הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קטיף הדובדבנים בצפון הופסק: התמורה לא מצדיקה את ההמשך


כ-3,000 טון דובדבנים לא נקטפו בגולן ובגליל בשל חוסר כדאיות למגדלים. נשיא התאחדות האיכרים: ''לאור השפע בפירות הקיץ, היינו מצפים לירידת מחירים בהתאם ברשתות השיווק''. קילו דובדבנים נמכר בימים אלה ברשתות השיווק במחיר ממוצע של 12.5 ₪ לקילו, פער השיווק והתיווך מגיעים ל-315%.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-6-2012


מגדלי הדובדבנים בגולן ובגליל החליטו להפסיק את הקטיף, לאחר שהגיעו למסקנה שהתמורה שהם מקבלים עבור הפרי מהמשווקים לא מצדיקה את המשך הקטיף.

מנתוני התאחדות האיכרים עולה, כי המגדל מקבל מהמשווק 3 שקלים לקילו דובדבנים, בעוד שעלות הקטיף גבוהה יותר. לפי הערכת ההתאחדות, כ-3,000 טון דובדבנים לא נקטפו עד כה בשל חוסר כדאיות.

"לאור השפע הרב של פירות הקיץ ועודף ההיצע החקלאי המגיע לשווקים, היינו מצפים לירידת מחירים בהתאם ברשתות השיווק'' אומר נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי. ''למרות מצוקת החקלאים בשל עודף הפירות, והמחיר הנמוך בו הם מוכרים אותו, לא ניתן לראות את השתקפות המציאות הזו במחירי הפירות ברשתות השיווק. באופן אבסורדי דוחות המדד אף מצביעים על עלייה במחיר בו הם נמכרים ברשתות". קילו דובדבנים נמכר בימים אלה ברשתות השיווק במחיר ממוצע של 12.5 שקלים לקילו, כך שפער השיווק והתיווך מגיע ל-315%.

רק לפני מספר ימים אמרה שרת החקלאות אורית נוקד באסיפה של ''מילואות'' כי השוק יוצף השנה בפירות קיץ בכמויות חסרות תקדים, ולאור זאת, בכוונת משרד החקלאות לפעול אל מול רשתות השיווק על מנת שאלו יגדילו את הכמויות שהן מתכננות למכור לצרכנים ויביאו בכך להורדה חדה של מחיר הפרי לצרכן. מאחר ויווצרו עודפים, הציעה נוקד להעביר חלק מן התוצרת לעמותות נזקקים. במקביל, דיווחה השרה, כי משרד החקלאות פועל להסרת חסמים לתיעול עודפי הפרי לרצועת עזה.

פערי התיווך הגבוהים ברשתות השיווק אינם מתבטאים רק במחירי הדובדבנים. לפי נתונים שמסרה התאחדות האיכרים, המשמשים נמכרים בימים אלה ברשתות השיווק ב-10.5 ₪ לקילו בממוצע, המגדל מקבל עליהם 3 ₪ לקילו - פער השיווק והתיווך ברשתות מגיע ל-250%. השזיפים נמכרים ב-10 ₪ לקילו בממוצע, בעוד שהתמורה לחקלאי היא 3 שקלים לקילו; נקטרינה נמכרת ברשתות השיווק ב-12.99 ₪ לקילו בממוצע, בעוד שהתמורה למגדל היא 4 ₪ לקילו בלבד.

בשנה שעברה, לשם השוואה, התמורה שקיבלו החקלאים מהמשווקים ממכירת משמשים, שזיפים ונקטרינות עמדה על 5.8 ₪ לקילו בממוצע, בעוד שהשנה היא ירדה ל-4.3 ₪ בממוצע בלבד.