הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הזיתים: זיופי שמן הזית והיבוא מחו''ל מאיימים על הענף


מגדלי הזיתים חוששים כי אם יינתן מענה לתופעת זיוף שמן זית ולייבוא הזול והלא איכותי מחו''ל, יאלצו החקלאים לעקור מטעים, דבר שעלול להביא לקריסת ענף הזית כולו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  6-6-2012


בכירי משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בראשות השרה אורית נוקד ביקרו אתמול (ג') בענף הזית שבמועצת הצמחים.

במסגרת הביקור נערך דיון אודות מצב ענף הזית הישראלי בהשתתפות שרת החקלאות נוקד, מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, ח"כ שאקיב שאנן, ר' מועצת הצמחים, מר צבי אלון ר' ענף הזית, ד"ר עדי נעלי יו"ר הוועדה הענפית, חברי הוועדה הענפית ונציגי מגדלים ובתי הבד.

מגדלי הזיתים, בעלי בתי הבד ובכירים נוספים בענף הזית שטחו בפני השרה את החששות שלהם מפני הסכנה הקיומית המאיימת על הענף בכלל ומגדלי הזיתים בפרט. בשנים האחרונות מסתמנת תופעה הולכת וגוברת של זיופי שמן זית וגידול באחוזי הייבוא של שמני זית באיכות ירודה ומכירתם ברשתות השיווק. בנוסף לכך, מגדלי הזיתים במדינות האיחוד האירופי נהנים מסובסידיות הן מהאיחוד האירופי והן ממדינות המוצא, דבר שמקשה על המגדל והיצרן הישראלי להתחרות במחירים הנמוכים של השמנים המיובאים והמזויפים. מנגד, הוצאות הגידול של מטעי זיתים והפקת שמן זית עלו משמעותית בשנים האחרונות, בגלל עלית מחירי המים, עלויות השמירה, שכר עבודה בישראל, תשלום מסים מלאים ועוד. במצב הנוכחי, אומרים מגדלי הזיתים כי הם אינם יכולים לשאת בעלויות הכבדות, דבר אשר יביא לכריתת מטעי זיתים שלמים ולפגיעה אנושה בענף הזית.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה בדיון כי בתקופה האחרונה הגביר המשרד את האכיפה בכל הנוגע לשמני זית מזויפים, המסכנים את בריאותו של הציבור, וכי כי משרדי החקלאות והתמ"ת שוקדים על פתרון לבעיותיו של ענף הזית תוך אמונה שנמשיך ליהנות מתוצרת ישראלית ואיכותית של שמני זית.

לדברי דר' עדי נעלי, ראש ענף הזית במועצת הצמחים, בישראל כיום כ-300 אלף דונם של מטעי זיתים אשר יספקו במסיק הקרוב כ-18 אלף טון של שמן זית ישראלי איכותי. כל עוד לא יינתן מענה לבעיות זיוף שמני זית ולייבוא הזול והלא איכותי המגיע מחו"ל, אומר נעלי, יאלצו החקלאים לזרוק לפח כמות משמעותית מהשמן, לעקור מטעים, ולמעשה, נוכל לסגור את הענף כולו.

ענף הזית במועצת הצמחים חידש לאחרונה את תו האיכות לשמן הזית - חותמת איכות המוענקת על-ידי ענף הזית ומעידה על איכות וטיב המוצר, ונהוגה זה מספר שנים. תו האיכות המחודש מלווה בבדיקות איכות מהחדישות והמתקדמות בעולם, מטרתן של בדיקות קפדניות אלו, כי הצרכן הישראלי יקבל אך ורק שמן זית ישראלי איכותי.