הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הצמחים תפעיל מערך מידע מקצועי על חומרי הדברה


מאגר המידע המכוון לשרות חברות היצוא ומגדלי הפירות והירקות בישראל, יכלול בסיס נתונים רחב על חומרי ההדברה השונים והמגבלות החלות עליהם במדינות יעד היצוא השונות. צבי אלון: ''אנחנו מקווים שהפרויקט יצמצם פסילות ונזקים בהיקפים של מיליוני דולרים רבים שהיו מנת חלקם של החקלאים לאורך השנים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  2-4-2012


מועצת הצמחים, בשיתוף חברת "יתרו לאב" המתמחה בתקינה בינ"ל, מקימה מאגר מידע מכוון שיכלול בסיס נתונים רחב על כאלף חומרי ההדברה השונים והמגבלות החלות עליהם במדינות יעד היצוא השונות. זאת לתועלת כלל החקלאים ויצואני הפירות, הירקות וההדרים בישראל.

בסיס הנתונים יכלול תקנים של עשרות מדינות אליהן מייצאת מדינת ישראל פירות וירקות, ובהן: הולנד, ארה"ב, איטליה, צרפת, יפן, רוסיה, ועוד. הנתונים שיהיו זמינים לכל יצואן באתר מועצת הצמחים, יכללו את רשימת החומרים המותרים בארצות היעד, מינונם המותר, מספר ימי ההמתנה המחויבים לפני הקטיף ועוד. נוסף על התקנים הבינ"ל תספק המערכת מידע אודות החומרים המותרים לשימוש במדינת ישראל והחומרים המומלצים על ידי מדריכי הגנת הצומח של משרד החקלאות. השרות שהמועצה תספק יכלול גם תוספת חשובה, בדמות ציון הדרישות של רשתות השיווק העיקריות באירופה, שלעיתים מוסיפות סייגים והגבלות משלהן.

כפעולה משלימה לכך היצואנים יתבקשו להעביר לחברת "יתרו לאב" את תוצאות בדיקות שאריות חומרי הדברה של תוצרתם, לרבות תאריכי הריסוס, על מנת לאפשר טיוב מתמשך של ההנחיות לטובת כלל משתמשי המערכת.

"המערכת הוקמה במטרה לסייע בידי החקלאים שחייבים לטפל במוצריהם על פי דרישות ארצות היעד.'' אומר מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון. ''ברור שהשימוש בחומרי הדברה הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הגידול של הפירות והירקות, והקשר העסקי עם לקוחותינו בחו"ל תלוי ביכולתנו לייצא תוצרת חקלאית שעומדת בתקני השוק המקומי והעולמי כאחת, שהולכים ומחמירים. ראוי לזכור שמדובר במאות רבות של חומרי הדברה, כשהתקנים והמגבלות משתנים בחו"ל ובארץ חדשות לבקרים.''

אלון מוסיף כי במועצת הצמחים מקווים שפרויקט חשוב זה יהיה "שולחן ערוך" למגדלים ולחברות היצוא כאחת, יסייע להם בהתנהלות נכונה עם חומרי ההדברה, ימנע או יצמצם דרסטית פסילות של משלוחי יצוא ויחסוך בכך נזקים בהיקפים של מיליוני דולרים רבים שהיו מנת חלקם של החקלאים לאורך השנים.

מועצת הצמחים הוקמה בשנת 2004 ומורכבת מענפי הירקות, הפירות, פרי ההדר וענף הזית. מועצת הצמחים פועלת על-פי חוק ומורכבת מנציגי ממשלה נציגי מערך השיווק, הצרכנים ורוב של נציגי מגדלים במוסדותיה. המועצה פועלת במספר מישורים ובהם: מחקר ופיתוח, חקר שווקים, עידוד ופיתוח ענפי החקלאות השונים לרבות שיטות עיבוד והעלאת פריון העבודה, ביטוח כנגד אסונות טבע, ופריסת מערך הדברה ארצי לצמצום מזיקים בחקלאות. כמו כן בסמכותה על פי חוק לקיים פעילות לויסות של התוצרת החקלאית תוך אספקה סדירה של פירות וירקות לכלל האוכלוסייה במחירים הוגנים למגדלים ולצרכנים כאחת.