הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אהבה חוצת גבולות: זוג תנשמות מירדן וישראל הביאו צאצאים לעולם


במסגרת הפרויקט הלאומי להדברה ביולוגית שנחנך בישראל בשנת 2009 הוצבו כמאתיים תיבות קינון של תנשמות בממלכה הירדנית. בקיבוץ מעוז חיים ששדותיו גובלים עם ירדן, התגלו זוג תנשמות - ישראלי וירדנית. לזוג המאושר גם שבעה צאצאים שבקעו מהביצים בשבועות האחרונים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-5-2012


לראשונה במזרח התיכון, התגלו בתיבות הקינון של קיבוץ מעוז חיים שהשדות החקלאיים שלו גובלים עם ירדן, זוג תנשמות, כאשר הזכר הוא ישראלי והנקבה היא ירדנית. את הזוג הייחודי איתר קובי מרום, איש החברה להגנת הטבע.

בימים אלו, שיא עונת הקינון של התנשמות, מנתרים את הקינים ד"ר מוטי צ'רטר, הרכז המדעי של הפרויקט וקובי מרום מקיבוץ ניר דוד, העוסקים במיזם שאותו מובילים החברה להגנת הטבע, אוניברסיטת תל אביב, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה והמשרד לשיתוף פעולה אזורי.

השימוש בתנשמות ובבזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות מבוצע למעלה משלושה עשורים במקומות שונים בעולם. גם בישראל הוצבו החל משנות השמונים תיבות קינון בשדות שונים, כשקיבוץ שדה אליהו היה המוביל, בעיקר בעמק בית שאן. המחקרים מגלים כי זוג תנשמות מחסל בשנה כ-2,000 נברנים ומכרסמים שונים!

הפרויקט הלאומי להדברה ביולוגית, נחנך בשנת 2009 ע"י החברה להגנת הטבע ופועל בהצלחה רבה כבר שלוש שנים. במסגרת הפרויקט הוצבו עד היום 2,700 תיבות קינון לתנשמות ובזים בשדות ברחבי הארץ, מתוך מטרה שהחקלאים יקטינו באופן משמעותי את השימוש בחומרי הדברה על ידי שימוש בתנשמות כמדבירים.

לדברי ד"ר יוסי לשם, מנהל הפרויקט ואחראי על הקשר עם הפלסטינאים "המיזם הפך לפרויקט לאומי, הוא הורחב גם לשדות חקלאיים בירדן וברשות הפלסטינית, שם מוצבות תיבות קינון וחלק מהגוזלים טובעו במשותף על ידי הירדנים והישראלים. הבוקר, בעת פעולה שגרתית של מעקב אחרי התנשמות, על מנת לבחון כמה גוזלים בקעו בכל תיבת קינון בעמק בית שאן, התגלה לראשונה באזור זוג משותף, שהזכר הוא ישראלי והנקבה מירדן. לזוג המאושר יש 7 גוזלים וכולם במצב גופני מצוין. יש לציין כי תיבת הקינון ממוקמת כמאתיים מטר מהגבול עם ירדן. אין ספק כי זהו יום של חג לכל השותפים לפרויקט, בישראל, בירדן וברשות הפלסטינאית".


הגוזלים. צילום: מוטי צ'רטר, החברה להגנת הטבע


סרט שהופק על ידי החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב בנושא הדברה ביולוגית
זכה במקום הראשון בקטגוריה B בפסטיבל הבין לאומי ''Agrofilm'' ה-28


לקריאה על הפרויקט לחצו כאן