הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מהי באמת איכותו של החלב שאנחנו שותים?


למעלה ממיליארד שקלים הושקעו בעשור האחרון בקידום איכותה של הרפת הישראלית ובשדרוג מתמיד של איכות החלב המיוצר בה. ההשקעה מימנה מגוון חידושים והעמידה מנגנון בקרה אמין ועקבי המבטיח לצרכנים חלב בריא ואיכותי. עשרות מומחים בינלאומיים לתקינה של איכות חלב יגיעו בשבוע הבא לישראל במהלכו ילמדו את מערך הניטור והבקרה המחמיר בעולם בכל הקשור להבטחת איכות החלב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-5-2012


בימים אלו בהם מועלה לרשתות החברתיות "מידע" החל מייחוס "סגולות רפואיות" לצמידים נגד קרינה ותוספי מזון למיניהם, וכלה בייחוס "סכנות קונספירטיביות" לחלב שאנו שותים, ראוי שנבדוק באמת את העובדות על איכות החלב הישראלי. איך מוודאים שאין בו אנטיביוטיקה ושאינו מכיל הורמונים? מי בודק ? מי מפקח? עד כמה הבדיקות באמת מקיפות ויעילות? מהו בכלל התקן המחמיר ביותר והאם החלב הישראלי עומד במגבלותיו?

למעלה ממיליארד שקלים הושקעו בעשור האחרון ברפורמה מקיפה לשדרוג ענף החלב בישראל. המהלך המתמשך, שלו היו שותפים בביצוע ובמימון מגדלי הבקר לחלב, מועצת החלב והממשלה, הניב שיפור באיכות החלב הישראלי ותנאי ייצורו, הגברת איכות הסביבה ברפתות ושיפור ניכר של תנאי המחיה של הבקר ותנאי הטיפול בו.

כיום, הרפת הישראלית ירוקה יותר ומאפשרת פינוי בטוח של השפכים, הנוזלים והגללים, מבלי לפגוע באדמה ובמי התהום. הפרות חיות במבנים גבוהים ומרווחים, הן נהנות ממערכות צינון ואוורור שמקלות עליהן בימי הקיץ החמים ומקבלות מזון איכותי ויקר מאד. בנוסף, הוקמו מכוני חליבה מתוחכמים עם ציוד משוכלל וממוחשב ברובו, המשפר משמעותית את תפוקת החלב, מבלי לפגוע בפרה בשום אופן.

פיקוח קפדני באיכות החלב ובבריאות העדר ורווחתו

המנהל המקצועי של מועצת החלב, הווטרינר ד"ר שמוליק פרידמן, מציין כי מערכת הבקרה והניטור העוקבת אחר איכות החלב הישראלי היא מן המתקדמות בעולם המערבי הן בהיקפה והן ביכולתה לזהות חריגות כל שהן בחלב לאורך כל תהליך היצור והשיווק לצרכן. "רופאי ופקחי הלשכות הווטרינריות מבקרים באקראי וללא הודעה מוקדמת בכלל משקי החלב, ונלקחות כ- 1,800 דגימות חלב למעבדה. במעבדה מתבצעות מגוון בדיקות והתוצאות עד היום היו מצוינות" אומר ד"ר פרידמן ומדגיש כי התוצאות מפורסמות בשקיפות מלאה לידיעת הציבור על-ידי השירותים הווטרינריים ואם חלילה נמצאת חריגה באיכות החלב, נפתחת במקום חקירה לגילוי הגורמים ומניעת הישנותם, תוך שהמערכת פוסלת את החלב לשיווק ומונעת מכירתו לצרכן – אפילו התקלה התגלתה לאחר שהמוצרים שווקו למרכולים". הישגים אלה של מערך הבקרה על איכות החלב בישראל יהוו תשתית לדיונים בכנס הבינ"ל לתקינה במעבדות החלב, שתתקיים בשבוע הבא (4-8 ביוני 2012), בישראל.

