הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שי חרמש: הרפורמה במשק החלב תביא לפגיעה מיידית ומתמשכת באספקת חלב


הדברים נאמרו בעקבות הפגישה שיזם היום (א') מנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר במטרה להשיג הסכמה בנושא המלצות ועדת קדמי למשק החלב. ''בעלי הממון המככבים ברשימת הריכוזיות בישראל, ישתלטו על הענף, יקימו חוות ענק ויפקיעו את ענף החלב מאותם רפתנים בישובי קווי העימות שזו פרנסתם היחידה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-6-2012


"הרפורמה במשק החלב תביא לפגיעה מיידית ומתמשכת באספקת חלב ומוצריו לאזרחים כבר הקיץ". כך אמר היום יו''ר הלובי החקלאי בכנסת שי חרמש. לדבריו, הלובי החקלאי יתכנס בימים הקרובים עם מאות חקלאים ורפתנים בכנסת, למפגן של אחדות נגד הרפורמה במשק החלב.

הדברים נאמרו בעקבות הפגישה שיזם היום (א') מנכ''ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר בין נציגי משרדי האוצר התמ''ת והחקלאות, במטרה להשיג הסכמה על המלצות ועדת קדמי במשק החלב. הצדדים הסכימו להתכנס שוב מחר בניסיון להגיע להבנות, לאחר שהדיון היום הגיע למבוי סתום.

"היום כבר ברורו לכל, כי לרפתנים ולחקלאים אין דבר וחצי דבר עם יוקר מחירי המזון. ובכל זאת, הגורמים הממשלתיים לא מרפים וממשיכים להיטפל אל החוליות החלשות בשרשרת יוקר המזון", אמר חרמש. "הפשרה העומדת כרגע טומנת בחובה נזקים מידיים לענף החלב - עד כדי חשש אמיתי למחסור באספקה שוטפת של מוצרי חלב כבר הקיץ".

חרמש הוסיף, כי "יוזמי הפשרה שכמובן לא חיו מעולם את הענף, לא מבינים שהגדלת הרפתות אינה רק העברת פרות מנקודה א' לנקודה ב', אלא בשינוי תשתיתי יקר מאוד. מדובר בהשקעות שהחקלאי הקטן פשוט לא יוכל לעמוד בהן, גם אם תינתן לו מכסת החלב בחינם. כל זאת מבלי להתייחס לעובדה, שהעודף לחקלאי ברפת ממוצעת (70-80 פרות) הוא כ-20 אג' בלבד - סכום אותו מבקש מנכ"ל משרד ראש הממשלה לקצץ".

''כתוצאה מהמהלך רפתות ייסגרו, אספקת החלב תקטן ובתנאים הקיימים לא יהיה מישהו שיקנה אותן מטעמי חוסר כדאיות.'' אומר חרמש ומוסיף כי בעלי הממון המככבים ברשימת הריכוזיות בישראל, ישתלטו על הענף, יקימו חוות ענק ויפקיעו את ענף החלב מאותם רפתנים שזו פרנסתם היחידה והפזורים בישובי קווי העימות בצפון, בעוטף עזה ובערבה. ''כיצד יכולה ממשלה להפקיע במו ידיה את פרנסתם של חקלאים עמלים, ולהעביר את ענף החלב במתנה לאותם תאגידים - שאך לפני שנה הוכח כי הם האחראים העיקריים ליוקר המזון בישראל?'' שואל חרמש