הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דיווח: הממשלה לא תדון במסקנות ועדת החלב ביום ראשון


אגף התקציבים באוצר, משרד התמ''ת והחקלאות לא הצליחו להגיע לכדי הסכמה בנושא בהמלצות ועדת קדמי למשק החלב. ביום ראשון הקרוב יכנס מנכ''ל משרד ראש הממשלה בלשכתו את נציגי משרדי המשרדים בניסיון נוסף לגשר על הפערים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13:49:18 2012-06-21


מסקנות ועדת החלב לא יועלו לשולחן הממשלה ביום ראשון, זאת, על רקע הפערים העמוקים בין משרד החקלאות, משרד האוצר ומשרד התמ"ת בנוגע להמלצות השנויות במחלוקת, והחשש שהן לא יזכו לרוב בממשלה בשל לחץ כבד המופעל מצד הרפתנים והלובי החקלאי.

ועדת קדמי למשק החלב הוקמה בקיץ האחרון בהוראת שר התמ''ת שלום שמחון כדי לבחון את עליית מחירי המזון ובכללם בענף החלב. בין היתר, המליצה הועדה על הורדת מחיר המטרה לרפתנים (המחיר המשולם להם עבור ליטר חלב גולמי) ביותר מ-30 אגורות, פתיחת שוק מוצרי החלב לייבוא, הפחתת מכסים ועידוד הקמת מחלבות חדשות.

בפעם האחרונה שהמלצות ועדת קדמי עלו על שולחן הממשלה, הן נתקלו בהתנגדות חזקה מצד הרפתנים והחקלאים, וגם מצד חברי כנסת ושרי ממשלה, וירדו מסדר היום. מבקרי ועדת קדמי טוענים כי ההמלצות פוגעות בעיקר ברפתנים, שהם החוליה החלשה, ולא מטפלות ברשתות השיווק ובמחלבות.

הרפתנים טוענים כי המלצות ועדת קדמי יביאו לחיסולן המהיר של מאות רפתות, דירים ומחלבות משק בפריפריה, ולפגיעה קשה במקור פרנסתן של הנותרות ולא יביאו להורדת המחיר לצרכן. ''מחיר המטרה מפוקח על ידי הממשלה ומאז 2008 אף ירד ועומד כיום על 2.09 ₪. מנגד, עלו מחירי מוצרי החלב בתקופה זו בעשרות אחוזים כתוצאה מפערי תיווך אדירים שגובות המחלבות ורשתות השיווק.
. במשך שנה לא נעשה דבר על מנת לשנות את המסקנות האומללות של ועדת קדמי, על אף שהוכח גם על ידי הועדה עצמה, כי מחיר מוצרי החלב אינו מושפע כלל ממחיר המטרה אותו מקבלים הרפתנים, מחיר שממילא מפוקח על ידי הממשלה.'' אומרים הרפתנים

בשבוע שעבר התקיימה פגישה בלשכת מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, בהשתתפות שרי התמ''ת והחקלאות, ראש אגף תקציבים גל הרשקוביץ, מנהל רשות המסים דורון ארבלי וגורמים מקצועיים ממשלתיים נוספים. הגורמים התכנסו על-מנת לנסות ולהגיע לפשרה ולהכריע במתכונת בה יקודמו ההמלצות.

לוקר ניסה לפשר בין העמדות, בעיקר סביב סוגיית מחיר המטרה. במשרד החקלאות מתגדים להפחתת מחיר המטרה וטוענים כי המהלך לא ישפיע על המחיר הצרכן. לדבריהם, הסיבה למחירים הגבוהים נעוצה ברשתות, במחלבות הגדולות (תנובה, טרה ושטראוס), ובפערי התיווך. הדיון בין הצדדים הגיע למבוי סתום, ובסוף הישיבה הודיע מנכ''ל משרד ראש הממשלה כי אם בתוך 10 ימים לא יגיעו הצדדים להסכמות, ההמלצות יועלו במתכונתן המקורית לאישור הממשלה.

בדיון סוער שהתקיים השבוע בועדת הכספים של הכנסת בנושא המלצות ועדת קדמי והפחתת המכסים, תקפו חברי ועדה רבים את מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, באומרם כי הדו"ח שחיבר מפספס את המטרה, יגרום לפיטורי אלפי עובדים בתעשייה וגם לא יבטיח את הוזלת המחירים המיוחלת.

גורמים במשרד ראש הממשלה הבהירו היום (ה') כי מלכתחילה לא תוכנן להתקיים דיון על אישור ההמלצות בישיבת המשלה הקרובה, וכי מיד בתום הישיבה מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, מתכוון לכנס בלשכתו את נציגי משרדי התמ"ת, החקלאות והאוצר בניסיון לגשר על הפערים.

בשבוע האחרון הפעילו הרפתנים לחץ כבד על השרים להתנגד למסקנות. במשרד ראש הממשלה סבורים כי גם אם המסקנות יועלו לשולחן הממשלה, הן ירוככו משמעותית או יפלו בהצבעה.

היום נודע כי המשא ומתן בין הצדדים כשל לאחר שאגף התקציבים, משרד התמ"ת והחקלאות לא הצליחו להגיע לכדי הצעה אחידה. כאמור, מנכ''ל משרד ראש הממשלה לוקר יקיים ישיבה אחרונה בנושא ביום ראשון הקרוב.

העתון גלובס מדווח היום, כי בכירים במשרד התמ"ת הופתעו כשנחשפו היום לפרסומים שונים שלפיהם לוקר בוחן אפשרות לגנוז לחלוטין את המלצות ועדת החלב של קדמי. לדברי גורמים במשרד, איש לא דיבר על אפשרות כזו, מה גם שלוקר אמר במסגרת דיון סגור כי אין מנוס מיישום ההמלצות למען הוזלת סל מוצרי החלב. מלשכתו של לוקר נמסר בתגובה, כי "הטענות אינן נכונות. מנכ"ל משרד ראש הממשלה לומד את הדו"ח ובוחן דרכים ליישומו". גורמים ששוחחו עם לוקר על העניין ידעו לספר בימים האחרונים כי הוא נחוש להשיג הסכמה רחבה בין משרדי הממשלה כדי לקדם את אישור המלצות ועדת החלב, אך בכל מקרה, לא מתכוון לתת יד להתמסמסותם. לוקר לא הגדיר לוחות זמנים להידברות שהוא מקיים עם הצדדים, אך הבהיר שאם לא יגיע בזמן הקרוב להבנות מוסכמות - יכריע במחלוקת בעצמו.