הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאות רפתנים צעדו בצפון במחאה על המלצות ועדת קדמי


הרפתנים צעדו מכפר בלום לשדה נחמיה, לבושים בחולצות המאבק, ונשאו דגלים ושלטים במחאה על המלצות וועדת קדמי שיביאו לדבריהם לחיסול ענף החלב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-5-2012


במסגרת חידוש המחאות החברתיות ולקראת חג השבועות, צעדו הבוקר (12.5.2012) מאות רפתנים, בני משפחותיהם, הוריהם המבוגרים, ילדיהם, וחקלאים מכל הארץ בצעדת נחל שניר להצדעה לענף החלב ומאבק הרפתנים.

בצעדה שהתקיימה בגליל לאורך מסלול של 5 ק''מ בנחל שניר דרך שדות החקלאים בנוף הגליל היפה, צעדו שלושה דורות של רפתנים, ראשי ארגונים חקלאיים וחקלאים מרחבי הארץ שבאו כולם לתמוך במאבק ענף הרפת בישראל. את הצעדה הובילו יעקב בכר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב ושייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב. הרפתנים, שלוו בטרקטור רתום לעגלה בה עגל ועֵגְלה, צעדו לבושים בחולצות המאבק, נשאו דגלים ושלטים, שרו שירי ארץ ישראל וקראו לקואליציה החדשה שקמה זה לא מכבר להתנער מהמלצות וועדת קדמי. הצעדה התקיימה במסגרת תחרות האופניים "סובב גליל" לזכרם של ערן עופר ודביר מור ז"ל. לאות הזדהות עם הרפתנים, לבשו גם רוכבי האופניים בתחרות את חולצות המאבק עם הסלוגן: "בשבילי רק חלב ישראלי".

רוני ליטבק מנהל רפת קיבוץ עמיר שבגליל העליון, ממארגני הצעדה ברך את מאות הרפתנים והחקלאים שהגיעו צפונה מכל הארץ והציגו מפגן תמיכה יפה ומכובד וקרא לראש הממשלה וחברי הקואליציה החדשה לא לתת יד להרס ענף החלב בישראל. "למרות שכבר ידוע לממשלה ולציבור כי האשמים בעליית מחירי מוצרי החלב הן המחלבות הגדולות ורשתות השיווק המרוויחות בפערי התיווך ולמרות שהמחיר לליטר חלב לרפתנים לא השתנה כבר שנים, ממשיכים על פי החלטות ועדת קדמי לפעול לסגירת רפתות ולחיסול ענף הרפת בפריפריה. אני מזכיר לכולם, כי מרבית הרפתות אינן קיימות במרכז הארץ אלא בפריפריה ועיקר פרנסתנו אינה בתעשיות גדולות אלא בחקלאות, לא ייתכן כי ראש הממשלה ייתן יד להרס ההתיישבות העובדת, החקלאות והציונות בגבולות המדינה כנגד אנשים התורמים למדינה רבות מיום הקמתה" אמר ליטבק.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב אמר יעקב בכר אמר: "ענף הרפת בישראל ימשיך להוות גאווה ודוגמא למצוינות ולייצר חלב ישראלי איכותי. לא נוותר על המשך האספקה של חלב טרי לעם ישראל ושמירה על קרקעות הלאום בפריפריה הרחוקה. העם בישראל חייב להגיד את דברו לממשלה, אנו רואים מה קורה כאשר המדינה תלויה בהבאת מים, גז ומוצרי מזון אחרים. לא ברור מאילו מניעים מגיעה ההחלטה לחסל דווקא ענף כה מצליח כענף הרפת , שישמור על ישראל יצרנית ועצמאית באספקת חלב" אומר בכר.

עוד מוסיף בכר כי גזירות ועדת קדמי יביאו לחיסולה של רפת ישראלית מפוארת, ולפגיעה אנושה בהתיישבות העובדת בפריפריה הרחוקה וגבולות המדינה. "יישום המלצות וועדת קדמי להורדת מחיר המטרה לרפתנים ופתיחת שוק מוצרי החלב לייבוא יביא לסגירתן של 400 רפתות בפריפריה ואבדן של 4,000 מקומות עבודה. אין זו פגיעה רק במטה לחמם של הרפתנים ומשפחותיהם, אלא בכל שרשרת נותני השירות ותעשיות הקשורות לרפת המהוות 70% מפרנסת הפריפריה: מובילים, מגדלי מספוא, אנשי תחזוקה של הרפתות ועוד רבים אחרים" אומר בכר.

ועדת קדמי הוקמה ביוזמת שר התמ''ת שלום שמחון בעקבות המחאה בקיץ האחרון, במטרה לבחון דרכים להוזיל את מוצרי החלב בשוק. הועדה המליצה להוריד את המחיר שמשולם לרפתנים על כל ליטר חלב, ולפתוח את המשק הישראלי ליבוא של מוצרים מחו''ל. הרפתנים תוקפים את המלצות הועדה ואומרים, כי למרות המחאה החברתית והצהרות הממשלה כי היא פועלת למיגור מרכזי הכוח בכלכלת המדינה ופערי התיווך של רשתות השיווק והטייקונים, הרי שלמעשה פעולותיה מנוגדות להצהרותיה, והיא נותנת יד לחיסול הרפתות המשפחתיות והמחלבות הקטנות בפריפריה ומעצימה את כוחן של המחלבות הגדולות בבעלות הטייקונים.

ועדת המזון תסיים את גיבוש המלצותיה בסוף החודש, ותציג את המסקנות להערות הציבור ולאחר מכן לשרי האוצר והתמ"ת. תת הועדה לעניין משק החלב צפויה להגיש המלצותיה לממשלה לפני כן, לאחר שימוע נוסף שתערוך, על פי הנחיית בג"ץ.

צעדת הרפתנים בצפון
לתמונות נוספות מצעדת הרפתנים בצפון לחצו על התמונה