הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר איתן: ''משרד המשפטים מסכן את הפרטיות של תושבי ישראל''


משרד המשפטים יוזם חקיקה שתוכל להגדיל את מספר הגופים והרשויות הרשאים לעקוב אחר אזרחים לצורכי חקירות, ביניהם גם רשות העתיקות, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. השר איתן במכתבו לשר המשפטים נאמן: ''תזכיר זה משדר זילות קשה של זכויות האדם. משרד המשפטים מסכן את הפרטיות של תושבי ישראל, והשאלה הנשאלת היא לצורך מה?''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-5-2012


השר מיכאל איתן פנה במכתב לשר המשפטים יעקב נאמן, בו הוא קורא להסיר מייד את הרחבת הרשויות הרשאיות לקבל נתוני מיקום סלולריים מתזכיר חוק נתוני תקשורת.

השבוע פירסם משרד המשפטים תזכיר חוק (טיוטא להצעת חוק שהממשלה מכינה והוא מועבר להערות יחידות הממשלה השונות בטרם הממשלה תאשר את הבאתו לחקיקה בכנסת) שמטרתו להרחיב את מספר היחידות הממשלתיות שתוכלנה לקבל נתונים על המיקום שלנו כפי שנרשמו בחברות הסלולר כתוצאה מהקשר שבין המכשיר שלנו, גם כשהוא כבוי, לבין האנטנה הסלולרית הקרובה.

היוזמה של משרד המשפטים מבקשת להרחיב את שורת הגורמים שיקבלו אישור להכנס לדואר האלקטרוני של אזרחי מדינת ישראל, להאזין לשיחותיהם בטלפונים ובניידים, לחדור להם למחשב ולקרוא את הסמסים שהם שולחים. מהות החקיקה שיוזם המשרד היא למעשה הגדלת מספר הגופים והרשויות הרשאים לעקוב אחר אזרחים לצורכי חקירות. כרגע מוענק אישור זה לגופי ביטחון וכלכלה (משטרת ישראל, שב"כ, הרשות לניירות ערך, רשות המסים והרשות להגבלים עסקיים), אולם אם תמומש היוזמה יוענקו סמכויות אלה גם לגופים אחרים בהם רשות העתיקות, המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים.

''מטבע הדברים, הפצת תזכיר חוק אינה סוף פסוק, ויש לבחון אותה ולהעיר עליה הערות, אולם במקרה דנן ברצוני להגיב במהירות ובתקיפות. ברצוני להביע תדהמה נוכח העובדה שמשרד המשפטים, שתפקידו להגן על זכויות האזרח, מפיץ ביוזמתו תזכיר חוק המאפשר פגיעה של ממש בכבוד האדם ופרטיותו, וזאת על ידי הרחבת הגופים שיהיו זכאים לקבל את נתוני המיקום של תושבי ישראל.'' כותב השר איתן לשר המשפטים

''בתזכיר החוק עצמו מצוין כי בנתוני מיקום הסיכון האפשרי לפגיעה בפרטיות משמעותי במיוחד לאור האפשרות לבצע מעקב אלקטרוני אחר מיקומו של אדם... כלומר, משרד המשפטים מסכן את הפרטיות של תושבי ישראל, והשאלה הנשאלת היא לצורך מה? אם מדובר בביטחון המדינה או בביטחון הפנים, הסמכויות הללו כבר מסורות לרשויות המוסמכות. אולם מדוע לסכן את הפרטיות של אזרחי ישראל באופן משמעותי על מנת להעביר מידע לרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים, למשרד להגנת הסביבה ולמשרד החקלאות ועוד רשויות המופקדות על עניינים חשובים, אך לא חשובים יותר מפרטיות אזרחי המדינה.''

השר איתן מסיים מכתבו ואומר: ''תזכיר זה משדר זילות קשה של זכויות האדם. אשר על כן, אודה לך מאוד אם תפגין רגישות לא רק לצרכים של רשויות שונות אלא גם לזכויותיהם של תושבי ישראל ותורה כבר בשלב הנוכחי לעקר מתזכיר החוק את הרחבת מספר הרשויות הממשלתיות הרשאיות לעשות שימוש בנתוני מיקום".

תזכיר החוק יהיה זמין להערות הציבור באתר www.shituf.gov.il , ואלה יועברו למשרד המשפטים אשר ידון בהן לפני העלאתו לקריאה ראשונה בכנסת.