הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המלצות ועדת קדמי למשק החלב יובאו לאישור הממשלה בעוד 10 ימים


דיון שהתקיים היום בלשכתו של מנכ''ל משרד ראש הממשלה הגיע למבוי סתום. מנכ''ל המשרד: ההמלצות יוגשו לשולחן הממשלה בעוד 10 ימים גם הצדדים לא יגיעו להסכמה. יו''ר הלובי החקלאי חה''כ שי חרמש: הלובי יילך למלחמת חורמה נגד כל יוזמה של הממשלה לשנות את משק החלב. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר: נהלום בעוצמה בכל החזיתות ובכפוף לחוק

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-6-2012


כשנה לאחר מחאת הקוטג' והקמתה של ועדת קדמי, מגביר משרד התמ''ת את המאמצים להביא את המלצותיה של הוועדה לבחינת מחירי מוצרי החלב לאישור הממשלה.

ישיבה שנערכה היום (ד') בנושא בלשכתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, הסתיימה ללא הסכמות והוחלט להמשיך בדיונים בשבוע הבא. לוקר הבהיר, כי אם לא יושגו הסכמות בין הצדדים, יעלו ההמלצות כמו שהן לאישור הממשלה למרות התנגדותה של שרת החקלאות אורית נוקד.

בדיון השתתפו נציגים ממשרדי האוצר, החקלאות והתמ"ת. למעט שרת החקלאות אורית נוקד, כל המשתתפים תמכו בהמלצות העוסקות ברפורמה במחלבות, בהורדת מחיר המטרה (המחיר לליטר חלב גולמי שמשולם לרפתנים) וביבוא גבינות ומוצרי חלב אחרים. הצדדים אמורים היו להציג היום עמדת פשרה בסוגיות אלה, אולם לא הצליחו כאמור לגשר על הפערים ביניהם.

הרפתנים טענו בישיבה כי המלצות ועדת קדמי פוגעות ברפתנים שהם החוליה האחרונה בשרשרת הרווח וכי המחיר עבור החלב הגולמי (מחיר המטרה) נשאר זהה משנת 2008 בעוד מחירי מוצרי החלב לצרכן עולים בשל פערי התיווך של רשתות השיווק. ''על הממשלה לטפל באלו ולא לפגוע בענף הרפת וברפתנים. המחיר אותו מקבל הרפתן עבור החלב מפוקח ממילא ע"י הממשלה שאינה מסוגלת לטפל בגורמים האמיתיים הגורמים לעליית מחירי מוצרי החלב והמזון כמו המחלבות ובעיקר רשתות השיווק.'' אומרים הרפתנים.

"פיצוץ המשא ומתן בנושא החלב הינו מבחינת הרפתנים הכרזת מלחמה. אנו לא נהסס לפעול במלוא התקיפות לטרפד הצעות אלו ונהלום בעוצמה בכל החזיתות ובכפוף לחוק'' אמר היום מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר יעקב בכר''.

נוקד לשמחון: ''מספיק לדרדר את החקלאות לתהום''

שרת החקלאות אורית נוקד ושר התמ''ת שלום שמחון החליפו ביניהם במהלך הפגישה האשמות חריפות בנושא מתווה ההוזלה של מחיר המטרה לחלב ניגר . המתווה המקורי של ועדת קדמי קבע כי מהתמורה שמקבלים כיום הרפתנים מהמחלבות עבור ליטר חלב (2.14 שקלים לליטר) יופחתו 5-4 אג' בתמורה להתייעלות הענף. הרפתנים הזהירו שישום ההמלצה תביא לחיסולן של כ-400 רפתות במשקים המשפחתיים.

נוקד תקפה את המתווה שהציעה ועדת קדמי ואמרה כי מהתמורה שמקבלים הרפתנים לליטר חלב כיום נותר להם רווח של 15-20 אגורות בלבד, המסתכם ב-8,000-10,000 שקלים לחודש. בתגובה לדבריה, קרא לה שמחון "להפסיק לגרור רגליים". על כך השיבה שרת החקלאות "להפסיק לדרדר את החקלאות לתהום".

