הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם דגן הטף ישוחרר בקרוב מהמכולות בנמל אשדוד ?


מכולות הדגן המשמש להכנת מאכלים במטבח האתיופי, תקועות בנמל אשדוד משום שאין להן אישורים כנדרש. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת החוק שתאפשר לשחרר מנמל אשדוד את דגן הטף, מבלי להזדקק לתעודת מקור הנדרשת ע''י משרד החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-5-2012


עדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת החוק שתאפשר לשחרר מנמלי הים מכולות המכילות קמח טף, שישמש את בני העדה האתיופית, מבלי להזדקק לתעודת מקור - אישור בריאות לצמח אותו דורש משרד החקלאות.

באתיופיה, מקום גידולו העיקרי, ישנו מחסור חמור בדגן הטף. רשויות החקלאות האתיופיות מסרבות לספק תעודות מקור ליצואנים כדי לא לעודד יצוא של הטף משטחי המדינה. הכמות המעטה שיוצאת מהמדינה נשלחת עם תעודות מקור מזויפות.

התזונה האתיופית המסורתית עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן ובסוכר. היא מבוססת בעיקר על דגנים וקטניות. המאכל הנפוץ ביותר של העדה האתיופית הוא האִנְגֵ'רַה‬, מאפה דמוי פיתה העשוי לרוב מקמח טף (דגן אתיופי) ונפוץ גם במטבח הסומאלי והאיתראי. באתיופיה בני העדה לא נהגו לצרוך ממתקים.

אינג'רה מקמח רגיל שונה בטעמה ובערך התזונתי שלה, אך מעבר לכך יש כאן עניין של פגיעה בכבוד - רק העניים באתיופיה אכלו אינג'רה העשויה מחיטה. הטף הוא דגן שגדל בתנאי אקלים ייחודיים באפריקה ובשטח מישורי. רק מעטים הצליחו לגדלו על אדמת החמרה הישראלית.

יוזמי החוק, שלמה מולה (קדימה) וח"כים נוספים אומרים כי לציבור לא נשקפת סכנה בריאותית, בזכות הבדיקות המתקיימות בעת הגעת המשלוח לישראל. כמו כן, הדגן מיועד לטחינה בלבד ולא נזרע בארץ ועל כן אין חשש לפגיעה בזני צמחים אחרים. לדבריהם, ללא ביטול הדרישה בתעודת מקור קיים חשש למחסור חמור בדגן בסיסי עבור כל בני העדה האתיופית בארץ. מליאת הכנסת צפויה לאשר את החוק.