הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפת הישראלית - ריח ההיי-טק, ניחוח חלב


בחג השבועות יצאנו כולנו לראות את ההישגים הנפלאים של ענפי החקלאות בהתיישבות, ובמרכזם רפת החלב, והתמלאנו גאווה ישראלית מרחיבת לב. ענף החלב שעובר מהפכה של ממש בשני העשורים האחרונים הוא ירוק וחכם. זו אינה רק סיסמה אלא מציאות של ממש

יוסי מלול, עין-חרוד איחוד  28-5-2012


ענף החלב הוא ישראלי, ירוק וחכם. זו אינה רק סיסמה אלא מציאות של ממש. עוד בראשית ימי הענף בארץ יצאה מרים ברץ האגדית מדגניה א' ללימודי רפת בהולנד, כדי להוסיף דעת וידע על ניהול עדר הפרות הקטן. מאז התפתח הענף עד מאוד, ובשני העשורים האחרונים הוא עובר מהפכה של ממש.

רפת החלב פרוסה בעיקרה בקיבוצים ובמושבים בפריפריה, וגם היום בונים רפתות חדשות כדי לחזק את ההתיישבות בגבולות ישראל. הרפת עברה רפורמה שעלתה הון עתק לרפתנים וגם לממשלה ושינתה את פניה לחלוטין - רפת מודרנית, גדולה ומאווררת, השומרת על רווחת בעלי החיים שבה, ומשתמשת בטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות שאין להן אח ורע בעולם המפותח.

כמאה רובוטי חליבה נמצאים ברפתות וחוסכים בכוח אדם לעבודת החליבה, רובוטים גם מקרבים אוכל בסככות, והפיתוחים בענף אינם מפסיקים לזרום כל העת - היי-טק בזבל.

אפרופו זבל: הרפת הישראלית היא ה"ירוקה" ביותר בעולם - כל הזבל, שהיה מטרד כבד, עובר כיום לייצור קומפוסט וגם להפקת חשמל בשלושה אתרים. 12 אלף פרות בעמק-חפר מייצרות חשמל עבור יותר מ-3,000 בתי אב לכל השנה, וכך הדבר גם ברמת הגולן ובקרוב גם במרחב באר-טוביה. על הגגות מוצבים לוחות סולאריים לייצור חשמל ומתבצעת פעולה למחזור מים לצרכים שונים ברפת. שפכי הרפת מטופלים במתקני טיהור והמהדרין משתמשים בהם לשיפור איכות הקומפוסט ברפת ובשדות - מחזור אקולוגי מלא במשק החקלאי המעורב. סיבה טובה לגאווה ישראלית!

בימים אלה אנחנו עורכים תחרות ראשונה בין הרפתנים - תחרות הרפת המטופחת! נבחנים בה הניקיון וטיפוח סביבת הרפת, השמירה על רווחת בעלי החיים, טיפוח ההון האנושי. נרשמו יותר מארבעים רפתות והגמר יהיה בתוכנית "ריאליטי" בכנס המדעי, ביולי, בירושלים. הם משקיעים ומצחצחים, והם החלוץ לפני המחנה.

לאחר שסיימתי את כהונתי כמזכיר התאחדות מגדלי הבקר, לפני כתשע שנים, מוניתי לעורך הביטאון של הרפתנים - משק הבקר והחלב. מדי בוקר אני קם בשמחה לעבודה ופוגש את הנכס הגדול ביותר שיש לענף, והוא ההון האנושי המיוחד של קהיליית הרפתנים. הכול מתחיל וגם נגמר באנשים, החבר'ה שבענף החלב על כל חלקיו - משכילים, יצירתיים, חותרים לחדשנות מתמדת ושתפניים מובהקים. קבוצה שכיף לעבוד איתה ולמענה.

ובכל זאת, אנחנו מצויים בתקופת מאבק קשה עם חלקים בממשלה שרוצים להקריב אותנו, בלי שום סיבה, על מזבח "הצדק החברתי". לאורך השנים מתקדם הענף ומצליח תוך ניהול מאבק קיומי במערכות השלטון, וכך יהיה גם הפעם - אנחנו צודקים ואנחנו ננצח!

בחג השבועות יצאנו כולנו לראות את ההישגים הנפלאים של ענפי החקלאות בהתיישבות, ובמרכזם רפת החלב, והתמלאנו גאווה ישראלית מרחיבת לב.

המאמר פורסם באתר mynet