הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מהנעשה בהתאחדות חקלאי ישראל


החורף הגשום והקר יחסית בתוספת אביב נוח - יצרו תנאים אקלימיים טובים שהביאו עימם יבולי ברכה בתבואות החורף ובפירות הקיץ ועם זאת יצרו מספר בעיות שעימן אנו מתמודדים כעת

אבשלום (אבו) וילן  13-6-2012


החורף הגשום והקר יחסית בתוספת אביב נוח - יצרו תנאים אקלימיים טובים שהביאו עימם יבולי ברכה בתבואות החורף ובפירות הקיץ ועם זאת יצרו מספר בעיות שעימן אנו מתמודדים כעת.

בפירות הקיץ - צפויים השנה שפע של יבולים ופרי איכותי באפרסקים ונקטרינות, דובדבן, שזיף וכו'.

בגידולים מסוימים עשויה להיות הכפלת הכמות השנתית, וביחד עם מועצת הצמחים, משרד החקלאות וארגון מגדלי פירות מתגבשת תוכנית לפיתרון סוגיית העודפים ע"י יצוא לעזה וארגון תמיכה כספית לכך. כמו כן, מחפשים בדחיפות כיווני יצוא נוספים.

ראוי לציין כי ענפים שיש להם קרנות ייעודיות לגידולים דוגמת תפוחי האדמה, עברו בזמן האחרון משברים קשים בתחום המחירים והפעילו את הקרנות שברשותם - כדי לעזור למגדלים לעבור עונה קשה.

זה המקום לציין כי קרוב ל-30% ממגדלי הפירות לא משלמים את האגרות הקבועות בחוק והדבר גורם נזק כבד לענף כולו, והדוגמא הנוכחית הינה חוליה אחת בשרשרת של אי ודאיות שכל ענף חקלאי מתמודד עימה חדשות לבקרים.

בנושא המים - השנה אושרה מכסה שנתית של 455 מיליון קוב במערכת הראשית ועוד כ-80 מיליון קוב לערך באיזורים המנותקים.

בשנה שחלפה לא השתמשנו במלוא המכסה עקב גשמי האביב המאוחרים והחורף שהחל מוקדם. השנה הצפי הינו שכל הכמות תנוצל עקב הפסקת גשמים בתחילת האביב ומצב המטעים שהוזכרו לעיל.

בהסכם השנתי הוסכם על ניוד במשך תשעת החודשים הראשונים של השנה ולאחר מכן חריגה של עד 10% מהכמות השנתית במחירי חריגה.

כרגע מתנהל עימות עם רשות המים בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע לתקנות שעיקרן שינוי היטלי ההפקה של בעלי הבארות הפרטיים בנושא השימוש במים ביתיים אשר מטיבות עם החקלאים והיטל שימוש חורג במים חקלאיים. בנוסף לכך - במסגרת הדיונים להשגת פשרה עם רשות המים התחייבה הרשות למכסות איזוריות כוללות בעמק הירדן, סובב כנרת, הגליל העליון ורמת הגולן, כך שהיקפי הבעיה הצטמצמו.

עיקר הוויכוח עם רשות המים מצוי בנושא מאגרי הביוב, בתשלום על פחת המאגרים, שהוקמו בעזרת מענקי מדינה. בניסיונות להעברת הבעלות על המאגרים לחברת מקורות ובשורה של נושאים, דוגמת ניסיונות שינוי חד צדדים של הסכם המים ע"י רשות המים, שבהן אנו במחלוקת עמוקה עם קובעי המדיניות ברשות.

הדיונים והמו"מ מתנהלים באמצעות ההתאחדות, ארגון עובדי המים ושותפים להם כל הגורמים המקצועיים והחקלאיים.

כאמור - עיקר המאבק לפנינו ואנו נעשה הכל שנופיע בחזית אחידה ומסודרת של כלל החקלאים, המועצות האיזוריות וארגוני המגדלים.

