הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מעיראק לעמק החולה: שובה של הציפור קנית בצרה


קנית בצרה היא ציפור נדירה בסכנת הכחדה שנראתה בישראל לראשונה בקיץ 2006, נשארה כאן עד 2008, ומאז נעלמה. אתמול התגלתה הקנית שהגיעה ככל הנראה אחרי נדידה של מאות קילומטרים מעיראק ע''י חוקרי מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע באגמון החולה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-5-2012


לאחר ארבע שנות היעדרות מדאיגה שבה קנית בצרה, ציפור נדירה שמקורה בעיראק, לביקור מרגש בעמק החולה.

בקיץ 2006 אותרו לראשונה זוגות בודדים מקננים בעמק החולה, על-ידי חוקרי מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, עמית גפן ז"ל ויואב פרלמן. היה זה התיעוד הראשון מסוגו בו נצפה המין מקנן מחוץ לגבולות עיראק. בעקבות התגלית יוצאת הדופן, השקיע מרכז הצפרות בעמק החולה תשומת לב רבה באתר הקינון, ואף קיים קשר רציף עם החקלאים באזור כדי לשמור עליו ולמנוע בו פגיעות כלשהן.

אך למרות זאת, משנת 2008 לא נמצאו עוד קניות בצרה בעמק החולה, ועלה חשש כבד כי הן נעלמו כלעומת כשבאו. בדו"ח השנתי ל-2008 דווח על החמרה במצבן, וכי ידוע על פחות מחמישה זוגות. בשל רגישותה הבינלאומית של קנית בצרה, צפרים עוקבים אחריה כדי לנסות ולהבטיח את הישרדותה. בתקופה האחרונה החלו בחברה להגנת הטבע לערוך סקרים רבים באזורי בריכות הדגים בעמק החולה, כדי לעקוב אחר מיני בעלי הכנף השוהים באזור ומקננים בו.

אתמול בבוקר (23.5.12), במסגרת סקר שערכה החברה להגנת הטבע באגמון, רגע לפני סיומו ודקות לפני קיפול רשתות המלכודת, הבחינה החוקרת אלה רימון בקנית בצרה. "כשהתקרבתי אליה, מיד הבנתי שהגיעה אלינו ציפור נדירה. לא ראינו אותה באזור כבר ארבע שנים, למרות שחיפשנו אחריה, כך שהיתה דריכות באוויר וציפייה להגעתה בעונת הנדידה''. הקנית הנדירה, ככל הנראה נחתה בישראל לאחר נדידה של מאות קילומטרים מעיראק. לאחר שקילה ומדידה, הוענקה לה טבעת זיהוי זעירה על אחת מרגליה.

נדב ישראלי, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע בעמק החולה: "הדבר מדגיש את החשיבות של השמירה על בתי הגידול, מאחר וגם אם כרגע הציפורים לא נמצאות, טוב שיש להן לאן לחזור. כל קינון של הקנית הוא חשוב מאחר ומדובר במין בסכנת הכחדה חמורה. איזורי המחייה שלה הצטמצמו בעקבות הרס של בתי הגידול בעיראק וההגעה שלה ב-2006 בהחלט היתה מפתיעה, מאחר שאנחנו לא על ציר הנדידה שלה, חשוב לשמור על מקומות אחרים שיוכלו לקנן בהם".

קנית בצרה (ובשמה המדעי: Acrocephalus griseldis) היא מין ציפור נדירה ובסכנת הכחדה מהסוג קנית במשפחת הסבכיים. היא קרויה כך בשל אזורי הקינון שלה בין צמחי הקנה בביצות דרום עיראק ומזרחה, הסמוכות לעיר בצרה.

גודלה של קנית בצרה הוא 15 ס"מ, חלק גופה העליון בצע חום זית, חלקה התחתון בהיר יותר, צידי גופה בצבע צהוב קרם, והמקור שלה ארוך ומחודד. היא נמצאת באזורים בעלי צמחייה מרובה האופיינית לסביבת מקורות מים כגון הקנה וגומא פפירוס. הקנית חורפת באפריקה בסבכי צמחיה, והופעתה נדירה ביותר באירופה. שטחי המחיה שלה מוגבלים בדרך כלל לאזורים אלו בעיראק, אולם הרס נרחב של שטחי הביצות שנגרם בשל מאבקו של שליט עיראק סדאם חוסיין בשבטים באזורי הביצות, וגם בשל פיתוח פרויקטים גדולים, הביא את הקנית לסכנת הכחדה עולמית. על פי ההערכות בעשורים האחרונים ירדה אוכלוסייתה בכ-90%.