הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הישג לטבע: תוואי הגדר יוסט, נחל גשרון לא ייפגע


בצה''ל ובמשרד הבטחון הסכימו להסיט את הגדר שתיבנה בגבול עם מצרים לעבר הגבול הבין-לאומי, כך שנחל גשרון והקניונים הנדירים שבו יישארו בשטח ישראל ותימנע הפגיעה בטבע. מנכ''ל רשות הטבע והגנים: ''זהו הישג לטבע ולמטיילים בכל האזור, והוכחה שניתן למצוא דרך שבה שומרים על הביטחון ועל הגבולות, ומצמצמים משמעותית את הנזק לטבע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  1-5-2012


הטבע והבטחון בשיתוף פעולה: בעקבות דרישת רשות הטבע והגנים וארגוני סביבה אחרים, החליטו בצה"ל ובמשרד הביטחון לשנות את תוואי הגדר החדשה הנבנית בגבול מצרים, זאת על מנת שקניוני נחל גשרון שבשמורת טבע ''מסיב אילת'' ישארו בשטח ישראל, ובכדי למנוע נזק בלתי הפיך לאחד מאזורי הנוף הייחודיים בארץ ובעלי החיים שבו.

אורכה של הגדר שבנייתה תחל בקרוב יהיה 12 קילומטרים, והיא תשתרע ממעבר עין נטפים בחלקה המערבי, ועד חוף מפרץ אילת בחלקה המזרחי. התוואי שתוכנן עובר בין השאר באזור נחל גשרון, שנחשב לאחד הנחלים היפים והמרשימים ביותר באזור.

נחל גשרון זורם בקניוני בזלת, גיר וגרניט שגובהם מגיע למאה מטרים, בדרכו מהר יואש לים סוף. התוכנית המקורית להקמת הגדר ביקשה ליצור מובלעת בקטעו העליון והמרשים של הנחל, תוך העברת חלקים ממנו לשטח מצרים, כולל שביל ישראל שעובר במקום, זאת בשל הקושי הטכני בהקמת כביש גישה ובניית מכשול צבאי בשטח קניוני.

ארגוני הסביבה הביעו את התנגדותם לתכנית הבנייה של הגדר וטענו שלאזור שבו תופעות גיאולוגיות ייחודיות, נוף שאין כמותו בישראל ועושר רב של מיני בעלי חיים, עלול להגרם נזק משמעותי. המקום מהווה גם מוקד טיולים, ועל פי הערכה מגיעים אליו בעיקר בתקופת החורף קרוב ל-200 אלף מטיילים.

המכשול יוקם בסיוע של מסוקים

מיד לאחר שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים, ערך מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין סיור באזור עם אנשי מחוז אילת של הרשות, והודיע לצבא כי לא יסכים לגריעת הנחל משטח ישראל וכי הרשות תתעקש על מציאת פתרון אחר שישמור את האזור המיוחד הזה בתוך שטח המדינה ויבטיח שהמטיילים יוכלו להמשיך ולפקוד את האזור. לאחר מספר סיורים ושעות רבות של משא ומתן בין הצדדים, הסכים השבוע צה''ל לקבל את החלופה שהציגה הרשות.

החלופה משיבה את תוואי הגדר לקו הגבול הבינלאומי ולמעשה מבטלת לחלוטין את המובלעת המתוכננת. המכשול יוקם על ידי חסימות פיזיות נקודתיות, ובהתבסס על הטופוגרפיה הטבעית של הנחל, שאינו מאפשר מעבר רגלי באזורים רבים (וזו למעשה הסיבה שמלכתחילה ביקש צה"ל לעקוף את האזור). בהיעדר דרכים לרכב יוקם המכשול בסיוע של מסוקים, שיעבירו את הציוד הדרוש להקמתו דרך האוויר, בדומה לדרך שבה הוקמו החסימות הנקודתיות הקיימות כיום באזור. ההגנה מפני הסתננויות תבוסס על אמצעים טכנולוגיים ותנועה רגלית של חיילים וללא תנועת כלי רכב.

''אין חולק על כך שהקמת המכשול היא משימה לאומית, אולם ידענו שניתן לבצע אותו בצורה שתצמצם את הנזק לטבע ותשאיר את הנחל פתוח לציבור ואת שביל ישראל במקומו.'' אומר גולדשטיין. '' אני שמח שמצאתי נכונות מהצד של צה"ל ומשרד הביטחון, ולאחר שעות רבות של סיורים ודיונים משותפים עם פיקוד דרום הצלחנו להסכים על חלופה שתאפשר הגנה על הטבע ועל הגבול כאחד. זהו הישג גדול שאני מקווה שייושם גם במקומות אחרים בהם צרכי הביטחון עומדים אל מול צרכי הטבע והשטחים הפתוחים, והקרדיט על ההישג מגיע בראש ובראשונה לאנשי מחוז דרום של רשות הטבע והגנים ולאלוף פיקוד הדרום וצוות תכנון הגדר שתחת פיקודו''.


המחסום בנחל גשרון (צילום: עומרי זילגמן)

גלריית תמונות - נחל גשרון עליון
לצפייה לחצו על התמונה
באדיבות רון רהב