עובדים זרים - ויכוח קשה מתנהל בחודשים האחרונים בין ממשלת ישראל וחברות כוח האדם שקיבלו את היתר העבודה עם תאילנד במסגרת ההסכם עם IOM - ארגון הטיפול בפליטים של האו"ם.

שש חברות כוח אדם הגישו בג"צ כנגד המדינה וכנגד התאחדות חקלאי ישראל, בגין העובדה כי הם הוגבלו לגביה של 2,100 ₪ מכל עובד זר לצורך הבאתו לחקלאי ודאגתם לשירותים שונים במהלך שהותו. ארגוני החקלאים יצרו תחליף דרך מתן שירות ע"י חברת מבט של תנועת המושבים ובסיוע ארגון מגדלי ירקות. הבג"צ ידון בימים הקרובים ואנו עושים הכל להסרתו ופתיחה מיידית של השמים.

מתחילת השנה יש יציאה של עובדים שסיימו את תקופת שהייתם וחברות כוח האדם מנסות לסגור את השמיים ובכך לפגוע בנו בתקווה כי נוציא בשבילם את "הערמונים מן האש" באמצעות לחץ על רשות ההגירה שתאפשר להם גביית סכומי עתק.

אנו מיוצגים ע"י משרד עו"ד הרצוג פוקס נאמן ונקווה כי בשבועות הבאים תיפתר סוגיה כאובה זו.

ארגון מגדלי עופות - ארגון מגדלי עופות עובר טלטלה תקופה ארוכה בעקבות מרד של מגדלי ביצים מאיזור הצפון כנגד הרפורמה בענף ההטלה שמוביל משרד החקלאות בשנים האחרונות בשיתוף ארגוני המגדלים והמועצות האיזוריות בצפון. מזכיר הארגון בחר במוצהר בעמדת המתנגדים לאחר ששנים רבות צידד בעמדה ההפוכה, ובכך נוצר מצב בלתי אפשרי במערכת קבלת ההחלטות בין ארגוני המגדלים, משרד החקלאות, התנועות, המועצות האיזוריות ומועצת הלול.

הארגון החליט לאחרונה על סיום תפקיד המזכ"ל, כפוף לשימוע מסודר, ואני תקווה כי כל המעורבים יקבלו ההחלטות ולא יגררו את המערכת למאבקים משפטיים ארוכי טווח.

בנושא הרפורמות - שורה של רפורמות מצויות בשנה האחרונה על "הכוונת" של משרדי הממשלה השונים - המשרד לאיכות הסביבה, משרד החקלאות, משרד התמ"ת ומשרד האוצר.

המפורסמת שבהן - הרפורמה בענף החלב, כחלק מדו"ח קדמי, שלה עלות של כ-350 מיליון ₪ - מחיר ההגדלה של הרפתות המושביות ל-700 אלף ליטר כל אחת.

הרפורמה בלול ההטלה גם היא מתגלגלת מספר שנים ועלותה המוערכת בכמה מאוד מיליוני שקלים בגמר התהליך.

רפורמה בענף הדגים שעיקרה ניקוי המים הזורמים מהבריכות לנחלים מוערכת ב-120 מיליון ₪ בענף שמחזור המכירות השנתי שלו - כ-240 מיליון שקלים בשנה.

בכל הללו אנו נמצאים בוויכוחים קשים עם המדינה על עלות ההשתתפות של הריבון במימון הרפורמות.

לאור החור הגדול המסתמן בתקציב המדינה לשנת 2013 מתרבים הסימנים כי הרפורמות יוקפאו וביצוען יידחה לזמנים טובים יותר.

אנחנו עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות ונעדכן מיידית את כל הענפים הרלוונטיים במידה ויהיו שינויים כלשהם.


קייץ נוח לכולם, עם יבולים טובים ומחירים סבירים.


אבשלום (אבו) וילן
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל