הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרון קדמי: ישראל היא בין 5 המדינות הריכוזיות ביותר בתחום הקמעונאות


מנכ''ל משרד התמ''ת אמר בדיון בועדת הכלכלה היום, כי אישור רכישת קלאברמקט ב-2005 היה טעות. חה''כ שלי יחימוביץ': ''קודם סומנה המטרה ואח''כ נכתב הדוח. הורדתם את מחיר המטרה של החלב ופתחתם את השוק לייבוא גבינות קשות ובסוף התברר שהחקלאים לא אשמים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-6-2012


ועדת הכלכלה קיימה היום דיון מיוחד במסקנות ''ועדת קדמי'' לבדיקת התחרותיות והמחירים של מוצרי המזון. היו"ר שאמה-הכהן אמר בפתח הדיון שהתקיים בהשתתפות כ-15 חברי כנסת, כי דוח הוועדה הוכיח שמחירי המזון בישראל גבוהים והוא מאשר את תחושת כלל הציבור. "מאז 2005 מחירי המזון עלו בצורה לא נורמלית והציבור שילם מס ריכוזיות ומס מונופולים. אנחנו רוויי ועדות בתקופה האחרונה ומקווים שהמסקנות יהפכו לצעדים מוחשיים שייבחנו בשורה התחתונה - במחיר סל הקניות של משקי הבית".

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הציג בפני הנוכחים את עיקרי דוח ועדת קדמי והוסיף כי "מדובר בטיוטת המלצות ולא בהמלצות סופיות. השימוע לציבור מתקיים בימים הקרובים ולאחריו נטמיע חלק מהדברים שנקבל מהציבור. עד הימים הראשונים של חודש יולי הדו"ח יוגש לשר האוצר ושר התמ"ת. אז יתקבלו החלטות ממשלה וככל שידרשו תיקוני חקיקה. ההמלצות לא פשוטות ויש לא מעט גורמים שדעתם לא נוחה מהן ובצדק. הם יעשו ככל שיכולתם על מנת לטרפד אותן אך נשמח לתמיכת הכנסת כשזה יקרה".

''אישור רכישת קלאברמקט ב-2005 היה טעות''

קדמי אישר כי אכן התברר שמחירי המזון בישראל יקרים ביחס לעולם. שינוי מגמה בולט אירע ב-2005 וקפיצה במחירים בשנים 2007 ו-2008. ''ב-2005 קרסה רשת קלאבמרקט והממונה על ההגבלים העסקיים אישר את מיזוגה עם שופרסל. ההחלטה הייתה לא טובה, אבל בנסיבות ההן היא הייתה היותר טובה מבין האפשרויות האחרות. אני לא חושב שהיום הוא היה מקבל החלטה שונה. אישור המיזוג יצר אוליגופול של מגה ושופרסל לצד אוליגופול של ספקי המזון. המצב יצר כוחות שוק חזקים שמצליחים להעלות מחירים. אחרי 2005 לא הייתה תחרות בין המשווקים שיכלה לרסן את עליית המחירים".

לדברי קדמי, ישראל נמצאת בין 5 המדינות הריכוזיות ביותר בעולם הקמעונאות. לדבריו, האוליגופולים הקמעונאיים והיצרניים שלטו בשוק ולא גלגלו את הפחתות מחירי הסחורות לצרכן מ-2008. קדמי אף מתח ביקורת על הממשלה, שלדבריו הייתה שחקן מרכזי ואישרה את מיזוג קלאבמרקט ולא אכפה את הצו המוסכם. הוא ציין כי הוועדה בראשותו ממליצה לבחון אם ספקים גדולים שרכשו יצרנים קטנים גרמו לשינוי לרעה בתחרות. עוד הוא ציין כי הוועדה ממליצה לחזק את המותגים הפרטיים, להפחית מכסים, ולהתערב בחקיקה בסידור המדפים כדי להשאיר שטח מדף ליצרנים הקטנים. באשר לפיקוח על מחירים ציין קדמי כי מזה כמה חודשים המשרד מפקח על הרווחיות של חלק ממוצרי החלב, וכי ההמלצות לא כוללות חיוב רשתות שיווק למכור סניפים, מאחר שמדובר בנושא מורכב שנמצא עדיין בבחינה.

''הפער הוא בשיווק ולא בייצור, אז למה פגעתם בחוליה היצרנית ?''

ח"כ עמיר פרץ אמר כי שאלת השאלות תהייה הביצוע. הוא הוסיף כי היישום צריך להיעשות תוך בקרה, כדי לוודא שלא נגרם נזק למשק כמו למשל בנושא תעסוקה. עם זאת הוא מתח ביקורת על חוסר ההתייחסות בדוח לנעשה בפריפריה. "לא יכול להיות שאין בדוח פרק שמתייחס לפריפריה ולא ראינו התייחסות לנושא הפחתת המע"מ על מוצרי המזון", אמר.

