הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרויקט שיקום הנחלים יוצא לדרך


משרד האנרגיה והמים ורשות המים מתכוונים להוציא לפועל פרויקט נרחב לשיקום נחלי ישראל. השר לנדאו: ''אם הכינרת משולה ללבו של משק המים, הנחלים הם העורקים. אנחנו רוצים לראות אותם זורמים. ואנחנו נעשה את מה שצריך כדי שזה יקרה''. החברה להגנת הטבע: ''מטרה ראויה וחשובה לאחר 60 שנה של הזנחה ויבוש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-6-2012


"לאחר שיציאת ישראל מן המשבר קורמת עור וגידים, אנו נחושים להוציא את נחלי ישראל מהמשבר בו הם נמצאים. אין לנו ארץ אחרת. זוהי ארצנו היחידה ואותה יש ללמוד דרך הרגליים.'' כך אמר היום (ג') שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, כשחשף לראשונה את יציאתו לפועל של הפרויקט הנרחב לשיקום נחלי ישראל, המשותף למשרד האנרגיה והמים ולרשות המים. הדברים נאמרו בוועידה השנתית ה-3 לצמיחה ירוקה.

לדברי השר לנדאו, במשרד האנרגיה והמים עובדים על תכנית שתקדם באופן משמעותי את תהליך השיקום בתוך כשנתיים באופן מעשי. בשנתיים האחרונות כבר הוקצו מים שפירים ומליחים לנחלי ישראל. בשנת 2011 הוקצתה כמות צנועה יותר של 15 מלמ"ק מים שפירים, השנה נוספו עוד 8 מלמ"ק ועוד כ-6 מלמ"ק מים מליחים. ''זה לא הרבה אבל זה הסמן לכוונה. זרועות המשרד כבר פועלות בעומק השטח והונחו להתחיל בעבודה" אמר השר, וציין את המודל המוצלח של גאולת הירקון, אותו מובילה חברת "מקורות" ומגוון פרויקטים לשיקום נחלים באמצעות השבת קולחים, אותם כבר מבצע המינהל לתשתיות ביוב ברשות המים, ביניהם: מתקן תפיסה לשפכי חברון והרחבת מט"ש כרמיאל שיושלם השנה.

"זו רק ההתחלה. מדינת ישראל חייבת לטבע בין מיליארד וחצי לשני מיליארד מ"ק מים, שנאלצנו לשאוב במהלך השנים השחונות שהיו. כולנו עצרנו את הנשימה למראה הכינרת המתדלדלת. כעת חשוב להפנות מבט דואג לעבר הנחלים שהתייבשו. הכינרת משולה ללבו של משק המים, הנחלים הם העורקים. אנחנו רוצים לראות אותם זורמים. ואנחנו נעשה את מה שצריך כדי שזה יקרה".

עוד אמר לנדאו: "החלטנו להגדיר את הנחלים ושאר צרכי המים של הטבע והנוף כ"צרכן מים" מן המניין, בדומה לחקלאות, שימוש ביתי ותעשייתי. בתוכנית לשיקום נחלי ישראל, שיש לה ביטוי בתכנית האב באמצעותה, החל מבעוד כשנתיים נוכל להתחיל להחזיר את החוב שלנו לטבע בכמויות גדולות הרבה יותר. בכוונתנו להשיב לטבע, בממוצע, כ-150 מלמ"ק בשנה, כך שבתוך כ-10 שנים, נוכל למחוק את החוב".

החברה להגנת הטבע: ''מטרה ראויה וחשובה לאחר 60 שנה של הזנחה ויבוש''

לנדאו סיפר כי לפני כשבועיים נפגש עם אנשי החברה להגנת הטבע, שהציגו בפניו תוכנית לשיקום נחלי ישראל. ''הם סיפרו לי דבר שכבר ידעתי – נחלי ישראל נמצאים במצוקה חמורה. בכוונתי לשלב את הצעתם בתוכניתנו לשיקום הנחלים ולהחזרת חובנו לטבע. כמו גם לשמוע את הצעותיהם של ארגונים נוספים. אני קורא מכאן לכל הגופים והארגונים שנחלי ישראל חשובים להם, לשלב ידיים תחת חסותנו למפעל הגדול של שיקום הנחלים ולהציע את הערותיהם והצעותיהם.'' אמר לנדאו

אנחנו נעשה את זה כי זו האחריות שלנו, המחויבות שלנו, כמשרד האנרגיה והמים ושלי, כשר האחראי על משק המים בישראל וכאדם ירוק. אנחנו מחויבים, לא רק לדאוג למי שתייה לציבור, למים להשקיית החקלאות ולשימוש התעשייה, אלא גם לכמות מספקת של מים לסביבה בה אנו חיים, לצמחייה, לטבע".

בחברה להגנת הטבע, המובילה בחודשים האחרונים קמפיין למען השבת מים לנחלים ושיקומם, בירכו על הודעת השר לאנרגיה ומים, עוזי לנדאו: "כיום, לאור כמויות התפלת המים ההולכות וגדלות, החברה להגנת הטבע סבורה כי הבשילו התנאים להכנת תכנית לאומית להשבת מים לנחלים ושיקומם, בדגש על שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה הרלוונטיים, למען המטרה החשובה והראויה של שיקום הנחלים, לאחר 60 שנה של הזנחה וייבוש, בהם נגרמה לנחלים פגיעה אנושה ולעיתים בלתי הפיכה".

בתוך כך, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשותו של ח"כ אמנון כהן, קיימה היום (ג') דיון בנושא שיקום הנחלים, במסגרת יום המים שחל בכנסת, ואימצה את בקשת החברה להגנת הטבע לקידום תכנית לאומית להשבת מים לנחלים ושיקומם. נציגי החברה להגנת הטבע - סמנכ"ל החברה ניר פפאי ורכזת תחום נחלים ומים אורית סקוטלסקי, הציגו לוועדה נתונים על ירידה הדרגתית בזרימת המים הנחלים ומעיינות לאורך עשרות השנים האחרונות ואת חזון החברה להגנת הטבע לשיקום נחלים (צפו במצגת למטה).

נציגי המשרד להגנת הסביבה הציגו בדיון את פעילותם בנושא שיקום נחלים, וידידי כדור הארץ הציגו מצגת על הירדן הדרומי. "הנחלים בישראל הפכו ממשאב לבעיה. בכל מקום שהיה נחל, נותר בעיקר הסירחון. אנחנו רוצים להפוך אותם בחזרה למשאבים ואכן נעשים דברים מדהימים, אבל עדיין, הממשלה צריכה להחליף דיסקט, לשנות את אופן החשיבה שלה באופן יסודי. זה מעשי וזה אפשרי."
אמר ח"כ דב חנין.