הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ונדליזם חמור בעתיקות חמת טבריה: ''אלפי שנות היסטוריה נהרסו''


במהלך הלילה פרצו אלמונים לגן הלאומי, שבליבו בית כנסת מתקופת הסנהדרין, ניתצו והשחיתו את המקום בכתובות גרפיטי על פסיפסים בני אלפי השנים. רשות הטבע והגנים: ''הארכיאולוגיה בישראל ונכסי המורשת של כולנו נמצאים תחת מתקפה מתמשכת ומדאיגה מאוד. נפעל למצות את הדין עם העבריינים ולצד שותפינו ברשות העתיקות נשקם את הנזק העצום לאתר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-5-2012


"הלם וזעזוע". כך תיארו עובדי הגן הלאומי חמת טבריה את הרגשתם כאשר הגיעו הבוקר (29.5) לאתר העתיקות והפסיפסים המרשים, שבליבו שוכן בית כנסת מהמאה הרביעית לפני הספירה.

במהלך הלילה פרצו אלמונים לגן הלאומי חמת טבריה וגרמו נזק עצום לבית הכנסת ולפסיפסים המרשימים שמעטרים את המקום - חלקם נחשבים לעתיקים ביותר שנמצאו בבתי כנסת בישראל. הפורעים ניתצו את הפסיפסים, ניפצו ממצאים ארכיאולוגיים המצויים במקום וריססו כתובות גרפיטי בעברית - כמו ''על כל קבר אתר''. הנזק שנגרם מוערך במיליוני שקלים. משטרת טבריה הוזעקה למקום ופתחה בחקירת האירוע החמור וצוותי ארכיאולוגים ומומחי שימור של רשות העתיקות ושל רשות הטבע והגנים הגיעו על מנת לבחון את הנזק הרב שנגרם למוצגים. מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין ומנהל רשות העתיקות שוקה דורפמן הנחו את צוותי המחוז לבצע הערכת נזק מיידית על מנת להיערך לשיקום ולשימור האתר הפגוע.

"חלק מהנזק שנגרם הוא בלתי הפיך ואי אפשר בכלל לתמחר נזק שכזה לערכי מורשת בני מאות שנים'' אומר היום שאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים. ''הגורמים למעשה לא ברורים לנו עדיין ובכל מקרה לא מצדיקים פגיעה גסה כל כך בערכי תרבות ומורשת שערכם לא יסולא בפז. הנזק הוא טוטאלי והמראות קשים לכל מי שמכיר את המקום ואת ערכו ההיסטורי, ולכל מי שמורשת ישראל חשובה לו. כולי תקווה שיחד עם משטרת ישראל נצליח לשים את הידיים על המשחיתים ולהעמידם לדין על מעשה הנבלה הזה. מדובר בהליך שיקום יקר, שעלותו מוערכת במיליוני שקלים ושיימשך לאורך שנים רבות, אך מיד בסיום הערכת הנזק נצא לדרך, לצד שותפינו ברשות העתיקות, ולא ננוח עד שנשיב את האתר לתפארתו".

''הארכיאולוגיה בישראל נמצאת תחת מתקפה מתמשכת ומדאיגה מאוד''

לדברי דינה אבשלום גורני, ארכיאולוגית מחוז גליל מזרחי וגולן ברשות העתיקות, "מדובר בהרס איום של אחד מבתי הכנסת המפוארים שנחשפו בארץ, ומהחשובים מבחינה מחקרית. זו פגיעה בלתי הפיכה באתר, וזלזול איום בציבור הרחב, שספק אם יוכל לשוב ולהתרשם מבית הכנסת כפי שהיה. רצפת הפסיפס עמדה כאן 1600 שנים, עד שבא וונדליסט והרס של כך כך הרבה שנות היסטוריה. הארכיאולוגיה בישראל ונכסי המורשת של כולנו נמצאים תחת מתקפה מתמשכת ומדאיגה מאוד. רק בשבוע שעבר רוססו כתובות בחפירה ארכיאולוגית שקיימנו בבית יוצר עתיק ביבנה. לפני חודשיים חירבו כמעט לחלוטין פסיפס מרשים בחורבת חנות. באתרים שבהם נעשה ההרס, מרוססות לרוב כתובות גרפיטי הקושרות בין החפירה ארכיאולוגית לחילול קברים. חרדים מגיעים לחפירות, מפגינים, ומפריעים לעבודה".

חמת טבריה התגלתה באקראי בשנת 1920, כאשר חברי "גדוד העבודה" סללו את הכביש מטבריה לצמח. השרידים שנראים כיום באתר שייכים ל"בית הכנסת של סוורוס", מבנה שהוקם בין השנים 337-286 לספה"נ, בתקופה שבה פעלה הסנהדרין בטבריה. גולת הכותרת של בית הכנסת היא רצפת הפסיפס, הקדומה ביותר מבין רצפות הפסיפס שהתגלו בבתי כנסת בארץ, שמורכבת משלושה ספינים ("שטיחים"). בספין המרכזי מתואר גלגל מזלות מרהיב.

הרס
''על כל קבר אתר''. צילום: מוטי דולב וראובן ריבן