יו"ר מפלגת העבודה חה"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה כי היא חשה שקודם סומנה המטרה ואח"כ נכתב הדוח. הורדתם את מחיר המטרה של החלב ופתחתם את השוק לייבוא גבינות קשות – ובסוף התברר שהחקלאים לא אשמים", אמרה ח"כ יחימוביץ' לקדמי. היא ציינה כי ב-2008 תנובה נמכרה לאייפקס ומוצרים הוצאו מפיקוח ואמרה כי גם הדברים הללו השפיעו על עליית המחירים והוסיפה: "הממשלה לא הייתה שם כדי לפקח". ח"כ יחימוביץ' התייחסה להורדת המכסים ואמרה כי הדבר כבר מוביל לקריסת מפעלים, שככל הנראה ייסרו בקרוב. "מתברר שאין קשר בין התשומות למחירים, והפער הוא בשיווק ולא בייצור, אז למה פגעתם בחוליה היצרנית?", שאלה ח"כ יחימוביץ' את מנכ"ל משרד התמ"ת.

ח"כ רונית תירוש הצטרפה לקריאה לסל מוצרים בסיסי מפוקח ואמרה כי העלייה במיסים העקיפים פגעה בצרכנים. ח"כ אבישי ברוורמן אמר כי ישראל אינה תחרותית אלא ריכוזית, והריכוזיות חוסמת את השחקנים הקטנים. "צריך להתחיל להיאבק בריכוזיות בלי שום מורא", אמר. ח"כ דב חנין המליץ גם הוא ללכת לכיוון פיקוח על מחירים. הוא הוסיף כי ב-2005 עלתה אידיאולוגיה של קפיטליזם והמדינה יצאה מהשוק – וזו הייתה סיבה נוספת שהשפיעה על עליית המחירים. "צריך להכניס את המדינה חזרה לתמונה בצעדים נמרצים ונחרצים, בהם הורדת המע"מ על מוצרי המזון", אמר ח"כ חנין. ח"כ איתן כבל אמר כי הכשל נובע מחזירות ומהיכולת של השולטים בשוק להעלות מחירים וקרא גם הוא למעורבות של הממשלה בנושא. ח"כ עפו אגברייה דרש פתרונות גם למגזר הערבי. ח"כ נינו אבסדזה אמרה כי "אנחנו בקפיטליזם חזירי לא נורמלי ובריכוזיות", וקראה לשבור את המונופולים באמצעות רגולציה.

''הכוח היחסי של היצרנים והחקלאים ירד אל מול המשווקים שהשתלטו על השוק''

איל עופר מתנועת ישראל יקרה לנו אמר כי היצרניות הגדולות מטעות את הצרכנים באמצעות מבצעים, ולא מאפשרות לעקוב אחרי המחיר האמיתי של המוצרים. ב-2005 ירד הכוח היחסי של היצרנים והחקלאים אל מול המשווקים שהשתלטו על השוק, והחלו עליות המחירים", אמר. מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, אמר כי צריך לדאוג לשוק תחרותי ושקוף ולאפשר לצרכנים לבצע השוואת מחירים. מנכ"ל רשת שיווק השיקמה, רמי לוי, אמר כי צריך להוריד מחירים קודם בתשומות כמו מים, חשמל וארנונה ולהקל על הבירוקרטיה. יפתח שקד, מיוזמי מחאת הקוטג', אמר כי היצרנים יצאו ללא אחריות לשוק המזון ולדבריו, הרגולטור שאפשר ליצרנים הגדולים לרכוש את הקטנים צריך עכשיו לפרק אותם.

מנכ"ל התמ"ת קדמי התייחס בתגובה לדרישות להפחית את המע"מ על מזון ואמר כי הוועדה לא השתכנעה שזה צעד נכון, שכן לא ברור שההפחתה תגולגל לצרכן. לדבריו, תוך כשנה המחיר היה עולה בחזרה ובקופת המדינה היה נוצר גרעון של כ-5 מיליארד שקל בשנה. היו"ר שאמה-הכהן אמר כי "זה כמו העברת מיליארדים מקופת המדינה ליצרנים ולמשווקים". קדמי הוסיף כי חלק מההערות שנשמעו בדיון יוטמעו בדוח ואמר כי הפחתת המחירים זה תהליך שיארך זמן. היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוא לא חושב שאפשר לעשות בשוק המזון מה שנעשה בשוק הסלולר, אך כל הוזלה תהייה ברכה. "הצעדים הם פורצי דרך ומצריכים אומץ ויש להם גיבוי מהוועדה", סיכם היו"ר.