הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה תומכת בהעברת סמכויות חוק צער בע''ח למשרד להגנת הסביבה


ועדת השרים לחקיקה תומכת בהצעת החוק של חה''כ מילר, על פיה יועברו סמכויות חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-6-2012


ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') ברוב גדול (עשרה תומכים מול שלושה מתנגדים) הצעת חוק המבקשת לאחד את סמכויות האכיפה של חוק צער בעלי-חיים במשרד להגנת הסביבה. שרת החקלאות אורית נוקד הגישה ערר על ההחלטה.

הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת בחודש מרץ האחרון, והיא פרי יוזמה משותפת של עמותת תנו לחיות לחיות וח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו. על פי הצעת החוק, אליה הצטרפו חברי כנסת נוספים מישראל ביתנו, הליכוד, מפלגת העבודה, המפד"ל וחד"ש, יועברו כל הסמכויות שעל פי חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה.

היוזמה עלתה גם על רקע דו"ח של עמותת "אנונימוס" שפורסם בשבוע שעבר לציון 18 שנה לחוק צער בעלי-חיים. לפי הדו"ח, רוב בעלי החיים בישראל נותרים משוללי כל הגנה, עקב העדר תקנות להגדרת אופן יישום החוק. בעמותת אנונימוס טוענים כי החוק מסמיך את משרד החקלאות להתקין את התקנות, וחרף התחייבויות חוזרות ונשנות לבג"ץ ולכנסת, רוב קובצי התקנות טרם הותקנו. ''כך בין היתר לא הוסדר בחוק אופן ההמתה של מיליוני אפרוחים זכרים בתעשיית הביצים, ואין הגבלות על הטלת מומים בגופם של בעלי-חיים (גדיעת קרני עגלים, חיתוך שיני חזירים וקיטום מקור אפרוחים – כל זאת ללא הרדמה).''

כיום מפוצלות סמכויות אכיפת חוק צער בעלי-חיים בין משרד החקלאות לבין המשרד להגנת הסביבה. המשרד להגנת הסביבה מנהל את הקרן להגנת בעלי-חיים, אליה מועברים קנסות בגין עבירות על החוק, וכן אחראי למינוי נאמני בעלי-חיים ולהפעלת "המשטרה הירוקה" ורשות הטבע והגנים בנושא. ואולם חלק הארי של הסמכויות נותר במשרד החקלאות, המקצה לטענת ארגוני בעלי חיים פחות תקנים אך אחראי לניסוח התקנות לקביעת אופן יישום החוק, לאכיפת החוק במשקים החקלאיים וכן לטיפול בנושא כלבי וחתולי הרחוב.

"חברה נבחנת ביחסה לחלשים. בעלי החיים הם חסרי אונים וכיום אין להם הגנה מספקת.'' אומר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ''משרדי מתחייב לקחת את הסמכויות בלי שום דרישות לתקציב וכוח אדם. אנחנו נכונים לבצע את המשימה החשובה של שמירה על רווחת בעלי החיים ולהפעיל אכיפה נגד ההתעלללות בהם''.

יוזם הצעת החוק ח"כ אלכס מילר אמר כי אישורה של הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה מהווה צעד חשוב בהגנה ובשמירה על בטחונם של בעלי החיים. ''בעצם אישורה לקריאה טרומית של הצעת החוק, מדינת ישראל מיישרת קו עם מדינות העולם בהן יש הפרדה מוחלטת בין הגופים שמטפלים בשמירה על בעלי-חיים לבין הגופים שמטפלים בחקלאות .זוהי בשורה אמיתית עבור ידידיהם הטובים של בני האדם''.

ארגוני בעלי החיים בירכו על המהלך. "זו הצעת חוק שביכולתה להביא למהפכה של ממש בהגנה על מאות מיליוני בעלי-חיים שנולדים מדי שנה במשקים החקלאיים, בכלביות העירוניות ובפינות החי. סוף סוף תתאפשר אכיפה יעילה", אומר רונן בר מעמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים.

מתנו לחיות לחיות נמסר בתגובה: "מדובר באחד התיקונים החשובים ביותר לחוק צער בעלי חיים מאז שנחקק, אם לא החשוב שבהם. אנו מברכים על כך שהממשלה לא נותרה אדישה לעיוות הנוראי שנוצר בשל הפקדת חוק צער בעלי חיים בידי משרד החקלאות ולפגיעה העצומה שמשרד זה גורם לבעלי החיים. אנו משוכנעים שמדובר בצעד חשוב ומשמעותי לקידום זכויותיהם של בעלי החיים בישראל, והפסקת הפגיעות הממוסדות בהם. אנו נמשיך לפעול לקידום הצעת החוק עד שתעבור גם בכנסת, ומבקשים להודות לחברי הכנסת שיזמו אותה ולשרים שתמכו בה ונלחמו על מנת שתעבור."

  הצעת החוק