הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת פשרה מלשכת רה''מ: מוצרי החלב יוזלו ב-5% תוך 3 שבועות


לפי הצעת הפשרה של מנכ''ל משרד רה''מ הראל לוקר, מחירי מוצרי החלב יוזלו בשיעור של 12.5% בטווח של עד 5 שנים. הרפתנים: ''ספין שקוף של משרדי התמ''ת והאוצר, הממשיכים בדרכם לחיסול ענף הרפת הישראלית. לא ניתן יד לכך ואנו נערכים למאבק נוסף כנגד העוולה שממשלת ישראל שותפה לה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-6-2012


ראשי מאבק הרפתנים דוחים בתוקף את הצעת הפשרה שמוביל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בניסיון להשיג הסכמות בנושא ועדת קדמי לאישור הממשלה.

‏‏לוקר אמור להציג היום (א') אחה''צ את הצעתו לנציגי משרדי החקלאות, התמ"ת והאוצר, אשר עדיין לא הגיעו להסכמה בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב. במרכז ההצעה - לעודד רפתנים קטנים לצאת לפנסיה באמצעות מענק של כמיליון שקל, לקבוע מינימום של 80-70 פרות ברפת, להוריד את מחיר המטרה של החלב (המחיר לליטר חלב גולמי שמקבל הרפתן) ולהוזיל מיידית מוצרי חלב בפיקוח ב-5% וב-12.5% תוך 5 שנים. ההוזלה בשיעור של 5% בסל מוצרי החלב היא רק ההתחלה, ולפי ההצעה של לוקר, בתוך 5 שנים יוזל מחיר המטרה ב-ב-12.5%, ובשיעור זהה יוזלו כל שאר המוצרים.

נסיון פשרה קודם בין נציגי משרדי החקלאות, האוצר והתמ''ת לא צלח, והצדדים הגיעו למבוי סתום. לוקר הבהיר, כי בכל מקרה יועלו המלצות הועדה היום בבוקר כפי שהן לאישור הממשלה, אך ברגע האחרון החליט להעלות הצעה נוספת שעדיפה על פני התכנית המקורית שתיצור עימותים והתנגדות חריפה, ולכן הדיון בממשלה שהיה אמור להתקיים הבוקר נדחה. ''אם תהיה הסכמה בין הגורמים על הצעת הפשרה - נוציא צו ממשלתי. אם לא תהיה הסכמה ייתכן שהמנכ"ל יצטרך להחליט בשביל כולם". אמר היום מנכ''ל משרד רה''מ הראל לוקר.

בתוך כך, שרת החקלאות אורית נוקד והרפתנים נערכים למאבק בממשלה נגד אישור המלצות ועדת החלב. מקורבים למתנגדים ציינו, כי גם אם ההמלצות יעלו לאישור הממשלה בקרוב, כפי שהתריע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יתנגדו להן שרי ישראל ביתנו, ש"ס וחלק משרי הליכוד. לדבריהם, "יהיה רע אם ההמלצות יעברו על חודו של קול, ובכל מקרה, גם אם כן, המאבק יעבור לכנסת".

''הראל לוקר זורה חול בעיני הציבור ושופך חלב בפרצופו; לא ניתן יד לעוולה זו''

גם כאן - הפגיעה ברפתנים היא מיידית והחברות הגדולות, אלה שעמדו במרכז מחאת הקוטג', יוצאות ללא פגע ושריטה, כך טוענים הרפתנים היום. ''הצעתו של הראל לוקר הינה "הצעת כפייה", של שר התמ"ת ושר האוצר לאלץ את הרפתנים לסגור רפתות ולהפוך אותם לסוחרי מכסות'' אמר מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר. ''זהו ספין שקוף של השרים ששמו להם למטרה לחסל את הרפת הישראלית. איש לא הסכים להצעת הכפייה ההזויה הזו המאיימת להוריד 13%, שהם מעל 30 אג' לליטר חלב גולמי המועבר לרפתן, בו לא יוכל להחזיק את הרפת''.

הרפתנים הודיעו היום כי הם נערכים להמשך המאבק ולא יתנו יד לחיסול ענף הרפת, אשר כידוע אינו מתקיים בתל אביב, אלא ביישובי הפריפריה הרחוקה. ''מזעזע לראות ממשלה ציונית המחסלת את הציונות, ההתיישבות העובדת וענף מצליח, למען פופוליזם טהור, הישרדות פוליטית והעברת זרקור תשומת הלב מהבעיות המרכזיות במדינה אשר יסיטו את לב הציבור מהמאבקים המכוערים המתרחשים בממשלה.''

''כבר ידוע לכל וגם הוכח, כי הורדה במחיר המטרה לא יוזיל את מחיר מוצרי החלב לצרכנים ולכן המשך הסאגה האומללה הזו לא ברור ולא מתקבל על הדעת. כיצד יכולה ממשלה לחבל בפרנסה ביישובי עוטף עזה, הגליל והגולן בלא להניד עפעף. ממה אמורים להתפרנס אנשים אלו השומרים על גבולות המדינה? לא ניתן ידינו לעוולה זו'' אומרים הרפתנים.

ארנון אשרי, רפתן מכפר ויתקין וחבר מטה מאבק הרפתנים אומר: "כרגיל, במקום להיכנס לדיונים רציניים, זורקים רעיון הזוי שאמור כביכול להציל את ציבור הצרכנים, אך אין בכך כל קשר למציאות. בסופו של דבר המטרה הינה עדיין חיסול הרפתות הקטנות ולא ניתן יד לכך".

"הראל לוקר זורה חול בעיני הציבור ושופך חלב בפרצופו. אגורה אחת לא תיחסך בעקבות הפשרה הזאת" - כך מסר בתגובה מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן. "אם מר לוקר וחבריו היו מתייחסים ברצינות לנושא כי אז היו דואגים מיידית להוזלת מחירי המוצרים על ידי המחלבות והרשתות שמרווח הרווח שלהם גדול פי 5 מזה של היצרני. בציניות שאין לה תקדים מנסה לוקר ופקידי האוצר לגלגל את האחריות למשבר המחירים לפתחם של הרפתנים".