הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כרבע מליון צפויים להשתתף בחגיגות חג השבועות בקיבוצים ברחבי הארץ


התפוקה החקלאית בקיבוצים מסתכמת בכ-6 מיליארד ₪. הקיבוצים מעבדים 2.2 מיליון דונם של שטחים חקלאיים. 70% מהקיבוצניקים מתגוררים בקיבוצים בצפון הארץ ובדרומה. אוכלוסיית הקיבוצים מונה 141,000 נפשות והיא הגדולה ביותר מאז ראשית ההתיישבות הקיבוצית. בשנה שעברה נולדו כ-2,000 תינוקות בקיבוצים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-5-2012


בטקסי הבאת הביכורים בקיבוצים ברחבי הארץ צפויים להשתתף בסוף השבוע כרבע מליון חברי קיבוצים ואורחיהם.

חג השבועות המזוהה עם ההתיישבות החקלאית, נחגג בקיבוצים בטקסים המוניים, הכוללים את הצגת תנובת הענפים החקלאיים, תצוגת כלים החקלאיים, דוכני מזון וריקודים. הקיבוצים רואים בחג הזדמנות להפגין את ההישגים החקלאיים של השנה החולפת מההיבט של תפוקות והכנסה כספית, ומציגים את תנובת הענפים, ביניהם גידולי השדה והשלחין, המטעים, ותנובת הרפת והלול.

בשנים האחרונות מציגים בקיבוצים, לצד ביכורי החקלאות, גם "ביכורים" לא חקלאיים המיוצרים בקיבוץ, למשל תוצרי מפעל התעשייה, או עסקים קטנים בתחומי מזון והסעדה, אומנות, רפואה אלטרנטיבית, הלבשה, ותחומים רבים אחרים.

מסורת נוספת ומרגשת היא הצגתם של התינוקות שנולדו בקיבוץ בשנה החולפת מאז חג השבועות הקודם. מנתוני מטה התנועה הקיבוצית עולה כי בשנה שעברה נולדו כ-2,000 תינוקות בקיבוצים ברחבי הארץ.

מזכיר התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור: "בחג הביכורים בקיבוץ באים לידי ביטוי מרכיבי הקיבוץ - הקהילתי והכלכלי, שילוב הדורות, הקשר לאדמה ולטבע, והמשך המורשת של ייצור עצמי ובעלות משותפת של החברים באמצעי הייצור, בנכסים ובהכנסות".

מנתוני התנועה הקיבוצית עולה כי 70% מהקיבוצניקים מתגוררים בקיבוצים בצפון הארץ ובדרומה. אוכלוסיית הקיבוצים מונה 141,000 נפשות והיא הגדולה ביותר מאז ראשית ההתיישבות הקיבוצית.

סך כל ערך הייצור החקלאי בקיבוצים הסתכם בשנה שעברה בכ-6 מיליארד ₪. הענפים המובילים הם רפת חלב, גידולי שדה, פירות והדרים, בקר, ופטם. הקיבוצים מעבדים למעלה מ-2 מיליון דונם קרקע חקלאית, מרביתה לגידולי שדה, מרעה, ומטעים.