הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דשן שהופק מבוצה בשפד''ן העלה יבול תפוחי אדמה ב-50%


מתקן שהוקם בשפד''ן הופך 15% מהבוצה של גוש דן לדשן לחקלאות. בעקבות ניסוי שבוצע במכון וולקני, הדשן שהופק העלה יבול של תפוחי-אדמה בכ-50%. לאור התוצאות, המתקן עשוי להגביר את תפוקתו בקרוב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-6-2012


דשן לחקלאות שהופק מבוצת השפד''ן, הצליח להגביר יבול של תפוחי אדמה בכ-50%. כך עולה מניסוי שביצע מינהל המחקר החקלאי במכון וולקני ותוצאותיו התקבלו לאחרונה.

מתקן הטיפול בבוצת השפד"ן, שהופך כ-15% מהבוצה לדשן לחקלאות, הוקם ב-2007 ע''י חברת דן וירו בשליטת GES מקבוצת גרנית הכרמל. בעקבות תוצאות הניסוי, עשוי המתקן להגביר את תפוקתו מכ-200 טונות דשן ביום לכ-500 טונות ביום. הדשן שמתקבל בתהליך עומד בקריטריונים המחמירים ביותר של המשרדים להגנת הסביבה, הבריאות והחקלאות.

מנכ"ל GES זוהר פולובין אומר כי תוצאות הניסוי מסלקות את סימני השאלה ומוכיחות מעבר לכל ספק כי מדובר בדשן שתוצאותיו טובות משמעותית מפעילותו של דשן רגיל. ''כשהתחלנו החשש היה שהחקלאים לא ירצו להשתמש בו מכיוון שבתהליך המתקן משתמש בסיד ובפחם, וכעת התבדה החשש שהתוצרת לא תתאים''. אומר פולובין.

השפד"ן, מפעל טיהור השפכים הגדול בישראל, מטפל בשפכים של 23 רשויות מקומיות באזור גוש דן בהיקף של כ-370 אלף מ"ק ליום. השאריות שנותרות בתהליך הטיפול בשפכים (הבוצה) מוזרמות כיום אל הים באזור פלמחים. לאחרונה קיבל המפעל היתר להמשיך להזרים את הבוצה לים עד 2015 ולאחר תקופה זו תופסק ההזרמה סופית והשפכים יטופלו באמצעות מתקנים מעכלים.

לפני כשנה הקימה חברת דן וירו את המתקן הניסיוני בשפד''ן שמפיק את הדשן לחקלאות ומסוגל להפיק ממנה גם אנרגיה. עלות הקמתו כ-14 מיליון שקלים ועלות התפעול שלו כ-9.5 מיליון שקלים בשנה. בחברה מציינים כי המתקן יהיה מסוגל לטפל בעתיד בכ-45% מהבוצה ובתוך שנה אף בכולה.