הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סקר: 97.1% מהציבור סבור כי הרפתנים אינם אשמים בעליית מחירי מוצרי החלב


עפ'י סקר דעת קהל שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה 97.1% מהציבור חושבים כי הרפתנים אינם אשמים בעליית מחירי מוצרי החלב. 25.9% חושבים כי רשתות השיווק אשמות בעליית מוצרי החלב, בעוד ש-27.4% חושבים כי זוהי הממשלה שאשמה בעליית המחירים. בפגישה שתיערך היום (ד') בין ראש הממשלה ושרי האוצר, התמ"ת והחקלאות יעשה ניסיון אחרון להגיע להסכמות בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-6-2012


בפגישה שתיערך היום (ד') בין ראש הממשלה ושרי האוצר, התמ"ת והחקלאות יעשה ניסיון אחרון להגיע להסכמות בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב.

ועדת קדמי הוקמה בקיץ האחרון בהוראת משרד התמ''ת בעקבות המחאה החברתית, במטרה לבדוק את עליית המחירים בשוק החלב. הועדה המליצה להוריד את מחיר המטרה לרפתנים (המחיר לליטר חלב גולמי המשולם לרפתן) ולפתוח את שוק מוצרי החלב לייבוא.

בפעם האחרונה שעלו המסקנות על שולחן הממשלה, הן נתקלו בהתנגדות חזקה מצד הרפתנים והחקלאים, וגם מצד חברי כנסת ושרי ממשלה, וירדו מסדר היום. מבקרי ועדת קדמי טוענים כי ההמלצות פוגעות בעיקר ברפתנים, שהם החוליה החלשה, ולא מטפלות ברשתות השיווק ובמחלבות.

ראש הממשלה ונציגי האוצר והתמ"ת דוחפים להעברת המלצות הועדה למרות שבפורומים שונים הודו נציגי האוצר כי הורדת המחיר לרפתנים לא תוביל להורדת מחירי מוצרי החלב לצרכן.ועדת קדמי עצמה קבעה כי הזינוק במחירי מוצרי החלב אינו נובע מעלייה במחיר המטרה לחקלאי כי אם מגורמים שונים בשרשרת הערך. ואכן, מנתוני מועצת החלב עולה כי בעוד מחיר המטרה לחקלאי בשנת 2008 זהה למחיר כיום מחירי מוצרי החלב עלו לציבור הצרכנים בעשרות אחוזים.

יעקב לבי ואיציק אלרוב, ממובילי מחאת הקוטג': "הפגיעה ברפתנים כשלעצמה לא תוריד את מחיר המוצר הסופי אפילו באגורה אחת, זה לא הוגן ולא מועיל "

97.1% מהציבור חושב כי הרפתנים אינם אשמים בעליית המחירים

עפ"י סקר דעת קהל שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה 97.1% מהציבור חושבים כי הרפתנים אינם אשמים בעליית מחירי מוצרי החלב . 25.9% השיבו כי רשתות השיווק אשמות בעליית מוצרי החלב, בעוד ש- 27.4% חושבים כי זוהי הממשלה שאשמה בעליית המחירים. נתונים דומים התקבלו גם כאשר התשובות פולחו בהתאמה לתמיכתם הפוליטית של המשיבים במפלגות המרכיבות את הקואליציה. 23% מסכימים מאוד ודי מסכימים כי יש לוותר על הוזלת מחיר מוצרי החלב, אם משמעותה חיסול פרנסתם של אלפי עובדים ברפתות והתעשייה הנלווית ופגיעה בכלכלת יישובים בעוטף עזה, בעמקים ובגולן.

עוד נמצא בסקר כי כ-34.5% מהציבור מסכימים מאוד ודי מסכימים כי ועדת קדמי מתייחסת בעיקר לרפתנים על מנת להקל את הלחץ הציבורי נגד הטייקונים שהינם בעלי קשרים פוליטיים וכלכליים עם מקבלי ההחלטות.

סקר דעת הקהל הקיף 550 מרואיינים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת, ונערך על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה.