הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרת החקלאות בעקבות קמח הטף


השרה אורית נוקד יצאה בשליחות לאתיופיה ובימים הקרובים תנסה להשיג את פריצת הדרך המיוחלת בייבוא של קמח ה''טף'' לישראל. קמח הטף מופק מדגן הגדל באתיופיה ומשמש לאפיית לחם האינג'רה שנחשב למוצר בסיסי ויומיומי בקרב רבים מבני העדה האתיופית בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-6-2012


שרת החקלאות אורית נוקד יצאה בשליחות חריגה ומעניינת לאתיופיה. בימים הקרובים תנסה השרה נוקד להשיג את פריצת הדרך המיוחלת בייבוא של קמח ה''טף'' לישראל. כך מדווח היום העתון ישראל היום.

קמח הטף מופק מדגן הגדל באתיופיה ומשמש לאפיית לחם האינג'רה הידוע כמאכל המסורתי של בני העדה האתיופית ונחשב למוצר בסיסי ויומיומי בקרב רבים מבני העדה.

באתיופיה, מקום גידולו העיקרי, ישנו מחסור חמור בדגן הטף. רשויות החקלאות האתיופיות מסרבות לספק תעודות מקור ליצואנים כדי לא לעודד יצוא של הטף משטחי המדינה. הכמות המעטה שיוצאת מהמדינה נשלחת עם תעודות מקור מזויפות. היבוא כיום לישראל מתבצע בדרכים עקיפות ומורכבות המייקרות במידה רבה את המוצר הסופי.

התזונה האתיופית המסורתית עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן ובסוכר. היא מבוססת בעיקר על דגנים וקטניות. המאכל הנפוץ ביותר של העדה האתיופית הוא האִנְגֵ'רַה‬, מאפה דמוי פיתה העשוי ונפוץ גם במטבח הסומאלי והאיתראי. אך מעבר לעניין התזונתי, יש כאן גם עניין של כבוד - רק העניים באתיופיה אכלו אינג'רה העשויה מחיטה רגילה. הטף הוא דגן שגדל בתנאי אקלים ייחודיים באפריקה ובשטח מישורי. רק מעטים הצליחו לגדלו על אדמת החמרה הישראלית. קמח הטף מתאים גם לחולי צליאק משום שהוא נטול גלוטן

גורמים רשמיים סרבו אתמול לציין אם חלה התקדמות במגעים שמנהלת השרה בסוגיית היבוא, אך אישרו את דבר שליחותה לאתיופיה בענין.