, מהווה נתיב נדידה מרכזי של 500 מיליון ציפורים הנודדות בסתיו מאירופה ומערב אסיה לאפריקה וחזרה באביב. בתי הגידול בישראל מגוונים ומושכים מגוון ביולוגי של 540 מינים, תופעה ייחודית למדינה קטנה כמו ישראל. השילוב של כמות אדירה ומגוונת של ציפורים, לצד תשתית תיירותית מצוינת ומזג אוויר נוח הופכים את ישראל ל"גן עדן" בתצפיות על ציפורים. עשרות אלפי מבקרים, צפרים וחובבים, פוקדים את מוקדי הצפרות והפסטיבלים השונים הנערכים בישראל מידי שנה. מספר הצפרים בעולם מוערך בכ- 100 מיליון איש.

על פי ההחלטה, תשקיע הממשלה כ-37 מיליון שקלים בהקמת ארבעת המרכזים החדשים. משרד התיירות יקצה כ-12 מיליון שקלים לביצוע התוכנית, והמשרד לפיתוח הנגב והגליל והמשרד לשיתוף פעולה אזורי יקצו לנושא כ- 6 מיליון שקלים. מנכ"ל משרד התיירות נועז בר ניר יעמוד בראש צוות ההיגוי לפיקוח על ביצוע התכנית. להחלטה שותפים גם משרד רה"מ, משרד החינוך, משרד החקלאות, משרד המדע, המשרד לאיכות הסביבה, קרן קיימת לישראל, וד"ר יוסי לשם מטעם אונ' תל אביב והחברה להגנת הטבע.

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב: "החלטת הממשלה תאפשר את מימוש הפוטנציאל התיירותי בתחום הצפרות בישראל ותהפוך אותה ליעד מוביל בעל שם בינלאומי בתחום. רשת הצפרות החדשה תגוון גם את המוצר התיירותי ותביא לגידול בכמות התיירים המגיעה לישראל ".

המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום: "ישראל הינה מוקד משיכה אדיר למאות מליוני ציפורים בשנה הנודדות לכאן בדרכן מאירופה ומערב אסיה לאפריקה. ישראל שוכנת על מסלול הנדידה ותפקידנו לנצל עובדה זו ולמנף אותה על מנת לחזק את תחום התיירות בנגב. דרך הצפרות אנו מייצרים מקור תעסוקה נוסף ושמים את הנגב על המפה הבינלאומית בנושא הצפרות. יצירת מגוון תיירותי באמצעות פרויקטים מסוג זה וחיזוק תחום התיירות, מביא לצמיחה כלכלית וממצב את הנגב בפרט ומדינת ישראל בכלל כיעד צפרות מוביל". בנוסף, מחזק הפרויקט את שיתוף הפעולה שלנו עם שכנינו בנושאי שמירת טבע. "לציפורים אין גבולות. מדובר במיזם חוצה גבולות אשר מביא לשיתוף פעולה של מדינת ישראל עם שכנינו הירדנים. המרכזים השוכנים על הגבול, מקיימים שיתוף פעולה עם מרכזים דומים הקיימים בצד הירדני בתחומי הדברה ביולוגית, מחקר וניטור".