הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר: קנס שנתי לבעלים שלא יסרסו או יעקרו את כלביהם


על פי הצעת החוק שיזם חה''כ איתן כבל מהעבודה, מי שלא יעקר או יסרס את כלבו יצטרך לשלם אגרת רישוי שנתית הגבוהה ב-300 שקלים לפחות מהאגרה שיידרשו לשלם בעלי הכלבים המעוקרים או מסורסים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-5-2012


מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חה''כ איתן כבל ודב חנין וחברי כנסת נוספים, שמבקשת להטיל אגרה חריגה לחידוש רישיון לכלבים שלא סורסו או עוקרו.

לפי ההצעה, מי שלא יעקר או יסרס את כלבו יצטרך לשלם אגרת רישוי שנתית הגבוהה ב-300 שקלים. המטרה היא לצמצם את כמות הכלבים המשוטטים בישראל המומתים מדי שנה בעשרות אלפים לאחר שלא נמצא עבורם בית.

לפי נתונים של משרד החקלאות, בישראל רשומים כ-385 אלף כלבים, כאשר 63% מהנקבות ו-23% מהזכרים כבר מעוקרים או מסורסים. לדברי רשם הכלבים במשרד החקלאות בוריס יעקובסון, החוק יביא לבעלות אחראית על הכלבים וייתן מוטיבציה לסירוס ועיקור. בעתיד ניתן יהיה לבחון את ההשפעה של הצעת החוק. השנה נרשמו שיעורי עיקור גבוהים העומדים על 120,542 נקבות לעומת 116,935 ב-2010. רק 52,660 מהכלבים הזכרים בארץ סורסו בהשוואה ל-46,942 ב-2010.

ח"כ איתן כבל אמר בתום ההצבעה: "אנו מקווים שזו הצעת חוק מהותית ומרכזית, שיש בה גם חמלה וכולם אמורים להרוויח מכך, גם בעלי הכלבים, האזרחים והכלבים עצמם. לטעמי, גם אם אנשים לא מבינים זאת כרגע וסבורים כי אין צורך לסרס או לעקר את הכלבה, יש לקחת בחשבון את הכמות העצומה של כלבים שממיתים כל שנה כי אין להם בית".

חה"כ חנין: "החוק הזה מונע מוות מיותר וייסורים של אלפי כלבים הננטשים ומושלכים לרחוב בכל שנה".

באגודת צער בעלי חיים בירכו על החלטת הכנסת וציינו כי הם מקווים כי התיקון "יהווה תמריץ לבעלי הכלבים שלא לחסוך את עלות הניתוח", ויסייע בצורך לנסות ולצמצם את הריבוי הטבעי של הכלבים. "אחת הבעיות שהתעוררו בחוק להסדרת הפיקוח על כלבים, היא היכולת למצוא משפחות מאמצות לכמות גדולה כל כך של כלבים נטושים. העמותות השונות לא מסוגלות לטפל בכולם, ומחוסר מקום מרביתן אף אינן קולטות בעלי חיים נטושים הזקוקים למקלט ולהגנה ובכך אינן מותירות ברירה בקרב בעליהם, הנוטשים אותם ברחוב".

בדיון בועדת הכלכלה של הכנסת שהתקיים בתחילת החודש, הביע יו"ר ארגון הרופאים הוטרינריים הפרטיים לחיות הבית, ד"ר עדן פוגל, את התנגדותו להצעת החוק ואמר כי הוא ''רואה בחוק אסון'', משום שלדבריו מספר הכלבים שיקבלו חיסון נגד כלבת יפחת. זאת כאשר לטענתו כבר היום רק 50% מהכלבים מחוסנים נגד כלבת. התומכים בהצעה אמרו בועדה כי אם הכלבים לא יסורסו או יעוקרו סכנת הכלבת רק תגדל, בשל העלייה בכלבים המשוטטים.

במשרד החקלאות מעריכים כי עשרות אלפי כלבים ננטשים מדי שנה בישראל בידי בעליהם. בהיעדר בתים מאמצים, 50 עד 100 אלף כלבים מעורבים וגזעיים כאחד מוצאים את מותם - ברחובות ובהמתה במתקני ההסגר ברחבי הארץ.