הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החל ממחר: מבצע אכיפה והסברה בתחום הבטיחות בענף החקלאות


כ-500 עובדים נפגעים מדי שנה כתוצאה מעבודה לא בטוחה בענף החקלאות. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ''ת יוצא החל ממחר (ב') במבצע אכיפה והסברה נרחב, לקידום הבטיחות בענף החקלאות ב-6 מועצות אזוריות ומקומיות ביישובי הגליל העליון ורמת הגולן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-5-2012


בין 300 ל-400 תאונות עבודה בענף החקלאות, מדווחות מדי שנה למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת. החמורות שבהן מתרחשות כתוצאה מנפילה מגובה, פגיעה מטרקטורים וממכונות חקלאיות, עבודה עם בעלי חיים ושימוש בחומרי הדברה שונים, שחלקם רעילים ומסוכנים לשימוש.

על פי הערכות זהירות, היקף תאונות העבודה הכולל, לרבות האירועים הבלתי מדווחים, עומד על כ-500 מקרים בשנה לכל הפחות. כך מסר יורם אלעזרי מנהל מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת.

במגמה לפעול לצמצום היקפי הפגיעה בעובדים וכמו כן להגביר את מודעות העובדים לכללי הבטיחות שעשויים להציל את חייהם, יקיים מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת, במהלך חודש מאי 2012, מבצע להגנה על בטיחות ובריאות העובדים בחקלאות בצפון. צוותים של המינהל יערכו ביקורים במשקים חקלאיים במושבים, בקיבוצים ובמושבות, יבחנו את סידורי הבטיחות בהם ויוודאו שהם מתקיימים כנדרש, תוך שימת דגש על מסירת מידע והדרכת עובדים, ביצוע עבודה בטוחה עם חומרי הדברה, שימוש בטוח בטרקטורים ובמכונות חקלאיות, עבודה בטוחה בגובה, מיגון מכונות ושימוש באמצעי מגן אישי.

בסוף אפריל וראשית חודש מאי השנה קיים מינהל הבטיחות במשרד התמ"ת כנס בטיחות לחקלאים מיישובי אזור הגליל העליון ורמת הגולן, במטרה להסביר את מטרות המבצע ונושאים נוספים שקשורים בו. בנוסף, הובהר לחקלאים כי לצד ההדרכה והגברת המודעות, במשקים בהם ימצאו ליקויים בטיחותיים חמורים ינקטו מפקחי התמ"ת באמצעים החוקיים העומדים לרשותם, לרבות הוצאת צווים להפסקתן של אותן עבודות המסכנות את העובדים.

יורם אלעזרי, מנהל מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת: "אנו מקווים לשיתוף פעולה מלא עם המועצות האזוריות ועם החקלאים ביישובים למען בטיחותם ובריאותם של כל העוסקים בחקלאות וכדי לסייע להצלחת המבצע. במבצעים קודמים בחרנו לשתף את החקלאים בפעולות הדרושות להכרת הסיכונים ולהעלאת רמת הבטיחות בעבודה במשקיהם ואף הוצאנו, בחלק מהמקרים, מכתבי התראה. יש לציין שהחקלאים ביצעו את הפעולות המתקנות על פי דרישות מפקחי העבודה, לשביעות רצוננו ובזמן שהוקצב לכך. עבודת צוותי המפקחים התקבלה בשיתוף פעולה מלא מצד החקלאים, שהבינו את חשיבותה ובירכו על הדאגה והחשיבות שמשרד התמ"ת מייחס לבטיחותם ושלומם. במבצע הבטיחות הקרוב, ננקוט בדרכי פעולה דומות למבצעים הקודמים אך כאמור בהיקף גדול יותר. חשוב לנו מאד שהחקלאים, בדיוק כמו מעסיקים אחרים במשק, יזכרו כי קיום דרישות החוק הינו תנאי לעבודה בטוחה ואי השמירה עליהן מסכנת את העובדים וחושפת את בעל המשק לתביעות משפטיות".