הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר: שמורות טבע ימיות נחוצות לשמירה על המגוון הביולוגי


מחר יצוין בעולם יום המגוון הביולוגי הבינלאומי, בסימן המגוון הימי. מחקר חדש שנערך בישראל מאשש מסקנות של מחקרים שונים בעולם: שמורות טבע ימיות הן הדרך לשמור על המגוון הביולוגי בים. רשות הטבע והגנים הציגה מסמך מדיניות מקיף וראשון מסוגו לשמירה על הסביבה החופית והימית, אשר במסגרתו נקבעו יעדים להקמת שמורות ימיות על פני 10% מהמים הטריטוריאליים של מדינת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-5-2012


מחיר (23/5) יצויין בעולם יום המגוון הביולוגי, השנה בסימן - המגוון הביולוגי בים ובאוקיינוסים. לרגל האירוע החשוב מפרסמת רשות הטבע והגנים מחקר שנערך יחד עם המכון הלאומי לחקר ימים ואגמים ועמותת EcoOcean, העוסק בהבדלים בכמות הדגה ובמגוון החי הימי בין אזורים המוכרזים כשמורת טבע, לאזורים אשר חשופים לפעילות של דיג מסחרי, פעילות ימית ללא הגבלה והעברת תשתיות ימיות.

המחקר בדק נתונים שהתפרסמו במחקר עולמי בסוגיה, והגיע למסקנות דומות: בשטחים המוגנים ניתן היה למצוא מגוון וכמות גדולים הרבה יותר של מיני דגים ובעלי חיים, כולל כמות גדולה יותר של דגי מאכל בעלי ערך מסחרי, אשר נחשבים לנדירים באזורים אחרים בים.

המחקר נערך במשך שבוע על גבי ספינה של עמותת EcoOcean, בהשתתפות צוות צוללנים ובראשם ד"ר גיל רילוב מהמכון הלאומי לחקר ימים ואגמים. ''המחקר השווה בין האזור המוגן של השמורה הימית ראש הנקרה ואכזיב ובין אזור דומה וקרוב, אך כזה שאינו נהנה מהגנה כנגד פעילות של שיט, דיג או העברת תשתיות בקרקעית הים.'' מסבירה האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים ד''ר רותי יהל. ''הנתונים היו ברורים ואיששו את מה שכבר נמצא במחקרים דומים בארץ וברחבי העולם: בשטחים מוגנים ניתן למצוא יותר מינים של דגים ובכמות גדולה יותר. השטחים המוגנים מאפשרים למינים האלו להתרבות ללא חשש מפגיעה ומאפשרים התפתחות של מערכות אקולוגיות בריאות יותר, הגם שנמצא שכמו בכל הים התיכון, גם באזורים המוגנים יש מינים הנחשבים למינים פולשים, שהגיעו לים התיכון עם פתיחת תעלת סואץ. באזור השטחים המוגנים גם נמצאו יותר דגים מסחריים, כך שאין ספק שהכרזה על שמורות ימיות בחלק מהים תשרת גם את הדייגים, אשר מלינים על הצטמצמות הדגה בים התיכון.''

בשנה האחרונה הציגה רשות הטבע והגנים מסמך מדיניות לשמירה על הסביבה החופית והימית, לאחר חמש שנות מחקר ועבודה מאומצת. המסמך ממפה בצורה מקיפה את שטח החוף והים הטריטוריאלי של ישראל, בוחן את שימושי האדם השונים בחופים ובים, מאתר שטחים ערכיים לשימור בים ובחוף ומאגד בתוכו מידע מדעי שנאסף ומוצג על גבי לא פחות מ-180 שכבות מידע גיאוגרפיות, אשר זמינות לכלל החוקרים בארץ ובעולם. ד"ר רותי יהל, מחברת המסמך (לצד ניר אנגרט, ראש אגף שטחים פתוחים בחטיבת התכנון של רשות הטבע והגנים), מוסיפה: "מגוון השימושים האנושיים בים ובסביבה החופית הוא עצום- משימושים מסחריים ותעשייתיים כגון דיג, התפלת מי שתייה, נמלים, תחנות כוח, קידוחי נפט וגז, ועד שימושי פנאי ונופש כגון חופי רחצה, צלילה, ספורט ימי, מרינות ומעגנות. גידול האוכלוסייה בארץ ובעולם יוצר לחץ גם בסביבה הימית. בשנים האחרונות, ככל שהכמות והמגוון של השימושים בים גדלים, כך גדלה המודעות לשימור נבון של מרחבים אקולוגיים תוך צריכת משאבים ושימוש הוגן של אוצרות הטבע. ניהול בר-קיימא של שטח המים הטריטוריאליים של ישראל, שאותו מקדמת רשות הטבע והגנים, יאפשר ליהנות משנים ארוכות של עושר כלכלי, תרבותי ואקולוגי."

שמורות
שמורות ימיות עתידיות בישראל


ראיון באקו 99fm עם מיכל כספי וד''ר רותי יהל- האקולוגית הימית של רשות הטבע והגנים