במשרד החקלאות שניסה לפשר בין הצדדים במשא ומתן בשיתוף הלובי החקלאי בכנסת, אמרו כי פגיעה במחיר לרפתן לא תביא ממילא לירידה במחירי מוצרי החלב ולכן צעדי הממשלה אינם ברורים. בנוסף, פתיחת שוק החלב ליבוא יביא לחיסול יצור החלב בישראל, ולא יוריד את מחירי המזון, אלא אם הממשלה תטפל בפערי התיווך, מאחר ואת היבוא יעשו שוב היבואנים והסוחרים.

שי חרמש: ועדת קדמי ומשרד האוצר מחפשים את המטבע במקום הלא נכון

יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, שי חרמש אמר בתגובה, כי "הלובי יילך למלחמת חורמה נגד כל יוזמה של הממשלה לשנות את משק החלב". לדבריו, "ועדת קדמי ומשרד האוצר מחפשים את המטבע במקום הלא נכון. במקום לטפל בריכוזיות ברמה הקמעונאית וברמת המחלבות, מחפשים פתרון אצל החקלאי הבודד שבעמל יומו מגדל פרות".

חרמש הוסיף, כי "גם רעיון התעתועים לפתוח יבוא למוצרי חלב מחו"ל הוא מיקסם שווא שהמרוויחים היחידים ממנו יהיו היבואנים ורשתות השיווק. עד היום למדנו שהורדת מכס אינה מתכון להורדת מחירים. לכן, נגייס את כל הכוחות ונסכל בדיוני ועדות הכנסת כל ניסיון לקעקע ולו לבנה אחת מחוק החלב שחקיקתו הושלמה לפני שנה וארבעה חודשים לאחר דיונים מעמיקים בין הממשלה, המחלבות והמגדלים".

חרמש ציין, כי היום ברור לכולם שיוקר המזון ומוצרי החלב אינו נעוץ במחיר המטרה. לראיה, בחצי השנה האחרונה ירדו בממוצע לפי הלמ"ס מחירי מוצרי החלב ב-4% ובכך נחסכו לציבור 400 מיליון שקל. כל זה, כשמחיר המטרה לא שונה מאז אוגוסט. בחוק החלב קיבלו על עצמם הרפתנים להתייעל מידי שנה ב-2% ולהוריד ב-2% את מחיר המטרה.

97.1% מהציבור: ''הרפתנים אינם אשמים בעליית מחירי מוצרי החלב''

בתוך כך, מסקר של חברת גיאוקרטוגרפיה שפורסם היום עולה כי 97.1% מהציבור חושבים כי הרפתנים אינם אשמים בעליית מחירי מוצרי החלב . 25.9% השיבו כי רשתות השיווק אשמות בעליית מוצרי החלב, בעוד ש- 27.4% חושבים כי זוהי הממשלה שאשמה בעליית המחירים. נתונים דומים התקבלו גם כאשר התשובות פולחו בהתאמה לתמיכתם הפוליטית של המשיבים במפלגות המרכיבות את הקואליציה. 23% מסכימים מאוד ודי מסכימים כי יש לוותר על הוזלת מחיר מוצרי החלב, אם משמעותה חיסול פרנסתם של אלפי עובדים ברפתות והתעשייה הנלווית ופגיעה בכלכלת יישובים בעוטף עזה, בעמקים ובגולן.

עוד עולה מהסקר כי 34.5% מהציבור מסכימים מאוד ודי מסכימים כי ועדת קדמי מתייחסת בעיקר לרפתנים על מנת להקל את הלחץ הציבורי נגד הטייקונים שהינם בעלי קשרים פוליטיים וכלכליים עם מקבלי ההחלטות.