הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העגבנייה מול האיום האירני, המהפך הפוליטי וחוק טל


העגבנייה העלתה לדיון הציבורי את העלייה במחירו של מוצר בסיסי וחשוב זה, כאילו היה אסון לאומי. דאגה רבה הובעה לחשש ממחסור, נושא חם, דרמטי, שיש רייטינג בצדו. העגבנייה עשתה בית-ספר לכולם והראתה לאוצר ולמקבלי ההחלטות כמה חשוב הטיפול במגזר החקלאי, שמהווה בסך-הכל 2% מהאוכלוסיה

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות  17-5-2012


התקשורת שוב השתגעה. במשך מספר ימים הודיעו ברצף במהדורות חדשות ודנו בכך שמחיר העגבנייה עלה והגיע למחיר סיטוני של 10 ש"ח ולמחיר לצרכן של 17-15 ש"ח = פניקה.

העגבנייה העלתה לדיון הציבורי את העלייה במחירו של מוצר בסיסי וחשוב זה, כאילו היה אסון לאומי. מה קרה לה, שאלו כולם, כתרים נקשרו לסלט הישראלי ולמלכתו, דאגה רבה הובעה לחשש ממחסור, נושא חם, דרמטי, שיש רייטינג בצדו. בהגזמה נדחו הצדה בעיות אחרות, רציחות, תאונות דרכים, מפלגות חדשות, הגרעין האירני, בעיות ביטחון, כיפות ברזל, חוק טל.

העגבנייה עשתה בית-ספר לכולם והראתה לאוצר ולמקבלי ההחלטות כמה חשוב הטיפול במגזר החקלאי, שמהווה בסך הכל 2% מהאוכלוסייה, עד כמה כדאי לטפל בו ולפרגן לו, שהרי אנחנו לא רוצים להיות תלויים בהספקת מזון מעבר לים, שאינו תמיד זמין וגם אינו זול.

למספר ימים יכולנו לדמיין מה היה קורה לו היחס לחקלאים, כמו לעגבנייה, היה משתנה. מה היה קורה לו שחררו את מכסות העובדים שהחקלאות צריכה, לו הפסיקו פקידים חסרי אחריות להתעמר בחקלאים, לו הורידו את המסים המיותרים והמכבידים על פרנסתנו, לו סיפקו הון חוזר, הגנה מיבוא מתחרה מסין ומהולנד אפילו בתקופה בה יש מוצרים מקומיים בשפע, לו זכרו שאנחנו המגזר שמספק כל השנה את המזון לאוכלוסייה, ירקות, פירות, חלב, ביצים ועוד, באיכות טובה ובמחירים סבירים. זה נראה להם מובן מאליו.

המצב שונה. ההשקעות צומצמו, כמות החקלאים הולכת וקטנה, היאוש מכרסם.

בכל זאת, אנחנו שבים ומקווים שגם במחירי רצפה תהיה התעניינות בתקשורת באותה מידה בה היא מתעוררת כשיש מחירים גבוהים, אבל חוששים שכך לא יהיה.

תקוותי שלפחות מקבלי החלטות ברמה של שרים יתחילו להזיז את עצמם לטובת החקלאים, החקלאות והאזרח הישראלי.

מאיר יפרח
מזכיר ארגון מגדלי ירקות