הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השרב הקדים: בדרום מצננים את הפרות למנוע ירידה בתנובת החלב


בערבה נרשמו הבוקר 37 מעלות ובנגב הצפוני 36 מעלות והשנה החלו הרפתנים בצינון הרפתות מוקדם מהרגיל. הפרות הישראליות שמוצאן מאירופה, ממעיטות באכילה בשל רגישותן לחום ומניבות כתוצאה מכך פחות חלב. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר: ''ההשקעות בשיפור התנאים של הפרות יעילות ומוכיחות את עצמן''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  8-4-2012


עומס החום הכבד השורר בימים האחרונים באזור הדרום מחייב את יצרני החלב במאות רפתות באזור להתחיל בצינון הרפתות מוקדם מהרגיל. באזור יטבתה נמדדו היום 37 מעלות ובנגב ועוטף עזה 36 מעלות.

''בשנה שעברה התחלנו בצינון הרפתות בסוף חודש מאי והשנה הקדמנו'' אומר שמיל בלברמן, רכז התארגנות הרפת באזור חבל מעון. ''אנו משתמשים בשיטות המשלבות הרטבה ואוורור. 2 דקות התזת מים קרירים על הפרות, וארבע דקות אוורור לאורך שעות היום החמות, ובקיץ נפעיל את המערכת הממוחשבת לצינון גם בשעות הלילה. הדבר מקל על הפרות, הסובלות בשל החום הכבד''.

לאחרונה החלו ברפתות בשימוש גם בשיטה חדשה המיועדת לצינון באמצעות ערפול באדים, שבה מקררים את המבנה ולא את הפרה עצמה, שיטה זו מומלצת גם בשל החיסכון במים.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר מציין, כי בתקופת הקיץ קיימת בכל מקרה ירידה בכמות ייצור החלב השנתי, העומד על כ- 1.27 מיליארד ליטר. כ- 53% מיוצרים בעונת החורף וכ- 47% מיוצרים בעונת הקיץ. בכדי לשפר את תנאי המחיה של הפרה שולבו מערכות צינון בכל הרפתות השיתופיות ובמרבית הרפתות המשפחתיות והשנה מופעלות מערכות הצינון מוקדם יותר ביחס לשנה שעברה. "ברפתות מרגישים הלכה למעשה את הקיץ המקדים משנה לשנה. בעבר החלו בצינון לקראת סוף יוני, בשנה שעברה כבר החלו בחלק מהרפתות, בעיקר בדרום הארץ לצנן את הרפתות באינטנסיביות כבר במהלך חודש מאי ובימים אלו קיים צינון במרבית הרפתות כבר בחודש אפריל", אומר בכר.

הפרות הישראליות שמוצאן הגנטי מאירופה, ממעיטות באכילה בשל רגישותן לחום, והתוצאה היא ירידה בתנובת החלב. "ההשקעות בשיפור האמצעים להקלת התנאים יעילות ומוכיחות את עצמן והן כוללות: הרחבת הסככות לרביצת הפרות והתקנת מערכות הרטבה ומאווררים המופעלים באינטנסיביות, כ- 8 שעות ביממה", מוסיף בכר.

"ענף החלב בישראל נחשב למוביל בעולם באיכות החלב וכן בהתמודדות עם עומס החום. תוצאות המחקרים ושיטות הצינון שפותחו כאן פורסמו והוצגו על ידי מומחים ישראליים בכנסים מדעיים בעולם ומיושמות במשקי חלב רבים המתפתחים כיום באזורים החמים, מדרום ארצות הברית וצפון מקסיקו במערב ועד דרום סין, יפן והודו במזרח. בנוסף, נציגים ממדינות רבות מגיעים לרפתות הישראליות על מנת ללמוד על התמודדות הרפתות עם עומס החום" מוסיף בכר.

צינון ברפתות - תמונה באדיבות התחאדות מגדלי הבקר לחלב