הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפתנים חילקו לשרי הממשלה מוצרי חלב מתוצרת הארץ


עשרות רפתנים התגייסו הבוקר למבצע בו העבירו לשרי הממשלה מוצרי חלב מתוצרת הארץ בצרוף מכתב שקורא להם להתנגד להצעת המחליטים בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב. ''יישום המלצות ועדת קדמי יהווה פגיעה בלתי הפיכה בענף ובפריפריה, לא יוזיל את מחיר מוצרי החלב לצרכן ויהיה בכייה לדורות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-6-2012


עשרות רפתנים הגיעו הבוקר (ד') לבתי שרי הממשלה ועימם תשורה של מוצרי חלב בצירוף מכתב הקורא להם להתנגד להצעת המחליטים בעניין המלצות ועדת קדמי למשק החלב, אשר תעלה לשולחן הממשלה ביום ראשון הקרוב.

במכתב, מתריע מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר, כי קבלת המלצות ועדת קדמי לנסיגה במחיר המטרה יביא לאסון, סגירת 500 רפתות בפריפריה ואבטלה לאלפי עובדים המתפרנסים מענף הרפת (מובילים, פועלים, וטרינרים ועוד). "אנו קוראים להתנגד להצעת המחליטים בעניין המלצות ועדת קדמי למשק החלב ולהבטיח שמשלוח מוצרי חלב זה לא יהיה הפעם האחרונה בה תזכה ליהנות ממיטב התוצרת של החלב הישראלי".

ועדת קדמי למשק החלב ממליצה להוריד את מחיר המטרה לרפתנים (המחיר המשולם להם עבור ליטר חלב גולמי) ביותר מ-30 אגורות וכמו כן לפתוח את שוק מוצרי החלב לייבוא. מחיר המטרה מפוקח על ידי הממשלה ומאז 2008 אף ירד ועומד כיום על 2.09 ₪. מנגד, עלו מחירי מוצרי החלב בתקופה זו בעשרות אחוזים כתוצאה מפערי תיווך אדירים שגובות המחלבות ורשתות השיווק.

ענף החלב הינו הענף היחיד במדינה שהינו ברגולציה מלאה, כאשר מכסות החלב לרפתנים, מחיר המטרה ומחיר המזון לפרות, כולם נקבעים על ידי המדינה. ''המחיר היחיד המפוקח הוא זה של הרפתנים ולכן לא ברורה לנו המגמה לפגוע דווקא בחוליה זו שבשרשרת. אנו לא מאמינים, כי שרי הממשלה יתנו יד לעוולה כזו בשם הפופוליזם.'' אומרים הרפתנים.

כמו כן מתריעים הרפתנים מפני יבוא למוצרי חלב אשר יציף את השוק הישראלי בסחורה זולה ולא מבוקרת. "לא ייתכן שישראל תהפוך לפח האשפה של העולם, אליה יביאו את כל המוצרים הבלתי איכותיים אשר לא נקלטים באירופה" עוד הם מציינים, כי פתיחת היבוא תביא ממילא להתעשרות נוספת של רשתות השיווק אשר מייבאות מוצרים ותתמוך בריכוזיות שאותה מנסה לשנות ממשלת ישראל.

בסיום פונים הרפתנים אל השרים ואומרים: "אנו משוכנעים שהחקלאות בישראל איננה רק עניין כלכלי אלא בראש ובראשונה דרך חיים וערך לאומי וקוראים לך למנוע את חיסולה. ענף החלב הישראלי הינו גאווה לאומית ונחשב למוביל בעולם: בתפוקה, באיכות, ביעילות ובשמירה על הסביבה. יישום המלצות ועדת קדמי למשק החלב יהווה פגיעה בלתי הפיכה בענף ובפריפריה, לא יוזיל את מחיר מוצרי החלב לצרכן ויהיה בכייה לדורות. בכוחך להבטיח שהחקלאות, שהיא מיסודות הציונות, תמשיך לשמש מקור לגאווה לאומית לשנים רבות".