הפיקוח הקפדני אינו מתמקד רק באיכות החלב אלא גם בבריאות העדר ורווחתו. ד"ר שמוליק פרידמן מדגיש כי ענף הבקר לחלב הישראלי מוביל בעולם גם בתחום הפיקוח הרפואי הווטרינרי על בריאות המקנה - הן ברמת הטיפול המקצועי והן באינטנסיביות בה ניתן הטיפול. רופאים וטרינרים קליניים בודקים לפחות פעמיים בשבוע את עדר הבקר לחלב בישראל, בוחנים את בריאות בעלי החיים ומוודאים כי ברפת לא נעשה כל שימוש אסור בחומרי הדברה וחומרים אסורים אחרים. "לשמחתנו עד היום לא נמצא שום חומר אסור בחלב" אומר ד"ר שמוליק פרידמן ומבקש לציין במיוחד כי החלב הישראלי נקי מהורמונים "גם כאשר ניתן הורמון ייעודי לצורכי טיפול רפואי ישנה הקפדה על כך שיהיה זה הורמון בטוח לשימוש בבעלי חיים שקיבל אישור של משרד הבריאות". ד"ר פרידמן מזכיר ומדגיש במיוחד כי בניגוד למדיניות הנקוטה בארה"ב, הרי שבישראל ובאירופה נאסר מאז ומתמיד השימוש בהורמון הגדילה המגביר את יצור החלב.

כמאה מומחים עולמיים לתקינת החלב יקיימו את הכנס השנתי בישראל

חיזוק נוסף למעמדה הבינ"ל של ישראל בתחום החלב, מגיע הפעם מהוועידה השנתית הבינ"ל לתקינת מעבדות ענף החלב, שהחליטה לערוך את הכנס השנתי בישראל. הצלחתו של משק החלב הישראלי, ויותר מזאת איכותם של אנשי המקצוע שבו, מהווים את הסיבה לכך, שבשבוע הבא יגיעו מומחים בתחום תקינת איכות החלב מכל העולם לשתף ללמוד ולדון, בנושא התקינה והחידושים בבדיקות חלב.

המומחים שיגיעו הינם אנשי מעבדות תקינת חלב, ממדינות מפותחות ומתפתחות בתחום החלב. הכנס שיערך בתל-אביב בשבוע הבא (4-8/6), יעסוק בין השאר באבחון איכות החלב וכלים לשיפורו, שימור בטיחות החלב ומוצריו, שיטות אנליטיות שונות לקביעת כמויות מרכיבי החלב, סטטיסטיקות ואוטומציות, ועוד. משמעותה של העלאת רמת איכות החלב, הינה שיפור טעמו של החלב ושיפור
אורך חיי המדף של מוצרי החלב.

שרשרת ייצור החלב הישראלית, שמורכבת מרפתנים, וטרינרים, אנשי מעבדות ומחקר ועוד, מהווה מודל עבור מדינות רבות, מפותחות ומתפתחות בתחום ייצור החלב. כך למשל רפואת העדר, היא נושא
שפותח בארץ, כמו גם השימוש הרחב במערכות בקרה וניטור, פיקוח צמוד על בריאות העטין וכד'. מומחים ישראלים בתחומים אלו, אף יוצאים פעמים רבות ללמד ולהדריך את מקביליהם בכל העולם.

שייקה דרורי, מנכ"ל מועצת החלב, המקבילה הישראלית לארגון הבינ"ל ומארחת הכנס, ציין כי משק החלב הישראלי מהווה אבן דרך נוספת במוניטין הטכנולוגי והמדעי של מדינת ישראל, וכי הבחירה בישראל כמאחרת הכנס אינה מקרית. "משק החלב הישראלי יעיל ועתיר טכנולוגיות ומוביל באיכות החלב, הצלחנו להביא כנס חשוב ומשמעותי לארץ, מי יודע אולי עוד כמה שנים גם את האולימפיאדה יצליחו להביא לכאן", הוסיף דרורי.