הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בוטל ייצוא התפוחים השנתי לסוריה


משרד החקלאות החליט לבטל את ייצוא התפוחים לסוריה המתקיים מידי שנה: ''השנה כמות התוצרת עמדה על כ-2,000 טון תפוחים בלבד, ורובה באיכות לא טובה. ניתן להניח כי בשנה הבאה יתחדש הייצוא לסוריה, כשם שנעשה בכל השנים האחרונות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-4-2012


משרד החקלאות החליט בתחילת החודש לבטל את מבצע ייצוא התפוחים לסוריה שאמור היה להתקיים זו השנה השביעית. ההחלטה נפלה לאחר שגורמים במשרד טענו כי המחסור בתוצרת חקלאית, הנובע מתנאי מזג אוויר קשיים ששרו בחודשי החורף, ואף פגעו ביבול, אינו מצריך ייצוא מיוחד ומורכב של תפוחים מסוג חרמון (סטארקינג) וגולדן דלישס, שהיו אמורים לעבור דרך מעבר קונטרה.

המבצע לייצוא תפוחים לסוריה החל בשנת 2005, ביוזמת משרד החקלאות ופיתוח הכפר. בשנה הראשונה הועברו כ- 4,500 טון תפוחים ומדי שנה הכמות הלכה וגדלה בהתאם לכמות שיוצרו בארץ ובהתאם ליכולת הסורים לקלוט את התפוחים. שיאו של המבצע הגיע בשנה שעברה עם ייצוא של 12 אלף טון תפוחים לשטחי סוריה.

"הצלב האדום היה ערוך ומוכן להעברת ייצוא התפוחים לסוריה, אך אז נודע לנו כי המבצע בוטל", אמרו גורמים בצלב האדום. חקלאים דרוזים מרמת הגולן התאכזבו לשמוע על החלטת משרד החקלאות. לטענתם, שיווק התפוחים בסוריה מהווה ערוץ סחר כלכלי שמניב לא מעט כסף בהשוואה לשוק הישראלי. "אנחנו מודעים לכך שתנאי מזג האוויר הקשיים פגעו ביבול". סיפר חקלאי מכפר מבוקעתא, נהיל שאד. "אצלי במחסן הקירור יש כמות גדולה של תפוחים שהייתה אמורה להימכר בסוריה, הרווח הכספי גדול יותר שם מאשר בשוק הישראלי בו קיים מגוון רחב של תפוחים מכל המינים והסוגים. אין ספק שזה ייפגע לנו בפרנסה. אנו נאלץ להוזיל את המחירים כדי למכור את הסחורה בשוק הישראלי".

חקלאי נוסף מבוקעתא הוסיף: "אם כבר הכל היה מוכן, אני לא מבין למה לבטל ברגע האחרון. גם לתושבי סוריה מגיע לאכול תפוחים מתוקים וטעימים מרמת הגולן, הם גם ככה סובלים שם ומתים כמו זבובים. המבצע יכול היה להצטייר כמחווה ותמיכה בעם הסורי".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "השנה לא יהיה ייצוא תפוחים במסגרת המבצע, היות וכמויות התוצרת הקטנות השנה לעומת שנים קודמות ואיכותה הירודה. השנה כמות התוצרת עמדה על כ-2,000 טון תפוחים בלבד, ורובה באיכות לא טובה. ניתן להניח כי בשנה הבאה יתחדש הייצוא לסוריה, כשם שנעשה בכל השנים האחרונות".