הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השופט רובינשטיין: קרקרת התרנגולות ושוועתן מגיעה לאולמנו


בג''ץ דן בעתירת עמותת אנונימוס שבעקבותיה מוקפאת מזה שנתיים הרפורמה המתוכננת בענף הלול. השופטים מתחו ביקורת על הסחבת וחוסר התאום בין המשרדים השונים, והורו לממשלה לדון בתוך חודש בטיוטה החדשה של התקנות לחוק צער בעלי חיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-6-2012


שלושת שופטי בג"ץ, אליקים רובינשטיין, עוזי פוגלמן ואורי שוהם הורו לממשלה לדון בתוך חודש בטיוטה החדשה של התקנות לחוק צער בעלי חיים המתייחסות לתנאי אחזקתן של התרנגולות בלולים.

בית המשפט דן בעתירת ''עמותת אנונימוס'' לזכויות בעלי חיים, שבעקבותיה מוקפאת הרפורמה המתוכננת בענף הלול שהתקבלה בהחלטת ממשלה בשנת 2007 וכוללת בנייה מחדש של הלולים בתעשיית הביצים. בעקבות העתירה ניסח משרד החקלאות טיוטת תקנות הנדונה מזה שנתיים בוועדת החינוך, ואולם עדיין לא נמצא להן רוב של חברי הועדה ב-7 הדיונים שהוקדשו לנושא. על-פי התקנות שהציע משרד החקלאות, יוחזקו התרנגולות בשטח של 25x30 ס''מ לתרנגולת. ארגוני בעלי החיים קוראים להקמת לולי מעוף -לולים ללא כלובים הבנויים לגובה בכמה מפלסים, כהצעת פשרה בין כלובי הסוללה לבין לולי החופש (שבהם יש חצר).

שופטי בג''ץ מתחו ביקורת על הסחבת ועל חוסר התיאום בין משרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה. בהתייחסו להצעת משרד החקלאות להקים את הלולים בגודל של 750 סמ''ר למטילה ולשדרג אותם בעתיד לתקן המינימלי של האיחוד האירופי, אמר השופט פוגלמן: "יכול להיות תסריט, ואני רואה עין בעין עם השר להגנת הסביבה, שייעשו בסטנדרט הנמוך, ולא ישודרגו. אנחנו מכירים את המנהל הציבורי ואנחנו קטני אמונה".

"התקנת התקנות נעשית לצערנו בעצלתיים, בשל חילוקי הדעות בממשלה, וקול קרקרת התרנגולות ושוועתן מגיע עד לאולמנו... בברכות השחר מברכים אנו את הקב"ה, אשר 'נתן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה'. השכוי מבחין בין יום ובין לילה, אך מתקשה בוודאי להבין את ההשתהות בהכרעה בנושא זה. יפה איפוא שעה אחת קודם". אמר השופט רובינשטיין והוסיף: "אין ספק בעינינו, כי הגיעה העת להכרעת הממשלה באשר לתקנות, גם אם איננו מתעלמים מן המצב שבין פטיש הדרישות בחינת צער בעלי חיים לסדן החקלאים, ומעניינים כלכליים הכרוכים בכך. ועל כן - ונוכח ההודעה כי הצעת משרד החקלאות תוגש בתוך שבועיים מיום הדיון בפנינו - אנו מבקשים כי הנושא יובא לדיון הממשלה בתוך חודש מהיום, וזאת כדי לאפשר המשך עבודתה של ועדת החינוך של הכנסת, שאנו מניחים כי תפעל מצדה ללא דיחוי לאחר החלטת הממשלה. הודעה מטעם הממשלה תימסר עד שבוע לאחר שלושים הימים כאמור", קבע רובינשטיין.

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את עמותת "אנונימוס", אמר בדיון: "למעשה ההתלבטות במשרד החקלאות היא בין לאמץ את הסטנדרט הנמוך בעולם, לבין לאמץ סטנדרט שהוא עוד פחות מזה. אנחנו סבורים שצריך לאמץ סטנדרט מתקדם. הסטנדרט הנמוך נקבע לפני משך זמן שבמונחים של רווחת בעלי-חיים הוא שנות דור. מדינה אחר מדינה באיחוד מתנתקות מהתקן של 750 סמ"ר לתרנגולת והולכות לכיוונים הרבה יותר מתקדמים. גם חברי הכנסת בדיונים בנושא מדברים על סטנדרטים מתקדמים יותר כמו בקליפורניה, אוסטריה, שוויץ, גרמניה, הולנד – מדינות שבהן חשבו על הדברים בשנים האחרונות - והגיעו למסקנה ש-750 סמ"ר זה לא מספיק, בוודאי לא לעם ישראל".