הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עלייה בביקוש: מכסת יצור חלב העזים והכבשים תוגדל


בשנת 2011 עלה הביקוש לחלב עזים בכ-17% והוא צפוי לגדול השנה ב-14% נוספים. הביקוש לחלב כבשים עלה בכ-18% וצפוי לגדול ב- 20% נוספים. משרד החקלאות יוסיף מכסות ייצור לענפי הצאן בהיקף של כ-4 מיליון ליטרים על מנת לאפשר למגדלים להתגבר על המחסור ולהבטיח כי הצרכן הישראלי ימשיך להנות ממגוון המוצרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-4-2012


הפרה הישראלית ידועה במעלותיה הרבות ובתנובת החלב הגבוהה שלה, ומהווה מקור גאווה לחקלאות הישראלית בעולם. אך היא לא היחידה. על-פי נתוני ועדת התכנון הענפית במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מתברר כי גם העזים והכבשים קפצו מדרגה ובשנים האחרונות ניכרת עלייה חדה בביקוש למוצרי חלב בענפים אלו.

על מנת לענות על הביקוש הגובר שעולה בהתמדה, הודיע משרד החקלאות כי הוא מגדיל השנה את מכסות הייצור של ענפי גידול העזים והכבשים לחלב בכ-3.85 מיליון ליטר.

על פי נתוני המשרד, בשנים 2010 ו-2011 היינו עדים לעלייה משמעותית בביקוש למוצרים ממשקי הצאן. לעומת חלב הבקר שצריכתו עולה מדי שנה בכ- 2.5%, הביקוש לחלב עזים עלה בשנת 2011 בכ- 17% והמשרד מעריך כי בשנת 2012 יעלה בכ- 14% נוספים. הביקוש לחלב כבשים עלה בשנת 2011 בכ- 18% והשנה צפוי גידול נוסף של כ-20% נוספים. הערכת שיעור הגידול בצריכה מתבססת על הגידול באוכלוסייה, העלייה במודעות בקרב הציבור לבריאות ושיפור רמת החיים, וכן הרחבת הייצוא לחו"ל, בעיקר של גבינות מחלב כבשים.

מכסת הייצור של חלב כבשים שעמדה בשנת 2011 על כ- 7.7 מיליון ליטר תוגדל בכ- 1.05 מיליון ליטרים נוספים, שיחולקו בין המגדלים הקיימים. בענף העזים שבו עמדה מכסת הייצור בשנת 2011 על כ- 9.8 מיליון ליטר תוגדל המכסה בכ- 2.8 מיליון ליטרים נוספים, כאשר כ-200,000 מהם מיועדים למגדלים חדשים.

בישראל ישנם כיום כ-120 מגדלי צאן לייצור חלב. מדובר בענף משפחתי, קטן יחסית (רפת הבקר לחלב מונה כ- 950 מגדלים) הממוקם ברובו בפריפריה - בעיקר בגליל המערבי ובעמקים. מוצרי החלב מעזים מאופיינים בפחות אלרגנים וביתרונות בריאותיים בולטים, ומרכיביו הם הקרובים ביותר למאפייני חלב אם. מוצרי החלב מכבשים מתאפיינים גם הם בערכים תזונתיים גבוהים ובטעמם המיוחד, ומהווים אפשרות נוספת לגיוון הטעמים בארוחה.

הביקוש למוצרי חלב העשויים מעזים וכבשים נע על קשת רחבה הכוללת מוצרי חלב ניגר בהם יוגורטים למיניהם, וכן גבינות רכות וגבינות קשות. הוספת מכסות הייצור החדשות הנה שוות ערך לכ-1,000 טון מוצרי גבינה. הישראלי צורך בממוצע כ- 180 ליטר מוצרי חלב בקר מדי שנה, וכ-3 ליטר בלבד של מוצרי חלב שמקורם מעזים וכבשים.

אורית נוקד, שרת החקלאות ופיתוח הכפר: "הגדלת מכסות הייצור תאפשר למגדלים להתגבר על המחסור הקיים, ותבטיח כי הצרכן הישראלי ימשיך ליהנות ממגוון מוצרי חלב צאן, וזאת כחלק מהמגמה בשנים האחרונות של עלייה בצריכה של מוצרים אלו".