הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאבק הרפתנים מתחדש


מטה מאבק הרפתנים יתכנס מחר (ב') להחליט על המשך צעדי המחאה כנגד יישום המלצות ועדת קדמי. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר: ''הרפתנים הוכיחו את יכולת המאבק שלהם בקיץ שעבר, ובמידת הצורך המאבק יוחרף''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-5-2012


מטה מאבק הרפתנים יתכנס מחר בצהריים (יום ב') במשרדי התאחדות מגדלי הבקר לחלב, על מנת לבחון את חידוש המחאה כנגד יישום המלצות ועדת קדמי.

ועדת קדמי הוקמה בקיץ האחרון בהוראת משרד התמ''ת בעקבות המחאה החברתית, במטרה לבדוק את עליית המחירים בשוק החלב. לטענת הרפתנים הועדה לא הצליחה לטפל באשמים בעליית המחירים - המחלבות הגדולות ורשתות השיווק והמליצה להוריד את מחיר המטרה לרפתנים (המחיר לליטר חלב גולמי המשולם לרפתן) ולפתוח את שוק מוצרי החלב לייבוא. ''גם לאחר שבדקה חברה לא תלויה, מטעם הכנסת (ממ"י) את העליה במחירים, הובהר חד משמעית, כי לא הרפתנים הם שאחראים לעליית המחירים לצרכן. למרות זאת, ממשיכה ועדת קדמי במהלכה הבלתי מובן, לפגיעה במחיר המטרה, שהוא מפוקח ממילא על ידי הממשלה'' אומרים הרפתנים.

יש לציין כי מאז שנת 2008, לא השתנה מחיר המטרה. בחודשיים האחרונים הוא אף ירד עקב ירידה במחירי המספוא ועומד כיום כיום על 2.09 ₪ לליטר חלב המשולם לרפתן. הורדה זו לא השפיעה על מחירי מוצרי החלב ברשתות השיווק. זאת מאחר והמחיר המשולם לרפתן אינו קשור לעליית המחירים התלויים אך ורק בפערי התיווך.

עוד אומרים הרפתנים כי ההמלצות הלא מובנות ולא הגיוניות של של ועדת קדמי נובעות מהרצון להוכיח לאזרחי המדינה, כי הממשלה פועלת למען הורדת המחירים. מאחר והיא אינה יכולה לפגוע בטייקונים האחראים לעלייה במחירים לצרכן, היא פוגעת ברפתנים. ''לא ברור מדוע דווקא עתה כאשר עולה חוק טל לדיון, במחאה על אחוז כה גבוה של אזרחים שאינם משרתים בצבא ואינם עובדים ותורמים למדינה, בוחרת ממשלת ישראל לפגוע ולחסל את פרנסתם דווקא של אלו המשרתים בצה"ל, משלמים מיסים, מתיישבים בגבולות המדינה ויוצרים חקלאות לתפארת ישראל. האם יש מי המבין הגיון זה של הממשלה? מהלך זה ברור שאינו לטובת הצרכנים. הוא מהלך פופוליסטי לחלוטין ולכן יוצאים הרפתנים שוב למאבקם הצודק!'' הם אומרים.

''מאבק ענף הרפת הישראלי כנגד השמדתו יימשך עד אשר הממשלה תחליט להתנער מהמלצות ועדת קדמי אשר יביאו להרס ענף החלב בישראל.'' אומר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר. ''גזירות ועדת קדמי יביאו לחיסולה של רפת ישראלית מפוארת ולפגיעה אנושה בהתיישבות העובדת בפריפריה הרחוקה וגבולות המדינה. יישום המלצות וועדת קדמי להורדת מחיר המטרה לרפתנים ופתיחת שוק מוצרי החלב לייבוא יביא לסגירתן של 400 רפתות בפריפריה ואבדן של 4,000 מקומות עבודה. אין זו פגיעה רק במטה לחמם של הרפתנים ומשפחותיהם, אלא בכל שרשרת נותני השירות ותעשיות הקשורות לרפת המהוות 70% מפרנסת הפריפריה: מובילים, מגדלי מספוא, אנשי תחזוקה של הרפתות ועוד רבים אחרים" אומר בכר.

עוד מוסיף בכר, כי עם הקמתה של הקואליציה החדשה מצפים הרפתנים שמקבלי ההחלטות יטפלו באשמים האמיתיים בעליית מחיר מוצרי החלב ויקבלו החלטות אמיצות לטובת כלל עם ישראל ולא יתרפסו בפניי בעלי ההון והטייקונים.

"ענף הרפת בישראל ימשיך להוות גאווה ודוגמא למצוינות ולייצר חלב ישראלי איכותי. לא נוותר על המשך האספקה של חלב טרי לעם ישראל ושמירה על קרקעות הלאום בפריפריה הרחוקה. העם בישראל חייב להגיד את דברו לממשלה, אנו רואים מה קורה כאשר המדינה תלויה בהבאת מים, גז ומוצרי מזון אחרים. לא ברור מאילו מניעים מגיעה ההחלטה לחסל דווקא ענף כה מצליח כענף הרפת, שישמור על ישראל יצרנית ועצמאית באספקת חלב. הרפתנים הוכיחו את יכולת המאבק שלהם בקיץ שעבר וכי במידת הצורך יוחרף המאבק עתה. כאמור על הצעדים יוחלט מחר בישיבת מטה המאבק של הרפתנים.''

במסגרת חידוש צעדי המחאה ולקראת חג השבועות, צעדו אתמול (שבת) מאות רפתנים וחקלאים מכל הארץ בצעדת נחל שניר כאות הצדעה לענף החלב ומאבק הרפתנים. בצעדה נכחו שלושה דורות של רפתנים, ראשי ארגונים חקלאיים וחקלאים מכל רחבי הארץ שבאו כולם לתמוך במאבק ענף הרפת בישראל.