הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הלובי החקלאי טירפד יוזמה של רשות המים לייקור חד בהיטל ההפקה


ועדת הכספים קיבלה את הצעת רשות המים להכפיל פי 13-8 את היטל הפקת המים שניגבה מחקלאים החורגים ממכסת המים המותרת לשאיבה מבארות ומעיינות. אולם יו''ר הלובי החקלאי ח"כ שי חרמש, שכנע את הוועדה לקיים דיון חוזר. דובי אמיתי: ''אם תתממש החלטת הרשות, אזרחי ישראל יתגעגעו למחיר החד-ספרתי של הירקות והפירות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-6-2012


הלובי החקלאי בכנסת הצליח לטרפד את הצעת רשות המים להכפיל פי 13-8 את היטל הפקת המים העצמית של החקלאים על שאיבת כמויות מים שחרגו מהמכסה שהוקצתה להם.

היטל ההפקה הנו תשלום אותה גובה רשות המים ממי שבידיו רישיון הפקה עצמי, חקלאיים פרטיים וישובים חקלאיים אשר שואבים את המים הן מבארות מים פרטיות והן ממקורות מים אחרים כגון מי הירדן והכנרת, באמצעות מפעלי מים אזוריים שפיתחו מספר יישובים הסמוכים למקורות המים בהשקעות של מיליוני שקלים. לכל משק מוקצבת מכסה שנתית בפיקוח קפדני.

ברור הדבר כי המפיק הפרטי הוא הגורם אשר השקיע את כל הנדרש בכדי להגיע אל מקור המים לצורך השאיבה, והוא הנושא בכל ההוצאה הכרוכה בעלות השאיבה כמו גם הולכת המים לשטח ובתחזוקה השוטפת של האתר ומתקניו. מחויבות זו כרוכה בעלות כספית משמעותית, ומכאן שהיטל ההפקה נקבע על סכום סביר של 55 אג' למטר מעוקב של מים מופקים.

אלא שרשות המים מבקשת להכביד ידה על החריגה מרישיון ההפקה בדרך של היטל כבד ביותר. לפי הצעת הרשות, שאיבת יתר של עד 10% מהמכסה תחייב בהיטל של כ-4.5 ₪ לקוב (פי 8 מהתעריף הבסיסי), ועל שאיבת יתר מעל 10% יעמוד ההיטל על כ-7 ₪ לקוב (פי 13). הרשות גם הציעה לגבות את ההיטל המוגדל רטרואקטיבית מראשית 2012. במגעים קודמים של החקלאים עם רשות המים הם הסכימו החקלאים על התשלום המוגדל לשאיבת היתר אבל רק על על כמות שמעל 10% מהמכסה ובסדר גודל של אחוזים בודדים. הצעתם נדחתה. לטענתם החקלאים, אין מנוס משאיבת היתר אפילו השנה, למרות שהיתה גשומה יחסית.

''מדובר ב"מס הפקה" ובמכשיר לשאיבת כסף מהחקלאי כש-90% מהמחיר ישולם לקופת המדינה מכיסם של צרכני התוצרת החקלאית במדינה. אם תתממש החלטת הרשות לייקר את ההיטל במאות אחוזים, אזרחי ישראל יתגעגעו למחיר החד-ספרתי של הירקות והפירות'' אמר נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי לועדת הכספים.

מסמך רשות המים הוגש לועדת הכספים של הכנסת לצורך אישור בלבד, אך שם "פגש" את ראש הלובי החקלאי, ח"כ שי חרמש (קדימה). ניסיונו לסכל את התיקון לא הצליח להביא את הרוב הנדרש, ולכן נקט חה''כ חרמש בתרגיל פרלמנטרי הנקרא "רוויזיה" שמשמעותו היא כי ביצוע ההחלטה (שאכן זכתה לרוב), יידחה עד להצבעה מחודשת תוך שבוע ימים. פרק זמן זה נוצל לגיוס תמיכה פרלמנטרית בסיוע ארגוני החקלאים - התאחדות חקלאי ישראל, התאחדות האיכרים ועוד.

בבואם לישיבת ועדת כספים כעבור שבוע, מצאו אנשי רשות המים מולם חזית אחידה מקיר לקיר של כל סיעות הבית ונציגיהן בועדת כספים, אשר חברו לח"כ חרמש, תמכו בדרישתו לרוויזיה והחליטו על הקמת ועדת משנה בהרכב שני חברי הלובי החקלאי, חרמש ויצחק וקנין (ש"ס), אשר התבקשו להיכנס למו"מ עם רשות המים ולהגיע להסכמות עמם תוך שבועיים.