הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מעלים הילוך: נלחמים בנהיגה בחופי הרחצה


קרוב ל-2,000 נהגים קיבלו בשנה האחרונה דוחות בשל נהיגה בחופים. באור ירוק וברשות הטבע והגנים השיקו קמפיין אכיפה חדש. מצלמות ארוכות טווח יוכלו לצלם אתכם גם אם נדמה לכם שאתם לבד על החוף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  3-6-2012


בעמותת ''אור ירוק'' וברשות הטבע והגנים החליטו להעלות מדרגה ולהלחם בנהגים בחופים: מתוך כ-200 ק"מ כוללים של חופי הים בישראל, כ- 80% חשופים במישרין או בעקיפין לנזקים של רכבי שטח, אופנועים וטרקטורונים הפוגעים בטבע ומסכנים את השוהים בחוף. כך עולה מנתונים שפורסמו היום (א') במסיבת עיתונאים שקיימו רשות הטבע והגנים ועמותת "אור ירוק" בבית העיתונאים בת"א.

בשנה וחצי האחרונות חולקו בחופים קרוב ל-2,000 דוחות לנהגים שנסעו בניגוד לחוק. קמפיין שמושק בימים אלה וינסה להלחם בתופעה, יכלול תשדירים ברדיו, שילוט בחופים וחלוקת חומרי הסברה למתרחצים בחוף. במקביל תימשך האכיפה כנגד נהגים שנוהגים בחוף, בסיוע משטרת ישראל ואגף התנועה, מג"ב, השיטור הימי, מועצות מקומיות, פקחי המשרד להגנת הסביבה ומתנדבי "אור ירוק". הקמפיין שעלותו כ-120 אלף שקלים יעלה לאויר החל מהיום (3 ביוני) במטרה לנצל את הרוח הגבית שמעניק הציבור הרחב לאוכפי החוק במלחמה בתופעת הנהיגה בחוף.

"החוק לאיסור הנהיגה בחוף קיים כבר 15 שנים, אך עד לתיקון שהועבר לפני שנה הוא בקושי נאכף '' אומר אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה של רשות הטבע והגנים. ''התיקון לחוק אפשר לנו להקים את יחידת "חופמי", שכל ייעודה הוא אכיפת החוק והשמירה על הסביבה החופית. עם התיקון לחוק החלטנו לשנות את הטון, שהרי אחרי 15 שנים של הסברה ושילוט ברור כי כל נהג כבר מכיר את האיסור.''

בשנה שעברה ניתנו כמעט 1500 ברירות משפט לנהגים שנהגו או חנו במרחק של פחות ממאה מטרים מקו המים, כאשר במהלך חודשי הקיץ אנו ישנם עשרות מבצעי אכיפה בשיתוף גורמים משטרתיים ולעיתים רבות בסיוע מהאוויר של מטוס הרשות או מסוק משטרתי. התיקון לחוק מאפשר לגופים שאוכפים אותו לתעד את העבירות מרחוק ולשלוח דו"ח על סמך צילום במצלמות ארוכות טווח שבהן מצויידים הפקחים.

''ראוי שכל מי שמחליט שהוא חייב לנהוג בחוף ידע שמרבית הסיכויים הם שקנס בגובה 500-1000 שקל עושה דרכו אליו בדואר. השנה התקציב לאכיפת החוק הוגדל מ-150 אלש"ח ל-400 אלש"ח ולמרות שהעונה החמה רק החלה כבר חולקו יותר מ-420 דו"חות במספר מבצעי אכיפה גדולים שערכנו לכל אורך חופי ישראל. אנחנו משוכנעים שעם כל שבוע שיעבור נראה פחות רכבים בחוף, לרווחת הטבע וכלל הציבור'' אומר פלד.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "הנהיגה בחוף היא תופעה שמסיבה נזק עצום לטבע הרגיש בסביבה החופית ולכל מי שמבקש לבלות בחוף הים. לא כל מדינה התברכה ברצועת חוף, זו של ישראל היא רצועה קטנה ויקרה ולכן חובתנו לשמור עליה. הרוח הגבית שנותן לנו הציבור תסייע במניעת התופעה שכן מדובר בקבוצה של כמה מאות נהגים שעדיין לא הפנימה את האיסור, וכוונתנו היא להגיע לכולם באמצעי הסברה מחד ואכיפה קפדנית מאידך".


חוף קיסריה-חדרה, צילום: לישי בן ינאי - רשות הטבע והגנים