הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוות דעת: שונית האלמוגים באילת בסכנה ממשית


תוכנית הבנייה בחוף אלמוג באילת עלולה לזהם את שונית האלמוגים הנדירה, קובעת חוות דעת מקצועית של מומחה לשוניות אלמוגים, שהוכנה עבור החברה להגנת הטבע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-6-2012


החברה להגנת הטבע, המובילה את הפעילות למען שמירת חוף אלמוג באילת, הגישה לוועדה המחוזית דרום את התנגדותה לתכנית להקמת מלון ומרכז מסחרי בחוף אלמוג באילת.

לפני קצת פחות מארבע שנים אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה הקמת מלון בן עשר קומות, על שטח של 12 דונם בחוף אלמוג באילת. כיום נמצא בשטח מבנה ישן ונטוש בן שתי קומות וזכויות הבנייה בו עומדות על 2500 מ"ר. התכנית מציעה להגדיל את מספר הקומות ל-10 וכן להעלות את זכויות הבנייה ללמעלה מ-14 אלף מ"ר, לצורך הקמת מלון בן 160 חדרים ומרכז מסחרי.

אל התנגדות החברה להגנת הטבע צורפו התנגדותם של עוד כ-3000 איש, ששלחו את התנגדותם אל אתר החברה להגנת הטבע והוגשו לוועדה על ידי נציג החברה להגנת הטבע. להתנגדותה צירפה החברה גם חוות דעת של ד"ר יעקב דפני, ביולוג ימי ומומחה בשוניות אלמוגים, שכתב ספרים בנושא השוניות באילת. בחוות הדעת כותב ד''ר דפני: "שונית האלמוגים האילתית היא בית גידול טבעי, משאב טבע בעל חשיבות עליונה, הן למדע (כשונית האלמוגים הצפונית ביותר בעולם), והן כמשאב לאומי בתחום התיירות, הנופש והבידור. שונית האלמוגים באילת נבחרה כאחד מ-7 פלאי ישראל בתחרות שערך משרד התיירות ב-2011. ראוי לציין כי המצפה התת ימי באילת הוא חלון לטבע התת ימי, וככזה הוא מאפשר לציבור גדול להתוודע לנפלאות שונית האלמוגים, אף שגם פרויקט זה איננו חף מהשפעה סביבתית. הוספת בית המלון המיועד, על 10 קומותיו, במרחק של 150 מטר בלבד, עלולה לגרום לכמה סוגי זיהום... אין הצדקה לפגיעה נוספת ולכן יש להפעיל את עקרון הזהירות המונעת ולדחות את התכנית".

בחברה להגנת הטבע מציינים כי הקמת המלון תגרום לפגיעה בלתי הפיכה ברצף הנופי ים-חוף-הר, רצף זה הוא אחד המאפיינים הנופיים המובהקים של אילת. לפגיעה זו ייחשפו במלואה כל שנה מאות אלפי המבקרים והתיירים במצפה התת-ימי. ''לפגיעה האפשרית בשוניות האלמוגים כתוצאה מהבנייה המתוכננת עלולות להיות השלכות תיירותיות וכלכליות קשות, לרבות פגיעה באטרקציה התיירותית המובילה באילת – המצפה התת ימי. כך יוצא, כי פיתוח תיירותי נקודתי של 160 חדרי מלון עלול לפגוע קשות בתעשיית התיירות כולה באילת'' אומרים בחברה להגנת הטבע

שוניות

שונית האלמוגים באילת. צילום: גל אייל