הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר הפיילוט להשבת מגנזיום למים מותפלים


על-פי מחקרים, אחת ההשלכות של התפלת מי ים הוא החוסר במגנזיום שעלול לפגוע בבריאותנו. לאחר ויכוח ממושך בין משרדי הממשלה השונים, הוחלט היום בישיבה מיוחדת במשרד רה''מ להתחיל בפיילוט להוספת מגנזיום למים המותפלים. במשרד האוצר וברשות המים מזהירים: מחיר המים עלול להתייקר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-5-2012


בישיבה שהתקיימה היום אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בהשתתפות סגן שר הבריאות, מנכ"ל משרד הבריאות ונציגים בכירים של המשרד, סוכם סופית על הפעלתו של פיילוט להשבת מגנזיום למי השתייה המותפלים.

הפיילוט, שהינו יוזמה של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, יבדוק את היישימות והעלות של השבת מגנזיום למי השתייה המותפלים, וילווה על-ידי צוות בינמשרדי שאותו ירכז נציג משרד הבריאות. הצוות יגדיר את האופן בו יתבצע הפיילוט כולל מקום ומשך הזמן.

בשנים האחרונות מתקיים דיון סביב הצורך להוסיף מגנזיום למים המותפלים, על אף שהוא רק אחד מהמינרלים החיוניים שמוחסר מהמים בתהליך ההתפלה. מעט מאד ידוע על ההשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות כתוצאה משתיית מים מותפלים בלבד במקום מים ממקור טבעי, וקיימת הסכמה רחבה על הצורך בעריכת מחקרים ארוכי טווח בנוגע להשפעות הנובעות משתית מים מותפלים.

חוות דעת של משרד הבריאות שפורסמה לפני כחודשיים החריפה את המחלוקת בין משרדי הממשלה בסוגיית הוספת מגנזיום למי הברז המותפלים. על פי דו"ח שנכתב באגף לבריאות הציבור בראשותו של פרופ' איתמר גרוטו, ההערכה במשרד היא כי אי הכנסת מגנזיום למי השתייה המותפלים תוביל בהדרגה לתוספת של 250 מקרי מוות מדי שנה בארץ כתוצאה מהתקפי לב. המסקנות מבוססות על ההנחה הרווחת כי מגנזיום חיוני למניעת מחלות לב וכלי דם.

במשרד האוצר וברשות המים טענו כי מדובר בצעד שאינו כדאי, מכיוון שצריכת המגנזיום בישראל איננה נמוכה במיוחד, והוספתו למים המותפלים תוביל לייקור משמעותי נוסף במחירי המים הגבוהים ממילא. הערכות של רשות המים ומשרד האוצר גורסות כי העשרת כל מי הברז המותפלים במגנזיום תעלה למשק בהדרגה 150-500 מיליון שקלים בשנה, מה שיוביל לייקור של כ-23-81 אגורות לקוב מים.

במשרד הבריאות התייחסו לעניין העלות ואמר כי ''יש פער אדיר בין הערכת העלות שלנו לבין זו של רשות המים. קשה מאוד לתמחר את זה כי יש טכנולוגיות והוצאות שונות, שחלקן בלתי צפויות. לכן אנחנו מציעים לעשות פיילוט, כדי שנדע להעריך טוב יותר כמה זה עולה: 2 אגורות או 40 אגורות לקוב מים".

בפגישה שהתקיימה היום הוחלט כאמור על הפעלתו של פיילוט למשך שנה באתר ההתפלה שיבחר ע''י משרד הבריאות, במסגרתו יועשרו המים המותפלים במגנזיום, כשבסוף השנה תתקבל החלטה סופית לגבי שאר מתקני ההתפלה - בהתאם לעלויות ולהצלחת הפיילוט. סגן השר ליצמן: "השבת מגנזיום למי השתייה הינה צעד חשוב לבריאות הציבור. אני מאמין שהפיילוט יצליח להוכיח כי הדבר אפשרי ויביא בסופו של דבר להחלטה להשבת מגנזיום למים המותפלים בכל הארץ".